Saldo en schuld; overheidssectoren

Saldo en schuld; overheidssectoren

Institutionele sectoren Perioden Saldo en schuld in mln euro Opbouw saldo Saldo (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw saldo Inkomsten (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw saldo Uitgaven (-) (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Schuld (EMU) (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Mutatie schuld (EMU) (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Tekort (EMU) (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Transacties in financiële activa (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Transacties in passiva, niet EMU-schuld (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Waarderingsverschillen (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Opbouw mutatie schuld (EMU) Statistisch verschil (mln euro) Saldo en schuld in mln euro Aandeel overheidsschuld (mln euro) Saldo en schuld in % bbp Saldo (in % van bbp) Saldo en schuld in % bbp Schuld (EMU) (in % van bbp) Saldo en schuld in % bbp Aandeel overheidsschuld (in % van bbp)
Overheid 2023 4e kwartaal* -764 120.313 -121.077 482.228 14.126 764 14.347 201 -859 -327 482.228 -0,4 45,2 45,2
Overheid 2023* -3.820 457.397 -461.217 482.228 1.083 3.820 -12.635 3.966 5.925 7 482.228 -0,4 45,2 45,2
Overheid 2024 1e kwartaal* 2.181 117.135 -114.954 476.519 -5.709 -2.181 -5.316 -1.667 3.119 336 476.519 -0,4 44,0 44,0
Overheid 2024 2e kwartaal* -1.241 129.268 -130.509 475.929 -590 1.241 4.748 -6.542 432 -469 475.929 -0,5 43,3 43,3
Overheid 2024 3e kwartaal* -5.538 116.141 -121.679 470.240 -5.689 5.538 -13.124 1.144 1.028 -275 470.240 -0,5 42,2 42,2
Overheid 2024 4e kwartaal* -7.816 124.792 -132.608 491.585 21.345 7.816 15.111 -781 -1.157 356 491.585 -1,1 43,3 43,3
Overheid 2024* -12.414 487.336 -499.750 491.585 9.357 12.414 1.419 -7.846 3.422 -52 491.585 -1,1 43,3 43,3
Centrale overheid 2023 4e kwartaal* -3.083 78.447 -81.530 498.146 7.630 3.083 12.340 -6.034 -1.325 -434 489.158 -2,1 46,7 45,8
Centrale overheid 2023* -22.307 296.643 -318.950 498.146 9.488 22.307 -21.545 3.898 4.826 2 489.158 -2,1 46,7 45,8
Centrale overheid 2024 1e kwartaal* 1.968 79.084 -77.116 492.647 -5.499 -1.968 -433 -6.263 2.850 315 477.246 -0,8 45,5 44,1
Centrale overheid 2024 2e kwartaal* -6.207 81.280 -87.487 518.631 25.984 6.207 13.697 6.446 113 -479 510.374 -0,9 47,1 46,4
Centrale overheid 2024 3e kwartaal* -5.573 78.404 -83.977 505.715 -12.916 5.573 -18.062 -848 673 -252 498.297 -1,2 45,3 44,7
Centrale overheid 2024 4e kwartaal* -12.816 79.428 -92.244 526.791 21.076 12.816 13.267 -4.770 -617 380 517.797 -2,0 46,4 45,7
Centrale overheid 2024* -22.628 318.196 -340.824 526.791 28.645 22.628 8.469 -5.435 3.019 -36 517.797 -2,0 46,4 45,7
Rijksoverheid 2023 4e kwartaal* -2.470 75.242 -77.712 505.490 6.374 2.470 12.322 -6.363 -1.495 -560 492.390 -2,1 47,3 46,1
Rijksoverheid 2023* -22.320 284.205 -306.525 505.490 9.588 22.320 -21.122 3.963 4.424 3 492.390 -2,1 47,3 46,1
Rijksoverheid 2024 1e kwartaal* 1.349 75.729 -74.380 501.665 -3.825 -1.349 567 -6.108 2.748 317 482.020 -0,9 46,3 44,5
Rijksoverheid 2024 2e kwartaal* -6.437 78.061 -84.498 528.807 27.142 6.437 14.240 6.950 -7 -478 516.411 -1,0 48,1 46,9
