Inkomensverdeling van huishoudens; nationale rekeningen
Huishoudenskenmerken | Perioden | Totaal bedrag Bruto exploitatieoverschot (mln euro) | Totaal bedrag Bruto gemengd inkomen (mln euro) | Totaal bedrag Bruto saldo primaire inkomens (mln euro) | Totaal bedrag Bruto beschikbaar inkomen (mln euro) | Totaal bedrag Bruto alternatief beschikbaar inkomen (mln euro) | Totaal bedrag Bruto besparingen (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Totaal (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Beloning van werknemers Totaal (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Beloning van werknemers Lonen (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Beloning van werknemers Sociale premies t.l.v. werkgevers (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Inkomen uit vermogen Totaal (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Inkomen uit vermogen Rente (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Inkomen uit vermogen Winstuitkeringen (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Inkomen uit vermogen Overig inkomen uit beleggingen (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Inkomen uit vermogen Inkomen uit natuurlijke hulpbronnen (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Sociale premies en uitkeringen Totaal (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Sociale premies en uitkeringen Toeg. sociale premies t.l.v. werkgevers (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Sociale premies en uitkeringen Sociale uitkeringen (in geld) Totaal (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Sociale premies en uitkeringen Sociale uitkeringen (in geld) Niet-pensioenuitk. sociale zek. in geld (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Sociale premies en uitkeringen Sociale uitkeringen (in geld) Uitkeringen overige sociale uitkering (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Sociale premies en uitkeringen Sociale uitkeringen (in geld) Uitkeringen sociale voorziening in geld (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Overige inkomensoverdrachten (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Sociale overdrachten in natura (mln euro) | Totaal bedrag Middelen Kapitaaloverdrachten (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Totaal (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Inkomen uit vermogen (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Belastingen op inkomen en vermogen Totaal (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Belastingen op inkomen en vermogen Belastingen op inkomen (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Belastingen op inkomen en vermogen Belastingen op vermogen (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Sociale premies en uitkeringen Totaal (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Sociale premies en uitkeringen Sociale premies Totaal (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Sociale premies en uitkeringen Sociale premies Werk. sociale premies t.l.v. werkgevers (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Sociale premies en uitkeringen Sociale premies Toeg. sociale premies