Sociale beschermingsuitkeringen; functies, natura of geld, toetsing
Perioden | Totaal sociale beschermingsuitkeringen (mln euro) | Functies Ziekte / gezondheidszorg (mln euro) | Functies Invaliditeit (mln euro) | Functies Ouderdom (mln euro) | Functies Nabestaanden (mln euro) | Functies Gezin (mln euro) | Functies Werkloosheid (mln euro) | Functies Huisvesting (mln euro) | Functies Sociale uitsluiting niet elders gecla... (mln euro) | Steun in geld of in natura Steun in geld (mln euro) | Steun in geld of in natura Steun in natura (mln euro) | Inkomenstoets Wel inkomenstoets (mln euro) | Inkomenstoets Geen inkomenstoets (mln euro) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1995 | 86.685 | 25.387 | 10.233 | 29.492 | 5.083 | 4.314 | 6.009 | 1.188 | 4.979 | 63.874 | 22.811 | 7.468 | 79.217 |
2000 | 102.240 | 29.841 | 11.997 | 38.014 | 5.465 | 5.288 | 5.286 | 1.545 | 4.804 | 72.034 | 30.206 | 10.486 | 91.754 |
2005 | 132.274 | 41.125 | 12.581 | 51.156 | 6.936 | 6.965 | 6.456 | 1.712 | 5.343 | 90.509 | 41.765 | 12.599 | 119.675 |
2010 | 177.354 | 64.918 | 14.388 | 63.620 | 7.486 | 7.853 | 6.778 | 2.241 | 10.070 | 111.453 | 65.901 | 23.093 | 154.261 |
2015 | 193.895 | 64.254 | 17.923 | 74.067 | 7.642 | 7.613 | 8.889 | 3.104 | 10.403 | 124.038 | 69.857 | 28.377 | 165.518 |
2017 | 203.407 | 68.457 | 18.662 | 77.801 | 7.738 | 8.495 | 7.608 | 3.439 | 11.207 | 129.480 | 73.927 | 30.072 | 173.335 |
2018 | 209.726 | 72.064 | 19.368 | 80.065 | 7.676 | 8.869 | 6.634 | 3.508 | 11.542 | 131.697 | 78.029 | 31.277 | 178.449 |
2019 | 219.000 | 76.185 | 20.320 | 83.438 | 7.753 | 9.959 | 6.013 | 3.555 | 11.777 | 135.667 | 83.333 | 32.814 | 186.186 |
2020 | 233.638 | 81.944 | 21.285 | 87.643 | 7.823 | 10.551 | 8.430 | 3.814 | 12.148 | 144.762 | 88.876 | 35.370 | 198.268 |
2021* | 243.176 | 87.288 | 21.347 | 92.137 | 7.919 | 11.141 | 6.627 | 4.004 | 12.713 | 148.582 | 94.594 | 36.551 | 206.625 |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel geeft een overzicht van de sociale beschermingsuitkeringen in Nederland. Sociale beschermingsuitkeringen beschermen tegen een groep risico's of voorzien in behoeftes. Hieronder vallen de uitkeringen van wettelijke sociale voorzieningen, de uitkeringen van socialezekerheidsfondsen, de uitkeringen van pensioenverzekeringen, sociale uitkeringen die rechtstreeks door werkgevers worden betaald en rechtstreekse dienstverleningen van de overheid aan gezinnen. De uitkeringen kunnen zowel in natura als in geld worden verstrekt en sommige uitkeringen kunnen onderworpen zijn aan een inkomenstoets om in aanmerking te komen.
Deze risico's en behoeftes zijn in acht functies ingedeeld volgens het European System of Integrated Social PROtection Statistics (ESSPROS). Daarnaast worden de sociale beschermingsuitkeringen weergegeven aan de hand van wel of geen inkomenstoets en of de uitkering in geld of in natura is. De uitkeringen worden toegerekend aan de periode waarin de rechten voor de transactie zijn ontstaan (transactiebasis), en niet aan de periode waarin de transactie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden (kasbasis).
Gegevens beschikbaar vanaf:
Jaarcijfers vanaf 1995
Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn bij eerste publicatie voorlopig. De cijfers worden definitief op het moment dat cijfers over het volgende jaar aan de reeks worden toegevoegd.
Wijzigingen per 20 december 2022:
Voorlopige cijfers van 2021 zijn opgenomen.
In het kader van het revisiebeleid van de Nationale rekeningen zijn de jaarcijfers herzien.