Rijksoverheid 2024 3e kwartaal* -5.409 75.059 -80.468 516.335 -12.472 5.409 -17.102 -1.070 539 -248 504.417 -1,2 46,3 45,2
Rijksoverheid 2024 4e kwartaal* -12.589 76.034 -88.623 536.121 19.786 12.589 12.708 -5.489 -404 382 522.131 -2,0 47,3 46,0
Rijksoverheid 2024* -23.086 304.883 -327.969 536.121 30.631 23.086 10.413 -5.717 2.876 -27 522.131 -2,0 47,3 46,0
Overige centrale overheid 2023 4e kwartaal* -613 9.881 -10.494 7.521 -8 613 -799 52 0 126 -3.232 0,0 0,7 -0,3
Overige centrale overheid 2023* 13 40.062 -40.049 7.521 832 -13 1.456 -610 0 -1 -3.232 0,0 0,7 -0,3
Overige centrale overheid 2024 1e kwartaal* 619 10.882 -10.263 7.686 165 -619 1.400 -614 0 -2 -4.774 0,1 0,7 -0,4
Overige centrale overheid 2024 2e kwartaal* 230 11.526 -11.296 7.623 -63 -230 1.492 -1.324 0 -1 -6.037 0,1 0,7 -0,5
Overige centrale overheid 2024 3e kwartaal* -164 10.549 -10.713 8.073 450 164 -175 465 0 -4 -6.120 0,0 0,7 -0,5
Overige centrale overheid 2024 4e kwartaal* -227 11.437 -11.664 8.680 607 227 -702 1.084 0 -2 -4.334 0,0 0,8 -0,4
Overige centrale overheid 2024* 458 44.394 -43.936 8.680 1.159 -458 2.015 -389 0 -9 -4.334 0,0 0,8 -0,4
Lokale overheid 2023 4e kwartaal* -1.210 36.217 -37.427 54.180 416 1.210 2.005 -2.883 -7 91 27.760 0,0 5,1 2,6
Lokale overheid 2023* 87 135.614 -135.527 54.180 -684 -87 1.023 -1.613 -12 5 27.760 0,0 5,1 2,6
Lokale overheid 2024 1e kwartaal* -1.125 33.094 -34.219 55.476 1.296 1.125 797 -650 3 21 30.914 -0,3 5,1 2,9
Lokale overheid 2024 2e kwartaal* -1.393 36.119 -37.512 54.471 -1.005 1.393 -278 -2.137 7 10 25.833 -0,3 5,0 2,3
Lokale overheid 2024 3e kwartaal* 913 36.444 -35.531 54.188 -283 -913 436 212 5 -23 24.360 -0,3 4,9 2,2
Lokale overheid 2024 4e kwartaal* -1.622 38.212 -39.834 54.459 271 1.622 1.095 -2.420 -2 -24 25.443 -0,3 4,8 2,2
Lokale overheid 2024* -3.227 143.869 -147.096 54.459 279 3.227 2.050 -4.995 13 -16 25.443 -0,3 4,8 2,2
Gemeenten 2023 4e kwartaal* 395 21.986 -21.591 39.545 273 -395 2.651 -1.987 -6 10 29.946 0,0 3,7 2,8
Gemeenten 2023* -332 77.903 -78.235 39.545 -307 332 -391 -253 -9 14 29.946 0,0 3,7 2,8
Gemeenten 2024 1e kwartaal* -1.128 18.866 -19.994 40.687 1.142 1.128 -132 122 5 19 32.607 -0,1 3,8 3,0
Gemeenten 2024 2e kwartaal* -923 20.356 -21.279 39.629 -1.058 923 -728 -1.263 6 4 28.646 -0,1 3,6 2,6
Gemeenten 2024 3e kwartaal* 299 21.223 -20.924 39.453 -176 -299 88 54 4 -23 28.878 -0,1 3,5 2,6
Gemeenten 2024 4e kwartaal* -1.190 22.568 -23.758 40.084 631 1.190 809 -1.344 -3 -21 30.207 -0,3 3,5 2,7
Gemeenten 2024* -2.942 83.013 -85.955 40.084 539 2.942 37 -2.431 12 -21 30.207 -0,3 3,5 2,7
Gemeenschappelijke regelingen 2023 4e kwartaal* -202 3.430 -3.632 3.325 6 202 -722 441 0 85 -438 0,0 0,3 0,0
Gemeenschappelijke regelingen 2023* 45 12.997 -12.952 3.325 -24 -45 -532 553 -1 1 -438 0,0 0,3 0,0
Gemeenschappelijke regelingen 2024 1e kwartaal* 47 3.188 -3.141 3.326 1 -47 1.113 -1.065 0 0 -1.084 0,0 0,3 -0,1
Gemeenschappelijke regelingen 2024 2e kwartaal* -56 3.360 -3.416 3.454 128 56 426 -356 0 2 -1.166 0,0 0,3 -0,1
Gemeenschappelijke regelingen 2024 3e kwartaal* 109 3.261 -3.152 3.423 -31 -109 -446 524 0 0 -1.290 0,0 0,3 -0,1
Gemeenschappelijke regelingen 2024 4e kwartaal* 17 3.545 -3.528 3.528 105 -17 -313 438 0 -3 -778 0,0 0,3 -0,1
Gemeenschappelijke regelingen 2024* 117 13.354 -13.237 3.528 203 -117 780 -459 0 -1 -778 0,0 0,3 -0,1