t.l.v. werkgevers (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Sociale premies en uitkeringen Sociale premies Werk. sociale premies t.l.v. huishoudens (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Sociale premies en uitkeringen Sociale premies Aanv. sociale premies t.l.v. huishoudens (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Sociale premies en uitkeringen Sociale premies Vergoeding sociale verzekeringsregeling (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Sociale premies en uitkeringen Uitkeringen overige sociale uitkering (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Overige inkomensoverdrachten (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Kapitaaloverdrachten (mln euro) | Totaal bedrag Bestedingen Verbruik in vaste activa (mln euro) | Totaal bedrag Correctie mutaties in pensioenrechten (mln euro) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 2021* | 24.855 | 86.648 | 573.214 | 439.442 | 598.008 | 109.542 | 799.486 | 408.557 | 319.313 | 89.244 | 58.758 | -174 | 20.769 | 38.159 | 4 | 148.103 | 348 | 147.755 | 59.357 | 62.621 | 25.777 | 17.592 | 158.566 | 7.910 | 314.601 | 5.604 | 80.103 | 71.994 | 8.109 | 197.450 | 197.102 | 72.534 | 16.710 | 84.325 | 33.552 | -10.019 | 348 | 21.914 | 9.530 | 35.461 | 25.030 |
Beschikbaar inkomen 1e 20%-groep | 2021* | 645 | 3.415 | 14.475 | 24.381 | 55.864 | -16.526 | 70.297 | 7.521 | 5.783 | 1.737 | 3.163 | 3 | 137 | 3.023 | 0 | 23.670 | 6 | 23.664 | 10.533 | 1.994 | 11.137 | 3.439 | 31.483 | 1.021 | 19.900 | 270 | 4.733 | 3.480 | 1.253 | 9.883 | 9.877 | 1.412 | 325 | 7.233 | 2.395 | -1.488 | 6 | 2.586 | 2.428 | 2.252 | 748 |
Beschikbaar inkomen 2e 20%-groep | 2021* | 2.817 | 4.373 | 41.046 | 51.579 | 86.885 | -1.713 | 107.573 | 30.235 | 23.102 | 7.133 | 4.134 | -14 | 105 | 4.043 | 0 | 33.428 | 13 | 33.415 | 18.024 | 9.265 | 6.126 | 3.241 | 35.306 | 1.229 | 28.614 | 513 | 4.003 | 2.503 | 1.500 | 19.202 | 19.189 | 5.798 | 1.336 | 10.393 | 3.470 | -1.808 | 13 | 2.932 | 1.964 | 3.129 | -2.263 |
Beschikbaar inkomen 3e 20%-groep | 2021* | 5.855 | 7.278 | 91.327 | 78.115 | 111.175 | 12.026 | 149.535 | 72.290 | 55.342 | 16.947 | 7.026 | -45 | 201 | 6.870 | 0 | 32.053 | 25 | 32.028 | 13.710 | 14.417 | 3.901 | 3.485 | 33.060 | 1.621 | 51.674 | 1.123 | 8.095 | 6.403 | 1.692 | 36.725 | 36.700 | 13.774 | 3.173 | 15.672 | 6.178 | -2.097 | 25 | 3.929 | 1.802 | 5.726 | 1.604 |
Beschikbaar inkomen 4e 20%-groep | 2021* | 7.460 | 12.717 | 146.767 | 105.073 | 136.120 | 28.526 | 195.130 | 118.185 | 90.979 | 27.206 | 10.032 | -75 | 401 | 9.706 | 0 | 30.296 | 49 | 30.247 | 9.957 | 17.514 | 2.776 | 3.662 | 31.047 | 1.908 | 78.762 | 1.628 | 15.314 | 13.514 | 1.800 | 55.269 | 55.220 | 22.112 | 5.094 | 21.437 | 8.862 | -2.285 | 49 | 5.071 | 1.480 | 8.051 | 8.092 |
Beschikbaar inkomen 5e 20%-groep | 2021* | 8.078 | 58.865 | 279.599 | 180.294 | 207.964 | 87.229 | 276.951 | 180.326 | 144.107 | 36.221 | 34.403 | -43 | 19.925 | 14.517 | 4 | 28.656 | 255 | 28.401 | 7.133 | 19.431 | 1.837 | 3.765 | 27.670 | 2.131 | 135.651 | 2.070 | 47.958 | 46.094 | 1.864 | 76.371 | 76.116 | 29.438 | 6.782 | 29.590 | 12.647 | -2.341 | 255 | 7.396 | 1.856 | 16.303 | 16.849 |
