Mobiliteitstrend; per rit, vervoerwijzen, reismotief, leeftijd en geslacht
Geslacht | Leeftijd | Vervoerwijzen | Reismotieven | Marges | Perioden | Afgelegde afstand per rit (gemiddeld) (km) |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 1999* | 10,96 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2000* | 11,00 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2001* | 10,99 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2002* | 11,01 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2003* | 11,04 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2004* | 11,03 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2005* | 11,07 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2006* | 11,01 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2007* | 11,07 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2008* | 10,82 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2009* | 10,90 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2010* | 10,93 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2011* | 11,21 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2012* | 11,13 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2013* | 11,19 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2014* | 11,23 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2015* | 11,36 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2016* | 11,34 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2017* | 11,50 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2018* | 11,55 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2019* | 11,64 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2020* | 9,67 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2021* | 10,00 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2022* | 10,22 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Totaal | Totaal | Waarde | 2023* | 10,59 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 1999* | 16,16 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2000* | 16,25 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2001* | 16,34 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2002* | 16,33 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2003* | 16,56 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2004* | 16,61 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2005* | 16,88 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2006* | 16,99 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2007* | 17,06 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2008* | 16,92 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2009* | 17,14 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2010* | 17,29 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2011* | 17,73 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2012* | 17,63 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2013* | 17,75 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2014* | 17,92 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2015* | 18,04 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2016* | 18,12 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2017* | 18,30 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2018* | 18,58 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2019* | 18,59 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2020* | 16,03 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2021* | 16,78 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2022* | 17,22 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (bestuurder) | Totaal | Waarde | 2023* | 17,46 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 1999* | 19,04 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2000* | 18,99 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2001* | 19,03 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2002* | 19,03 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2003* | 19,27 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2004* | 19,34 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2005* | 19,46 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2006* | 19,33 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2007* | 19,27 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2008* | 18,74 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2009* | 18,98 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2010* | 19,06 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2011* | 19,51 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2012* | 19,21 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2013* | 19,53 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2014* | 19,75 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2015* | 19,70 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2016* | 19,49 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2017* | 19,63 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2018* | 19,96 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2019* | 20,12 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2020* | 17,32 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2021* | 19,09 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2022* | 19,01 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Auto (passagier) | Totaal | Waarde | 2023* | 19,27 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 1999* | 51,39 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2000* | 51,29 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2001* | 50,98 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2002* | 50,68 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2003* | 49,93 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2004* | 49,74 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2005* | 49,24 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2006* | 48,81 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2007* | 48,59 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2008* | 48,72 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2009* | 48,81 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2010* | 48,48 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2011* | 48,37 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2012* | 48,33 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2013* | 48,44 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2014* | 48,47 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2015* | 48,27 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2016* | 48,52 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2017* | 48,17 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2018* | 48,11 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2019* | 48,21 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2020* | 46,06 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2021* | 46,46 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2022* | 47,40 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Trein | Totaal | Waarde | 2023* | 47,89 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 1999* | 11,99 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2000* | 12,01 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2001* | 11,87 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2002* | 11,66 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2003* | 11,35 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2004* | 11,23 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2005* | 10,83 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2006* | 10,23 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2007* | 10,10 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2008* | 9,99 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2009* | 10,09 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2010* | 9,73 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2011* | 9,64 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2012* | 9,43 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2013* | 9,24 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2014* | 9,37 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2015* | 9,14 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2016* | 9,02 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2017* | 8,87 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2018* | 8,62 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2019* | 8,53 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2020* | 