Provincies 2023 4e kwartaal* -575 1.387 -1.962 1.152 -12 575 1.091 -1.645 0 -33 -9.618 0,0 0,1 -0,9
Provincies 2023* -146 7.026 -7.172 1.152 69 146 1.482 -1.550 0 -9 -9.618 0,0 0,1 -0,9
Provincies 2024 1e kwartaal* -132 1.687 -1.819 1.209 57 132 -308 233 0 0 -8.917 0,0 0,1 -0,8
Provincies 2024 2e kwartaal* 42 1.947 -1.905 1.246 37 -42 363 -289 3 2 -9.610 -0,1 0,1 -0,9
Provincies 2024 3e kwartaal* -82 1.691 -1.773 1.205 -41 82 205 -327 0 -1 -10.169 -0,1 0,1 -0,9
Provincies 2024 4e kwartaal* 919 3.141 -2.222 1.164 -41 -919 1.964 -1.086 0 0 -11.718 0,1 0,1 -1,0
Provincies 2024* 747 8.466 -7.719 1.164 12 -747 2.224 -1.469 3 1 -11.718 0,1 0,1 -1,0
Waterschappen 2023 4e kwartaal* -9 1.248 -1.257 9.728 323 9 151 149 0 14 8.644 0,0 0,9 0,8
Waterschappen 2023* -525 4.446 -4.971 9.728 355 525 -66 -103 0 -1 8.644 0,0 0,9 0,8
Waterschappen 2024 1e kwartaal* -185 1.148 -1.333 9.978 250 185 71 -6 0 0 9.062 0,0 0,9 0,8
Waterschappen 2024 2e kwartaal* -142 1.256 -1.398 9.818 -160 142 -111 -191 0 0 8.776 0,0 0,9 0,8
Waterschappen 2024 3e kwartaal* -94 1.269 -1.363 9.913 95 94 -298 299 0 0 8.876 0,0 0,9 0,8
Waterschappen 2024 4e kwartaal* -146 1.277 -1.423 10.065 152 146 108 -102 0 0 9.151 0,0 0,9 0,8
Waterschappen 2024* -567 4.950 -5.517 10.065 337 567 -230 0 0 0 9.151 0,0 0,9 0,8
Overige lokale overheden 2023 4e kwartaal* -819 12.534 -13.353 8.467 -99 819 -986 53 0 15 -774 0,1 0,8 -0,1
Overige lokale overheden 2023* 1.045 49.584 -48.539 8.467 109 -1.045 1.278 -124 0 0 -774 0,1 0,8 -0,1
Overige lokale overheden 2024 1e kwartaal* 273 12.326 -12.053 8.485 18 -273 243 48 -2 2 -754 0,0 0,8 -0,1
Overige lokale overheden 2024 2e kwartaal* -314 13.494 -13.808 8.469 -16 314 -131 -199 -2 2 -813 -0,1 0,8 -0,1
Overige lokale overheden 2024 3e kwartaal* 681 13.137 -12.456 8.430 -39 -681 692 -52 1 1 -1.935 0,0 0,8 -0,2
Overige lokale overheden 2024 4e kwartaal* -1.222 12.724 -13.946 8.433 3 1.222 -878 -342 1 0 -1.419 -0,1 0,7 -0,1
Overige lokale overheden 2024* -582 51.681 -52.263 8.433 -34 582 -74 -545 -2 5 -1.419 -0,1 0,7 -0,1
Socialezekerheidsfondsen 2023 4e kwartaal* 3.529 44.441 -40.912 6.664 -2.149 -3.529 1.992 -628 0 16 -34.690 1,7 0,6 -3,2
Socialezekerheidsfondsen 2023* 18.400 184.292 -165.892 6.664 -14.265 -18.400 2.717 1.418 0 0 -34.690 1,7 0,6 -3,2
Socialezekerheidsfondsen 2024 1e kwartaal* 1.338 44.435 -43.097 13.016 6.352 -1.338 8.691 -1.001 0 0 -31.641 0,6 1,2 -2,9
Socialezekerheidsfondsen 2024 2e kwartaal* 6.359 53.791 -47.432 5.839 -7.177 -6.359 13.100 -13.918 0 0 -60.278 0,7 0,5 -5,5
Socialezekerheidsfondsen 2024 3e kwartaal* -878 44.023 -44.901 4.933 -906 878 -9.739 7.955 0 0 -52.417 0,9 0,4 -4,7
Socialezekerheidsfondsen 2024 4e kwartaal* 6.622 51.435 -44.813 6.406 1.473 -6.622 3.993 4.102 0 0 -51.655 1,2 0,6 -4,6
Socialezekerheidsfondsen 2024* 13.441 193.684 -180.243 6.406 -258 -13.441 16.045 -2.862 0 0 -51.655 1,2 0,6 -4,6
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel toont de ontwikkeling van het saldo en de schuld van de overheid (ook wel EMU-saldo respectievelijk EMU-schuld genoemd) in Nederland. EMU staat voor Economische en Monetaire Unie. In deze tabel worden jaar- en kwartaalramingen gegeven van de overheid, opgesplitst naar de bijdrage per subsector van de overheid.