Type: Alleenstaande man | 2021* | 2.905 | 8.938 | 57.941 | 46.694 | 59.258 | -3.815 | 80.382 | 40.990 | 31.980 | 9.010 | 5.587 | -6 | 1.834 | 3.759 | 0 | 18.219 | 35 | 18.184 | 7.539 | 6.880 | 3.765 | 2.236 | 12.564 | 786 | 33.649 | 479 | 8.469 | 7.470 | 999 | 20.744 | 20.709 | 7.323 | 1.687 | 9.650 | 3.070 | -1.021 | 35 | 2.488 | 1.469 | 3.519 | 1.786 |
Type: Alleenstaande vrouw | 2021* | 2.966 | 4.161 | 37.247 | 41.249 | 63.655 | -11.485 | 81.761 | 25.390 | 19.490 | 5.899 | 5.073 | 13 | 790 | 4.270 | 0 | 25.831 | 14 | 25.817 | 13.047 | 9.374 | 3.396 | 2.350 | 22.406 | 711 | 26.310 | 343 | 5.637 | 4.725 | 912 | 16.785 | 16.771 | 4.795 | 1.105 | 8.319 | 3.617 | -1.065 | 14 | 1.757 | 1.788 | 2.825 | -2.315 |
Type: Eenoudergezin | 2021* | 1.106 | 4.706 | 31.207 | 26.614 | 40.003 | 7.125 | 50.551 | 23.387 | 18.114 | 5.273 | 2.279 | -16 | 697 | 1.598 | 0 | 9.644 | 17 | 9.627 | 2.179 | 2.150 | 5.298 | 1.345 | 13.389 | 507 | 16.197 | 271 | 3.463 | 2.935 | 528 | 10.730 | 10.713 | 4.286 | 987 | 4.794 | 1.343 | -697 | 17 | 1.390 | 343 | 1.938 | 2.195 |
Type: Paar, met kind(eren) | 2021* | 7.113 | 43.055 | 268.182 | 174.857 | 234.570 | 91.707 | 315.726 | 200.564 | 157.547 | 43.017 | 20.260 | -179 | 9.603 | 10.834 | 2 | 26.484 | 179 | 26.305 | 6.712 | 11.040 | 8.553 | 5.712 | 59.713 | 2.993 | 129.617 | 2.812 | 35.056 | 32.379 | 2.677 | 81.049 | 80.870 | 34.962 | 8.054 | 31.881 | 9.592 | -3.619 | 179 | 9.417 | 1.283 | 14.899 | 24.928 |
Type: Paar, zonder kind | 2021* | 10.272 | 21.188 | 158.101 | 130.811 | 169.350 | 22.048 | 233.613 | 104.297 | 81.328 | 22.970 | 23.893 | 18 | 7.259 | 16.614 | 2 | 59.526 | 87 | 59.439 | 26.395 | 30.867 | 2.177 | 4.839 | 38.539 | 2.519 | 96.663 | 1.548 | 24.872 | 22.218 | 2.654 | 60.893 | 60.806 | 18.669 | 4.301 | 25.838 | 15.019 | -3.021 | 87 | 5.889 | 3.461 | 10.651 | -1.864 |
Overige huishoudens | 2021* | 493 | 4.600 | 20.536 | 19.217 | 31.172 | 3.962 | 37.453 | 13.929 | 10.854 | 3.075 | 1.666 | -4 | 586 | 1.084 | 0 | 8.399 | 16 | 8.383 | 3.485 | 2.310 | 2.588 | 1.110 | 11.955 | 394 | 12.165 | 151 | 2.606 | 2.267 | 339 | 7.249 | 7.233 | 2.499 | 576 | 3.843 | 911 | -596 | 16 | 973 | 1.186 | 1.629 | 300 |
Inkomensbron: gemengd inkomen | 2021* | 2.746 | 61.188 | 100.453 | 76.602 | 91.731 | 37.375 | 61.807 | 15.089 | 11.972 | 3.117 | 21.874 | 25 | 17.732 | 4.115 | 2 | 6.938 | 273 | 6.665 | 2.641 | 2.147 | 1.877 | 1.867 | 15.129 | 910 | 34.557 | 444 | 15.512 | 14.669 | 843 | 14.074 | 13.801 | 2.533 | 584 | 8.791 | 2.982 | -1.089 | 273 | 3.069 | 1.458 | 10.513 | 2.578 |
Inkomensbron: beloning van werknemers | 2021* | 12.391 | 20.534 | 437.189 | 267.011 | 342.666 | 112.216 | 538.280 | 386.346 | 301.679 | 84.667 | 22.334 | -248 | 2.514 | 20.067 | 1 | 39.799 | 62 | 39.737 | 9.105 | 21.616 | 9.016 | 9.318 | 75.655 | 4.828 | 225.820 | 4.416 | 53.618 | 49.099 | 4.519 | 152.093 | 152.031 | 68.814 | 15.853 | 55.045 | 18.040 | -5.721 | 62 | 13.583 | 2.110 | 17.757 | 48.873 |
Inkomensbron: uitkering i.v.m. ouderdom | 2021* | 8.811 | 2.619 | 26.789 | 71.833 | 122.468 | -33.911 | 147.812 | 3.132 | 2.576 | 556 | 12.824 | 56 | 480 | 12.287 | 1 | 77.473 | 9 | 77.464 | 38.072 | 37.700 | 1.692 | 2.441 | 50.635 | 1.307 | 40.978 | 597 | 8.734 | 6.853 | 1.881 | 22.700 | 22.691 | 452 | 104 | 13.078 | 11.223 | -2.166 | 9 | 3.437 | 5.510 | 5.611 | -26.856 |
