Aardoliegrondstoffen- en aardolieproductenbalans; aanbod en verbruik

Aardoliegrondstoffen- en aardolieproductenbalans; aanbod en verbruik

Grondstoffen en producten Perioden Verbruik Finaal verbruik Vervoer finaal energieverbruik Totaal (mln kg) Verbruik Finaal verbruik Vervoer finaal energieverbruik Wegverkeer (mln kg)
Motorbenzine 2015 3.844,47 3.813,35
Motorbenzine 2016 3.935,97 3.904,22
Motorbenzine 2017 4.072,63 4.040,17
Motorbenzine 2018 4.177,11 4.143,93
Motorbenzine 2019 4.279,16 4.245,35
Motorbenzine 2020 3.656,05 3.621,21
Motorbenzine 2021 3.769,42 3.734,10
Motorbenzine 2022 3.881,58 3.845,24
Motorbenzine 2023** 4.323,12 4.286,78
Diesel 2015 5.228,87 5.199,98
Diesel 2016 5.137,40 5.108,62
Diesel 2017 5.358,47 5.329,70
Diesel 2018 5.493,25 5.469,99
Diesel 2019 5.414,06 5.393,37
Diesel 2020 4.638,26 4.617,57
Diesel 2021 4.608,71 4.589,31
Diesel 2022 4.384,81 4.364,21
Diesel 2023** 4.283,90 4.260,70
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel geeft het aanbod en verbruik van aardolieproducten en aardoliegrondstoffen weer in balansvorm.

Aardolieproducten zijn onder andere de brandstoffen lpg, motorbenzine en dieselolie. De balans bevat zowel de producten bestemd voor verwerking of verbruik in Nederland als die bestemd voor doorvoer.

Aardoliegrondstoffen zijn ruwe aardolie, aardgascondensaat en additieven (halffabricaten voor benzine en diesel). Er zijn aparte balansposten voor de grondstoffen bestemd voor verwerking in Nederland en de grondstoffen bestemd voor doorvoer. Het verschil tussen deze twee stromen is dat voor de goederen bestemd voor verwerking in Nederland wel invoerrechten zijn betaald en voor de goederen voor de doorvoer niet.

Voor het omrekenen van kg naar liters geleverde benzine, diesel en autogas inclusief accijns worden de volgende standaarddichtheden gehanteerd:
Benzine 0,75 kg/l, Diesel 0,836 kg/l en LPG 0,535 kg/l.

Deze tabel vervangt de tabellen:
Aardoliegrondstoffenbalans; aanbod, verbruik en voorraad, 1944-april 2021
Aardolieproductenbalans; aanbod, verbruik en voorraad, 1946-april 2021
Motorbrandstoffen; afzet in petaJoule, gewicht en volume, 1946-april 2021

Zie paragraaf 3.

Gegevens beschikbaar vanaf: januari 2015

Status van de cijfers
Cijfers t/m 2022 zijn definitief.
Cijfers over 2023 zijn nader voorlopig.
Cijfers over 2024 zijn voorlopig.

Wijzigingen per 29 november 2024:
Cijfers over september 2024 zijn toegevoegd.

Wijzigingen per 19 oktober 2024:
Deze tabel is gereviseerd voor 2015 t/m 2021 als gevolg van nieuwe methoden die ook voor 2022 en 2023 zijn toegepast. Het gaat om de volgende onderdelen: finaal energieverbruik LPG en verdeling van finaal energieverbruik van motorbenzine, sectorindeling van gasolie/diesel binnen de diensten. Het gaat om wijzigingen van maximaal een paar PJ.

Wijzigingen per 1 oktober 2024:
Cijfers over augustus 2024 zijn toegevoegd.

Wijzigingen per 7 juni 2024:
Nader voorlopige cijfers over 2023 zijn toegevoegd.

Wijzigingen per 14 november 2023:
De cijfers vanaf 2015 tot en met 2021 zijn gereviseerd voor diesel en stookolie.
De revisie betreft het verbruik van diesel en werkt door in de bovenliggende energiedragers (totaal gas-dieselolie, aardolieproducten en totaal aardoliegrondstoffen en –producten en totaal energiedragers).
Nieuwe gegevens over het verbruik van diesel in mobiele werktuigen zijn verwerkt. Daardoor gaat het finaal energieverbruik van diesel bij de overige afnemers (bouw, diensten en landbouw) omhoog. Dit werkt door op finaal energieverbruik wegverkeer wat daardoor omlaag gaat.
Daarnaast is door analyse van verbeterde gegevens voor 2015 de hoeveelheid gebunkerde hoogzwavelige zware stookolie verlaagd met ruim 800 kt en is de uitvoer met dezelfde hoeveelheid verhoogd.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Voorlopige cijfers: de tweede maand na afloop van de verslagperiode.
Definitieve cijfers: uiterlijk in december van het tweede jaar volgend op het verslagjaar.

Toelichting onderwerpen

Verbruik
De hoeveelheid aardoliegrondstoffen en aardolieproducten die zijn afgeleverd aan verbruikers binnen de landsgrenzen van Nederland. Het verbruik bestaat zowel uit de component inzet als grondstof voor omzetting in andere olieproducten als de component finaal energieverbruik en andere omzetting (verbruik van olieproducten voor omzetting in andere energiedragers zoals elektriciteit).
Finaal verbruik
Finaal verbruik is verbruik waarna geen andere energiedragers overblijven. Dit kan finaal energieverbruik zijn, zoals benzine in een auto, of niet-energetisch gebruik, zoals nafta in de petrochemie.
Vervoer finaal energieverbruik
Finaal verbruikte hoeveelheden energiedragers voor de aandrijving van vervoermiddelen. Hiertoe behoren motorbenzine, diesel, kerosine, en stookolie. Aardgas, elektriciteit, pure biobrandstoffen voor het wegverkeer zijn in deze tabel niet opgenomen. Bijgemengde biobrandstoffen zijn inbegrepen in de afzet van motorbenzine en autodiesel.
Totaal
Verbruikte hoeveelheden energiedragers bij het binnenlandse vervoer van personen en goederen over rail, weg, water en door de lucht.

Vervoer op het eigen bedrijfsterrein, visserij, landbouwwerktuigen en mobiele werktuigen vallen niet onder het vervoer.
Wegverkeer
Alle vervoer van personen en goederen over de openbare weg per auto, autobus, vrachtwagen, motor, brommer en dergelijke. Hieronder vallen niet het vervoer op het eigen bedrijfsterrein en verbruik door mobiele werktuigen zoals tractoren en mobiele machines voor de (land)bouw (die doorgaans niet op de openbare weg opereren).