In deze tabel wordt daarnaast de aansluiting tussen het saldo en de veranderingen in de schuld getoond. De schuld wordt gepresenteerd in faciale waarde (het oorspronkelijke schuldbedrag).

Het saldo en de schuld van de sector overheid zijn binnen de Europese Unie de belangrijkste indicatoren voor de gezondheid van de overheidsfinanciën. In het Verdrag van Maastricht en het daaruit voortvloeiende Stabiliteits- en Groeipact is bepaald dat een tekort niet meer dan 3 procent van het bruto binnenlands product (bbp) mag bedragen en de schuld niet meer dan 60 procent van het bbp. Indien de normen overschreden worden en hier geen bijzondere omstandigheden aan ten grondslag liggen, kan de Europese Commissie sancties opleggen.

De cijfers sluiten aan bij het stelsel van de Nationale Rekeningen. Er kunnen tijdelijke verschillen met de publicaties van de Nationale rekeningen optreden doordat de gepubliceerde cijfers van de overheidsrekeningen soms actueler zijn. Door het verschil in waarderingsgrondslag is de som van de schuldtitels van de overheidsschuld (faciale waarde) niet gelijk aan de som van de schuldtitels in de nationale rekeningen (marktwaarde). De schuld bestaat uit de titels: deposito's, kortlopende schuldbewijzen, langlopende schuldbewijzen, kortlopende leningen en langlopende leningen.

Gegevens beschikbaar vanaf:
Jaargegevens vanaf 1995, kwartaalgegevens vanaf 1999.

Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel hebben voor de periode 1995-2021 de status definitief. De kwartalen van 2022 hebben de status voorlopig. De jaarcijfers van 2022 hebben de status definitief. De cijfers van 2023 en 2024 hebben de status voorlopig.

Wijzigingen per 26 maart 2025:
Cijfers over het vierde kwartaal van 2024 en het jaar 2024 zijn beschikbaar.
Daarnaast zijn cijfers over de eerste drie kwartalen van 2024 geactualiseerd.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
De eerste cijfers van het meest recente kwartaal worden drie maanden na afloop van een kwartaal gepubliceerd. Vervolgens kunnen in september het eerste kwartaal, in december het tweede kwartaal en in maart de eerste drie kwartalen worden bijgesteld. De eerste jaarcijfers worden drie maanden na afloop van het verslagjaar gepubliceerd. Vervolgens worden de jaarcijfers twee maal bijgesteld: zes en achttien maanden na afloop van het verslagjaar. Hiernaast kunnen er tussentijdse actualisaties plaatsvinden om eind maart en eind september de meest actuele gegevens over de overheid aan de Europese Commissie te verstrekken. De gegevens over de kwartalen worden aangesloten op de bijgestelde jaarcijfers. De bijgestelde jaar- en kwartaalcijfers worden elk jaar eind juni gepubliceerd. Informatie over het revisiebeleid van Nationale rekeningen is te vinden onder paragraaf 3 'relevante artikelen'.