Inkomensbron: overige | 2021* | 907 | 2.307 | 8.783 | 23.996 | 41.143 | -6.138 | 51.587 | 3.990 | 3.086 | 904 | 1.726 | -7 | 43 | 1.690 | 0 | 23.893 | 4 | 23.889 | 9.539 | 1.158 | 13.192 | 3.966 | 17.147 | 865 | 13.246 | 147 | 2.239 | 1.373 | 866 | 8.583 | 8.579 | 735 | 169 | 7.411 | 1.307 | -1.043 | 4 | 1.825 | 452 | 1.580 | 435 |
Hoofdkostwinner: tot 35 jaar | 2021* | 2.066 | 14.097 | 99.361 | 70.637 | 92.781 | 15.944 | 123.232 | 82.449 | 63.132 | 19.317 | 1.491 | -54 | 556 | 989 | 0 | 11.254 | 52 | 11.202 | 1.705 | 3.761 | 5.736 | 4.848 | 22.144 | 1.046 | 45.912 | 743 | 9.444 | 7.957 | 1.487 | 32.513 | 32.461 | 15.700 | 3.617 | 14.076 | 740 | -1.672 | 52 | 2.868 | 344 | 4.926 | 8.612 |
Hoofdkostwinner: 35 tot 50 jaar | 2021* | 4.716 | 30.339 | 192.313 | 126.938 | 170.946 | 53.737 | 230.596 | 148.433 | 116.358 | 32.075 | 10.997 | -151 | 5.082 | 6.065 | 1 | 21.239 | 129 | 21.110 | 4.910 | 7.045 | 9.155 | 3.986 | 44.008 | 1.933 | 93.478 | 2.173 | 25.245 | 23.162 | 2.083 | 58.601 | 58.472 | 26.070 | 6.006 | 23.803 | 5.150 | -2.557 | 129 | 6.754 | 705 | 10.226 | 18.017 |
Hoofdkostwinner: 50 tot 65 jaar | 2021* | 8.414 | 34.077 | 234.065 | 153.820 | 191.568 | 66.183 | 274.529 | 166.110 | 130.410 | 35.700 | 27.449 | -87 | 10.245 | 17.289 | 2 | 33.842 | 138 | 33.704 | 11.295 | 13.851 | 8.558 | 5.921 | 37.748 | 3.459 | 123.817 | 1.982 | 32.221 | 29.781 | 2.440 | 79.448 | 79.310 | 29.015 | 6.684 | 31.490 | 15.457 | -3.336 | 138 | 8.339 | 1.827 | 12.927 | 23.685 |
Hoofdkostwinner: 65 jaar of ouder | 2021* | 9.659 | 8.135 | 47.475 | 88.047 | 142.713 | -26.322 | 171.129 | 11.565 | 9.413 | 2.152 | 18.821 | 118 | 4.886 | 13.816 | 1 | 81.768 | 29 | 81.739 | 41.447 | 37.964 | 2.328 | 2.837 | 54.666 | 1.472 | 51.394 | 706 | 13.193 | 11.094 | 2.099 | 26.888 | 26.859 | 1.749 | 403 | 14.956 | 12.205 | -2.454 | 29 | 3.953 | 6.654 | 7.382 | -25.284 |
Woningbezit: eigen woning | 2021* | 25.061 | 65.617 | 448.818 | 318.807 | 411.157 | 103.605 | 560.247 | 313.000 | 245.671 | 67.329 | 50.613 | -175 | 19.538 | 31.246 | 4 | 89.224 | 270 | 88.954 | 33.536 | 47.701 | 7.717 | 9.713 | 92.350 | 5.347 | 241.743 | 5.475 | 65.712 | 60.741 | 4.971 | 147.491 | 147.221 | 54.723 | 12.607 | 58.256 | 27.857 | -6.222 | 270 | 15.747 | 7.318 | 30.685 | 21.996 |
Woningbezit: huurwoning met huurtoeslag | 2021* | -19 | 3.795 | 18.463 | 33.361 | 62.389 | -6.252 | 73.566 | 13.176 | 10.076 | 3.100 | 1.517 | -1 | 14 | 1.504 | 0 | 26.249 | 12 | 26.237 | 11.226 | 2.848 | 12.163 | 2.679 | 29.028 | 917 | 14.380 | 4 | 1.979 | 823 | 1.156 | 9.955 | 9.943 | 2.519 | 580 | 7.126 | 1.074 | -1.356 | 12 | 2.095 | 347 | 1.093 | -579 |
Woningbezit: huurwoning geen huurtoeslag | 2021* | -244 | 16.179 | 101.908 | 81.040 | 111.346 | 14.181 | 150.570 | 79.793 | 61.538 | 18.255 | 6.298 | -1 | 1.161 | 5.138 | 0 | 28.120 | 65 | 28.055 | 12.681 | 11.112 | 4.262 | 4.555 | 30.306 | 1.498 | 54.553 | 119 | 11.713 | 9.892 | 1.821 | 38.165 | 38.100 | 14.837 | 3.418 | 17.578 | 4.440 | -2.173 | 65 | 3.665 | 891 | 3.106 | 4.164 |