8,14 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2021* | 8,72 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2022* | 8,70 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Bus/tram/metro | Totaal | Waarde | 2023* | 8,48 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 1999* | 3,18 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2000* | 3,20 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2001* | 3,20 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2002* | 3,20 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2003* | 3,26 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2004* | 3,28 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2005* | 3,33 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2006* | 3,33 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2007* | 3,37 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2008* | 3,33 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2009* | 3,40 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2010* | 3,40 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2011* | 3,45 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2012* | 3,47 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2013* | 3,51 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2014* | 3,55 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2015* | 3,58 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2016* | 3,58 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2017* | 3,61 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2018* | 3,65 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2019* | 3,67 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2020* | 3,95 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2021* | 3,99 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2022* | 3,82 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Fiets | Totaal | Waarde | 2023* | 3,75 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 1999* | 1,30 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2000* | 1,33 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2001* | 1,36 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2002* | 1,32 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2003* | 1,34 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2004* | 1,32 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2005* | 1,36 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2006* | 1,40 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2007* | 1,44 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2008* | 1,35 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2009* | 1,40 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2010* | 1,38 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2011* | 1,41 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2012* | 1,42 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2013* | 1,39 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2014* | 1,47 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2015* | 1,48 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2016* | 1,45 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2017* | 1,47 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2018* | 1,49 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2019* | 1,49 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2020* | 1,84 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2021* | 1,99 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2022* | 1,73 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Lopen | Totaal | Waarde | 2023* | 1,65 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 1999* | 17,13 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2000* | 16,83 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2001* | 16,89 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2002* | 17,25 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2003* | 17,96 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2004* | 17,17 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2005* | 18,51 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2006* | 18,49 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2007* | 17,74 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2008* | 16,62 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2009* | 16,04 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2010* | 16,66 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2011* | 17,90 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2012* | 17,51 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2013* | 17,49 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2014* | 17,59 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2015* | 18,21 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2016* | 17,03 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2017* | 17,49 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2018* | 18,22 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2019* | 17,84 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2020* | 13,59 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2021* | 14,17 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2022* | 15,45 |
Totaal mannen en vrouwen | Totaal | Overige vervoerwijze | Totaal | Waarde | 2023* | 15,09 |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel bevat trendschattingen over het verplaatsingsgedrag van de Nederlandse bevolking in particuliere huishoudens, dus exclusief bewoners van instellingen, inrichtingen en tehuizen. Het verplaatsingsgedrag is uitgedrukt in het gemiddelde aantal ritten per persoon per dag en de gemiddelde afstand per rit. Het gaat alleen om ritten op Nederlands grondgebied exclusief die van veelvuldige beroepsmatige verplaatsingen en van vakantieverplaatsingen.
Het verplaatsingsgedrag in ritten, en de gemiddelde afstand per rit, is uitgesplitst naar reismotief, vervoerwijze, geslacht en leeftijdsklasse.
Van de waarden (trendschattingen) zijn marges beschikbaar in de vorm van de onder- en bovengrens van het 95%-betrouwbaarheidsinterval.
In de loop der jaren heeft de onderzoeksopzet van de opeenvolgende mobiliteitsonderzoeken diverse veranderingen ondergaan. Met tijdreeksmodellering zijn deze zo goed mogelijk gecorrigeerd. De cijfers van de resulterende trendreeks op basis van ritinformatie zijn daardoor tussen de jaren volgtijdelijk vergelijkbaar gemaakt. De cijfers zijn berekend met gegevens uit vier opeenvolgende onderzoeken: het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG)- voor de trendreeks zijn de jaren 1999 t/m 2003 gebruikt; het Mobiliteitsonderzoek Nederland (MON); gebruikte jaren 2004 t/m 2009, het Onderzoek Verplaatsingen in Nederland (OViN); gebruikte jaren 2010 t/m 2017 en het nieuwe mobiliteitsonderzoek Onderweg in Nederland (ODiN) dat in 2018 is gestart en dat nog steeds doorloopt. Van het ODiN zijn de jaren 2018 tot en met 2023 aan de trendreeks toegevoegd.
Over enkele jaren wordt de trendreeks opnieuw berekend en uitgebreid met trendschattingen op basis van ODiN.
Gegevens beschikbaar over de periode 1999 tot en met 2023.
Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn voorlopig.
Wijziging per 25 september 2024:
De voorlopige cijfers van 1999-2022 zijn opnieuw geschat en uitgebreid met cijfers van het jaar 2023, daarnaast zijn gegevens over de gemiddelde reisduur per rit toegevoegd.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
De trendreeks wordt eens in de 1 à 2 jaar aangevuld en herberekend.
Toelichting onderwerpen
- Afgelegde afstand per rit (gemiddeld)
- Een rit is een verplaatsing of een onderdeel van een verplaatsing die met één vervoerwijze plaatsvindt. Bijvoorbeeld een verplaatsing van huis naar het werk met achtereenvolgens de fiets naar het station, de trein en te voet naar kantoor bestaat uit drie ritten.
De gemiddeld afgelegde afstand per rit naar vervoermiddel, bevat, in die gevallen waarin voor een verplaatsing meerdere soorten vervoerwijzen zijn gebruikt niet de gehele verplaatsingsafstand, maar alleen de (rit) afstand met het betreffende vervoermiddel. Bijvoorbeeld bij een verplaatsing van de winkel naar het werk met lopen, bus, lopen, wordt voor de berekening van de gemiddelde afstand per rit met betrekking tot het vervoermiddel ‘lopen’, alleen met de (afstanden van de) twee loopritten gerekend. Ritafstanden met een vliegtuig of ander luchtvaarttuig worden in het onderzoek niet meegenomen.