Toelichting onderwerpen

Saldo en schuld in mln euro
Het saldo en de geconsolideerde schuld van de overheid (gewaardeerd tegen de faciale waarde) exclusief de transitorische schuld en schuld op de titel financiële derivaten, uitgedrukt in miljoenen euro's.

Het saldo is het saldo van de uitgaven en inkomsten van de overheid. Dit is gelijk aan het vorderingensaldo van de overheid in de nationale rekeningen.

De schuld is geconsolideerd. Dit wil zeggen dat schulden en vorderingen tussen overheden uit dezelfde sector onderling niet meetellen in de schuld van deze sector.
Opbouw saldo
Het saldo van uitgaven en inkomsten van de overheid.
Saldo
Het saldo van uitgaven en inkomsten van de overheid. Een positief getal betekent een overschot en een negatief getal een tekort. Dit is gelijk aan het vorderingensaldo van de sector overheid in de nationale rekeningen.
Inkomsten
De inkomsten van de sector overheid bestaan uit belastinginkomsten, ontvangen sociale premies, inkomsten uit productieactiviteiten, overige lopende inkomsten en ontvangen kapitaaloverdrachten.

Het transactiemoment bepaalt het moment van boeken.
Uitgaven (-)
De uitgaven van de sector overheid bestaan uit intermediair verbruik, beloning van werknemers, betaalde rente, sociale uitkeringen en (aangekochte) natura overdrachten, betaalde subsidies, overige lopende uitgaven en overige kapitaaluitgaven.

Het transactiemoment bepaalt het moment van boeken.
Schuld (EMU)
De geconsolideerde schuld van de overheid, exclusief de transitorische schuld en de schuld op de titel financiële derivaten. Geconsolideerd wil zeggen dat schulden tussen overheden uit dezelfde sector onderling niet meetellen in de schuld van deze sector. De schuldtitels zijn gewaardeerd tegen faciale waarde.
Opbouw mutatie schuld (EMU)
Toe- of afname van de schuld. De mutatie bestaat uit het tekort of -overschot, de mutaties in financiële activa en passiva en het statistisch verschil.
Mutatie schuld (EMU)
Toe- of afname van de schuld. De mutatie bestaat uit het tekort of -overschot, de mutaties in financiële activa en passiva en het statistisch verschil.
Tekort (EMU)
Het negatieve saldo van inkomsten en uitgaven van de overheid. Dit is gelijk aan het saldo, echter met een tegengesteld teken. Een positief getal betekent een tekort en een negatief getal een overschot.
Transacties in financiële activa
Transacties in financiële activa zijn mutaties in chartaal geld en deposito's, schuldbewijzen, leningen, aandelen en deelnemingen, financiële derivaten en overige vorderingen die het gevolg zijn van afspraken tussen twee eenheden.
Transacties in passiva, niet EMU-schuld
Transacties in financiële passiva die niet tot de EMU-schuld definitie behoren. Transacties zijn een gevolg van afspraken tussen twee eenheden.

Transacties in passiva die niet tot de EMU-schuld definitie behoren zijn:
- Transacties in deelnemingen.
- Transacties in financiële derivaten.
- Overige schulden.
Waarderingsverschillen
Veranderingen in schulden die het gevolg zijn van veranderingen in waarde, bijvoorbeeld door valutaveranderingen.
Statistisch verschil
Het verschil tussen het saldo berekend vanuit de inkomsten en de uitgaven (+), en het saldo van de transacties op de activa en passiva (-).

In theorie zijn de saldi aan elkaar gelijk. In de praktijk kunnen echter verschillen voorkomen, bijvoorbeeld doordat er verschillende bronnen worden gebruikt.
Aandeel overheidsschuld
Aandeel van de subsector in de overheidsschuld (EMU).