Woningbezit: overig | 2021* | 57 | 1.057 | 4.025 | 6.234 | 13.116 | -1.992 | 15.103 | 2.588 | 2.028 | 560 | 330 | 3 | 56 | 271 | 0 | 4.510 | 1 | 4.509 | 1.914 | 960 | 1.635 | 645 | 6.882 | 148 | 3.925 | 6 | 699 | 538 | 161 | 1.839 | 1.838 | 455 | 105 | 1.365 | 181 | -268 | 1 | 407 | 974 | 577 | -551 |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel geeft een beschrijving van de inkomensverdeling van de sector huishoudens in de nationale rekeningen naar verschillende huishoudensgroepen. De huishoudens worden onderscheiden naar de voornaamste bron van inkomen, woonsituatie, samenstelling van het huishouden, leeftijdsklasse van de hoofdkostwinner, 20%-inkomensgroepen en 20%-vermogensgroepen.
Gegevens beschikbaar vanaf: 2015.
Status van de cijfers:
Alle gegevens zijn voorlopig.
Wijzigingen per 19 oktober 2023:
De cijfers voor 2015-2020 zijn bijgesteld, als gevolg van de bijstellingenbeleid van het CBS. De uitkomsten voor 2021 zijn toegevoegd.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
De nieuwe cijfers komen in oktober 2024.
Toelichting onderwerpen
- Totaal bedrag
- Bruto exploitatieoverschot
- Het exploitatieoverschot is het saldo dat resteert nadat de toegevoegde waarde tegen basisprijzen is verminderd met de beloning van werknemers en het saldo van belastingen en subsidies op productie en invoer. Bij zelfstandigen (die deel uitmaken van de sector huishoudens) wordt dit saldo gemengd inkomen genoemd omdat het ook de beloning voor de door hen geleverde arbeid bevat.
Bij huishoudens is het exploitatieoverschot gelijk aan inkomsten uit woondiensten vanwege eigen woningbezit.
In de nationale rekeningen betekent 'bruto' vóór aftrek van afschrijvingen (het verbruik van vaste activa) en 'netto' na aftrek van afschrijvingen.
- Bruto gemengd inkomen
- Het gemengd inkomen bestaat bij huishoudens voornamelijk uit het inkomen van zelfstandigen (ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid). Dit inkomen uit zelfstandige activiteit heeft kenmerken van loon en kenmerken van winst omdat werkzaamheden in de hoedanigheid van ondernemer zijn uitgevoerd. Ook valt onder het gemengd inkomen het inkomen uit verhuur van woningen en het inkomen dat verdiend wordt in de grijze en illegale economie.
In de nationale rekeningen betekent 'bruto' vóór aftrek van afschrijvingen (het verbruik van vaste activa) en 'netto' na aftrek van afschrijvingen.
- Bruto saldo primaire inkomens
- Het totaal van de door ingezeten institutionele eenheden ontvangen primaire inkomens: beloning van werknemers, netto-exploitatieoverschot / netto gemengd inkomen, het saldo van ontvangen en betaald inkomen uit vermogen en de belastingen op productie en invoer minus subsidies. Inkomens uit vermogen die van de ene binnenlandse sector naar de andere gaan, vallen in dit inkomensbegrip tegen elkaar weg. Het bruto nationaal inkomen (tegen marktprijzen) is gelijk aan het bbp minus het primaire inkomen dat ingezeten eenheden aan niet-ingezeten eenheden betalen plus het primaire inkomen dat ingezeten eenheden uit het buitenland ontvangen. De afdrachten van lidstaten aan de Europese Unie is voor een groot deel gebaseerd op het bruto nationaal inkomen.