De cijfers voor 2020 zijn definitief.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
De eerste jaarcijfers worden 20 maanden na afloop van het verslagjaar gepubliceerd. De eerder gepubliceerde voorlopige cijfers krijgen dan de status definitief.
Informatie over het revisiebeleid van Nationale rekeningen is te vinden onder paragraaf 3 'relevante artikelen'.
Toelichting onderwerpen
- Totaal sociale beschermingsuitkeringen
- De sociale beschermingsuitkeringen omvatten alle maatregelen van openbare of particuliere instellingen die tot doel hebben de lasten van gezinnen en personen ten gevolge van een vastgestelde reeks risico's en behoeften te verlichten, op voorwaarde dat er geen sprake is van een gelijktijdige tegenprestatie of individuele overeenkomst. De sociale beschermingsuitkeringen zijn opgesteld in het kader van ESSPROS en vastgelegd in de ESSPROS handleiding.
- Functies
- De functionele indeling van sociale beschermingsuitkeringen deelt de uitkeringen van sociale beschermingsregelingen in naar deze risico's en behoeftes (functies). Een regeling kan meerdere functies dekken, de uitkering wordt dan gedeeld over meerdere functies, maar dubbeltelling komt niet voor. De som van de uitkeringen uit alle functies geeft daarom altijd de totaal uitgekeerde bedragen van alle sociale beschermingsregelingen in het geselecteerde jaar.
- Ziekte / gezondheidszorg
- Inkomensgarantie en inkomenssteun in geld in verband met lichamelijke of geestelijke ziekte, exclusief invaliditeit. Gezondheidszorg heeft tot doel de gezondheid van de beschermde personen te behouden, herstellen of verbeteren, ongeacht de oorzaak van de kwaal.
- Invaliditeit
- Inkomensgarantie en inkomenssteun in geld of in natura in verband met het onvermogen van lichamelijk of geestelijk gehandicapten om economisch en maatschappelijk actief te zijn.
- Ouderdom
- Inkomensgarantie en inkomenssteun in geld of in natura in verband met ouderdom.
- Nabestaanden
- Inkomensgarantie en inkomenssteun in geld of in natura in verband met het overlijden van een familielid.
- Gezin
- Steun in geld of in natura in verband met de kosten van zwangerschap, geboorte en adoptie, de opvoeding van kinderen en de zorg voor andere leden van de familie.
- Werkloosheid
- Inkomensgarantie en inkomenssteun in geld of in natura in verband met werkloosheid.
- Huisvesting
- Bijdrage in de huisvestingskosten, zoals de huurtoeslag.
- Sociale uitsluiting niet elders gecla...
- Sociale uitsluiting niet elders geclassificeerd.
Uitkeringen in geld of in natura die specifiek zijn bedoeld ter bestrijding van sociale uitsluiting, voor zover deze niet onder andere functies vallen.
- Steun in geld of in natura
- Sociale beschermingsuitkeringen kunnen worden geclassificeerd als uitkeringen in geld of uitkeringen in natura. De som van zowel de uitkeringen in geld als in natura geeft altijd de totaal uitgekeerde bedragen van alle sociale beschermingsregelingen in het geselecteerde jaar.
- Steun in geld
- Uitkeringsgerechtigden krijgen steun in de vorm van contant geld dat aan de rechthebbenden wordt uitgekeerd.
- Steun in natura
- Steun in wordt direct aan de uitkeringsgerechtigde verleend in de vorm van bijvoorbeeld diensten of goederen, maar niet in de vorm van geld.
- Inkomenstoets
- Voor sommige uitkeringen kan een inkomenstoets plaatsvinden waarbij het recht op een uitkering afhangt van de individuele inkomenssituatie. Het totaal aan sociale beschermingsuitkeringen wordt geclassificeerd voor de uitkeringen waarbij wel een inkomenstoets vereist is en waarbij geen inkomenstoets van toepassing is. Net zoals bij de verdeling naar functies en verdeling naar geld of in natura is de som van de uitkeringen altijd hetzelfde als de totaal uitgekeerde bedragen van alle sociale beschermingsregelingen in het geselecteerde jaar omdat er geen dubbeltelling plaats kan vinden.
- Wel inkomenstoets
- Er vindt wel een inkomenstoets plaats bij het bepalen of een uitkeringsgerechtigde in aanmerking komt voor de uitkering.
- Geen inkomenstoets
- Er vindt geen inkomenstoets plaats bij het bepalen of een uitkeringsgerechtigde in aanmerking komt voor de uitkering.