Per subsector wordt het aandeel van de totale overheidsschuld weergegeven, uitgedrukt in miljoenen euro's. Het betreft de schuld van de overheid (gewaardeerd tegen de faciale waarde) exclusief de transitorische schuld en de schuld op de titel financiële derivaten. Het aandeel van een subsector in de overheidsschuld wordt berekend als de schuld van de betreffende subsector minus de vorderingen van de betreffende subsector op andere subsectoren van de overheid. Hierdoor tellen de hier gepresenteerde schuldcijfers van de subsectoren op naar de schuld van de overheid. Een negatief getal betekent dat de betreffende subsector van de overheid per saldo een vordering heeft op ander subsectoren van de overheid. De andere subsectoren van de overheid dragen dan extra bij aan de overheidsschuld.
Saldo en schuld in % bbp
Het saldo en de geconsolideerde schuld van de overheid (gewaardeerd tegen de faciale waarde) exclusief de transitorische schuld en de schuld op de titel financiële derivaten, uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp).

Het saldo is het saldo van de uitgaven en inkomsten van de overheid.
Dit is gelijk aan het vorderingensaldo van de overheid in de nationale rekeningen.

De schuld is geconsolideerd. Dit wil zeggen dat schulden en vorderingen tussen overheden uit dezelfde sector niet meetellen in de schuld van deze sector.
Saldo
Het saldo van uitgaven en inkomsten van de overheid, uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp). Een positief getal betekent een overschot en een negatief getal een tekort. Dit is gelijk aan het vorderingensaldo van de sector overheid in de nationale rekeningen.

Het bbp is het eindresultaat van de productieve activiteiten van de ingezeten productie-eenheden. Het is gelijk aan de toegevoegde waarde tegen basisprijzen van alle bedrijfsklassen samen, aangevuld met enkele transacties die niet naar bedrijfsklassen worden verdeeld.

Het saldo per kwartaal in procenten van het bbp is een voortschrijdend jaartotaal. Het wordt berekend als de som van het saldo in het verslagkwartaal plus de drie voorafgaande kwartalen, gedeeld door de som van het bbp in het verslagkwartaal plus de drie voorafgaande kwartalen. Het cijfer voor het vierde kwartaal is gelijk aan het jaarcijfer.
Schuld (EMU)
De geconsolideerde schuld van de overheid, exclusief de transitorische schuld en de schuld op de titel financiële derivaten, uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp). Geconsolideerd wil zeggen dat schulden tussen overheden uit dezelfde sector niet meetellen in de schuld van deze sector. De schuldtitels zijn gewaardeerd tegen faciale waarde. De schuld als percentage van het bbp heet ook wel de schuldquote.

Het bbp is het eindresultaat van de productieve activiteiten van de ingezeten productie-eenheden. Het is gelijk aan de toegevoegde waarde tegen basisprijzen van alle bedrijfsklassen samen, aangevuld met enkele transacties die niet naar bedrijfsklassen worden verdeeld.

De schuld per kwartaal in procenten van het bbp is een voortschrijdend jaartotaal. Het wordt berekend als de schuld aan het eind van het verslagkwartaal, gedeeld door de het bbp in het verslagkwartaal plus de drie voorafgaande kwartalen. Het cijfer voor het vierde kwartaal is gelijk aan het jaarcijfer.
Aandeel overheidsschuld
Aandeel van de subsector in de overheidsschuld (EMU) in percentage van het bbp.

Per subsector wordt het aandeel van de totale overheidsschuld weergegeven, uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp). Het betreft de schuld van de overheid (gewaardeerd tegen de faciale waarde) exclusief de transitorische schuld en de schuld op de titel financiële derivaten. Het aandeel van een subsector in de overheidsschuld wordt berekend als de schuld van de betreffende subsector minus de vorderingen van de betreffende subsector op andere subsectoren van de overheid. Hierdoor tellen de hier gepresenteerde schuldcijfers van de subsectoren op naar de schuld van de overheid. Een negatief getal betekent dat de betreffende subsector van de overheid per saldo een vordering heeft op ander subsectoren van de overheid. De andere subsectoren van de overheid dragen dan extra bij aan de overheidsschuld.

Het bruto binnenlands product is het eindresultaat van de productieve activiteiten van de ingezeten productie-eenheden. Het is gelijk aan de toegevoegde waarde tegen basisprijzen van alle bedrijfsklassen samen, aangevuld met enkele transacties die niet naar bedrijfsklassen worden verdeeld.

Het aandeel overheidsschuld per kwartaal in procenten van het bbp is een voortschrijdend jaartotaal. Het wordt berekend als het aandeel overheidsschuld aan het eind van het verslagkwartaal, gedeeld door de het bbp in het verslagkwartaal plus de drie voorafgaande kwartalen. Het cijfer voor het vierde kwartaal is gelijk aan het jaarcijfer.