Het begrip nationaal inkomen is geen productie-, maar een inkomensbegrip; het is daarom relevanter indien het netto wordt uitgedrukt, dat wil zeggen na aftrek van afschrijvingen (het verbruik van vaste activa).
Het primaire inkomen (nationaal inkomen) is het inkomen dat de sectoren ontvangen voor hun directe deelname aan het productieproces en het inkomen dat zij ontvangen in ruil voor het beschikbaar stellen van financiële middelen, grond e.d. Het nationaal inkomen is gelijk aan het bruto binnenlands product (bbp) plus het per saldo uit het buitenland ontvangen (primaire) inkomen. Het kan ook berekend worden als de som van de primaire inkomens van alle sectoren samen (totale economie). Bruto is inclusief verbruik van vaste activa.
- Bruto beschikbaar inkomen
- Het beschikbaar inkomen geeft aan over welk inkomen een sector kan beschikken na herverdeling van het primaire inkomen door al dan niet verplichte inkomensoverdrachten tussen de sectoren (belastingen op inkomen en vermogen, sociale premies en uitkeringen en overige inkomensoverdrachten).
In de nationale rekeningen betekent 'bruto' vóór aftrek van afschrijvingen (het verbruik van vaste activa) en 'netto' na aftrek van afschrijvingen.
- Bruto alternatief beschikbaar inkomen
- Het alternatief beschikbaar inkomen is het beschikbaar inkomen van huishoudens aangevuld met de bestedingen van overheid en de instellingen zonder winstoogmerk ten behoeve van huishoudens aan sociale overdrachten in natura. Deze variabele vergemakkelijkt vergelijkingen in de tijd en in internationaal verband aangezien er sprake is van verschillen en wijzigingen in de economische en sociale omstandigheden.
In de nationale rekeningen betekent 'bruto' vóór aftrek van afschrijvingen (het verbruik van vaste activa) en 'netto' na aftrek van afschrijvingen.
- Bruto besparingen
- Het gedeelte van het beschikbaar inkomen dat niet voor consumptieve bestedingen is gebruikt.
- Middelen
- Middelen bestaan uit transacties die de economische waarde van sectoren verhogen (oftewel de inkomsten door sectoren).
- Totaal
- Beloning van werknemers
- De totale vergoeding, in geld of in natura, die door een werkgever aan een werknemer verschuldigd is voor de arbeid die deze tijdens een verslagperiode heeft verricht. De beloning van werknemers is gelijk aan het totaal van lonen en sociale premies ten laste van werkgevers.
- Totaal
- Lonen
- De vergoedingen voor de werknemer, die in een bepaalde periode arbeid verricht, en die ten laste komen van de werkgever, inclusief de door de werkgever ingehouden loonbelasting en de sociale premies die ten laste komen van de werknemer. De belangrijkste vorm van loon is 'loon in geld' (inclusief de ingehouden loonbelasting en werknemerspremies). Dit loon omvat het basis bruto loon, premies, provisies, toeslagen, overwerkloon, gevarengeld, bijzondere beloningen en fooien, maar ook onkostenvergoedingen in verband met de dienstbetrekking (zoals een vergoeding of tegemoetkoming voor de kosten van woon-werkverkeer). Bijzondere beloningen omvatten vakantiegeld, tantième, gratificaties, winstuitkeringen en een dertiende of veertiende maand. Doorbetaald loon bij ziekte behoort niet tot de lonen, maar wordt toegerekend aan de sociale premies t.l.v. werkgevers. Naast 'loon in geld' kan 'loon in natura' onderdeel van het loon uitmaken, als dit voor de werknemer een voordeel uit dienstbetrekking is. Voorbeelden van loon in natura zijn het privégebruik van de auto van de zaak, dienstwoningen, het rentevoordeel van geldleningen, tegen korting of gratis verkregen producten van de zaak en werkgeversbijdragen aan kinderopvang.
- Sociale premies t.l.v. werkgevers
- De sociale premies ten laste van de werkgever hebben betrekking op de werkgeversbijdragen in het kader van de sociale zekerheid. De sociale premies ten laste van werkgevers kunnen onderverdeeld worden in werkelijke sociale premies t.l.v. werkgevers en toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers. De werkelijke sociale premies t.l.v. werkgevers omvatten alle premies voor de wettelijke sociale verzekering en de particuliere sociale premies (waaronder pensioenpremies t.l.v. werkgevers). De toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers zijn rechtstreekse sociale uitkeringen door werkgevers aan (voormalige) werknemers zonder tussenkomst van andere institutionele eenheden of fondsen. Het merendeel bestaat uit doorbetaalde lonen bij ziekte.
- Inkomen uit vermogen
- Inkomen uit vermogen ontstaat wanneer de eigenaren van financiële activa of van natuurlijke hulpbronnen deze ter beschikking stellen aan andere institutionele eenheden. Het inkomen dat voor het gebruik van financiële activa verschuldigd is, wordt inkomen uit beleggingen genoemd, terwijl het inkomen dat voor het gebruik van natuurlijke hulpbronnen verschuldigd is, inkomen uit natuurlijke hulpbronnen wordt genoemd. Inkomen uit vermogen is de som van inkomen uit beleggingen en inkomen uit natuurlijke hulpbronnen. Dividenden maken deel uit van het inkomen uit vermogen.
- Totaal
- Rente
- Rente is inkomen uit vermogen dat wordt ontvangen door eigenaren voor het ter beschikking stellen van financiële activa aan een andere institutionele eenheid. Rente wordt toegerekend aan het tijdvak waarin de onderliggende vordering of schuld bestaat.
- Winstuitkeringen
- Winstuitkeringen bestaan uit dividenden en inkomen onttrokken aan quasi-vennootschappen.
- Overig inkomen uit beleggingen
- Het overig inkomen uit beleggingen bestaat uit:
- inkomen uit beleggingen toe te rekenen aan polishouders
- inkomen uit beleggingen te betalen i.v.m. pensioenrechten
- inkomen uit beleggingen toe te rekenen aan aandeelhouders van collectieve beleggingsfondsen
- Inkomen uit natuurlijke hulpbronnen
- De betalingen voor het gebruik van grond (pacht) en de betalingen die voortvloeien uit het verlenen van vergunningen om natuurlijke hulpbronnen te mogen exploreren of exploiteren (concessies).Er zijn twee verschillende soorten van inkomen uit natuurlijke hulpbronnen: inkomen uit grond en inkomen uit minerale hulpbronnen. Inkomen uit andere natuurlijke hulpbronnen zoals radiospectra volgt hetzelfde stramien.
Voorbeelden zijn pacht voor het gebruik van grond en concessie voor vergunningen om minerale reserves te mogen exploreren of exploiteren.
- Sociale premies en uitkeringen
- Sociale premies en sociale uitkeringen zijn inkomensoverdrachten in geld of in natura, die via collectieve regelingen of, buiten dergelijke regelingen om, door overheidseenheden en izw's t.b.v. huishoudens aan huishoudens worden verstrekt, teneinde de financiële lasten te verlichten die voor die huishoudens voortvloeien uit een aantal risico's en behoeften. Zij omvatten ook betalingen van de overheid aan producenten voor goederen en diensten die in het kader van sociale risico's en behoeften individueel aan huishoudens ten goede komen.
De sociale uitkeringen worden aan huishoudens toegekend om financiële zekerheid te bieden tegen een aantal risico's (zoals ziekte, invaliditeit, arbeidsongeschiktheid, ouderdom, het overlijden van naasten en werkloosheid) of om in bepaalde behoeftes te voorzien (zoals huisvesting en onderwijs).- Totaal
- Toeg. sociale premies t.l.v. werkgevers
- De toegerekende sociale premies ten laste van werkgevers vertegenwoordigen de tegenhanger van de sociale uitkeringen (minus eventuele sociale premies t.l.v. werknemers) die rechtstreeks door de werkgevers (d.w.z. onafhankelijk van de werkelijke premies t.l.v. werkgevers) aan hun werknemers of voormalige werknemers en andere rechthebbenden worden verstrekt.
Omdat de rechtstreekse uitkeringen door werkgevers deel uitmaken van de loonkosten zijn zij in eerste instantie geregistreerd als beloning van werknemers (onderdeel sociale premies ten laste van werkgevers). De rechtstreekse uitkeringen worden echter ook gezien als sociale uitkeringen. De dubbeltelling die daardoor ontstaat wordt geneutraliseerd door de fictieve transactie 'toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers'.
- Sociale uitkeringen (in geld)
- Deze uitkeringen worden aan huishoudens toegekend om financiële zekerheid te bieden tegen een aantal risico's (zoals ziekte, invaliditeit, arbeidsongeschiktheid, ouderdom, het overlijden van naasten en werkloosheid) of om in bepaalde behoeftes te voorzien (zoals huisvesting en onderwijs). Hieronder vallen de uitkeringen wettelijke sociale verzekering, uitkeringen sociale voorziening, pensioenuitkeringen, overige particuliere sociale premies en uitkeringen rechtstreeks door werkgevers.
- Totaal
- Niet-pensioenuitk. sociale zek. in geld
- Niet-pensioenuitkeringen sociale zekerheid in geld.
- Uitkeringen overige sociale uitkering
- Sociale uitkeringen van de centrale en de lokale overheid aan huishoudens, waar geen premies voor hoeven te worden betaald.
- Uitkeringen sociale voorziening in geld
- Uitkeringen sociale voorziening in geld zijn inkomensoverdrachten die aan huishoudens worden betaald door overheidsinstellingen of izw's t.b.v. huishoudens, teneinde tegemoet te komen aan dezelfde behoeften als in geval van uitkeringen sociale verzekering; deze uitkeringen vinden echter niet plaats in het kader van een sociale verzekeringsregeling waaraan normaal gesproken met sociale premies moet worden bijgedragen.
Enkele voorbeelden zijn:
- doorbetaling bij ziekte;
- wachtgelden voormalig overheidspersoneel;
- eigen pensioen militairen.
- Overige inkomensoverdrachten
- Hieronder vallen inkomensoverdrachten die niet in de andere categorieën zijn ingedeeld.
- Sociale overdrachten in natura
- Sociale overdrachten in natura bestaan uit afzonderlijke goederen en diensten die door overheidsinstellingen en izw's t.b.v. huishoudens gratis of tegen economisch niet-significante prijzen aan individuele huishoudens worden verstrekt. Onder sociale uitkeringen in natura vallen onder andere de uitkeringen van de zorgverzekeringswet, uitkeringen sociale voorziening, de wet maatschappelijke ondersteuning en de algemene wet bijzondere ziektekosten. Sociale uitkeringen in natura kunnen worden verdeeld in vergoedingen van daadwerkelijk door de betreffende huishoudens aangeschafte goederen en diensten en in diensten die rechtstreeks aan de huishoudens worden verleend.
In het tweede geval worden goederen en diensten die door de producenten rechtstreeks aan de begunstigden worden geleverd geheel of gedeeltelijk betaald door de overheid of door instellingen zonder winstoogmerk. De bestemming voor sociale uitkeringen in natura is vooral terug te vinden in de zorg, maar in mindere mate ook in OV jaarkaarten voor studenten en huursubsidies.
- Kapitaaloverdrachten
- Kapitaaloverdrachten zijn betalingen waarvoor geen tegenprestatie verwacht wordt en die drukken op het vermogen van de betaler of dienen om investeringen in vaste activa of andere lange termijn uitgaven van de ontvanger te financieren.
Er zijn vier deeltransacties onderscheiden: investeringsbijdragen, vermogensheffingen, overige kapitaaloverdrachten en de toegerekende kapitaaloverdrachten.
- Bestedingen
- Bestedingen bestaan uit transacties die de economische waarde van sectoren verminderen (oftewel de uitgaven door sectoren).
- Totaal
- Inkomen uit vermogen
- Inkomen uit vermogen ontstaat wanneer de eigenaren van financiële activa of van natuurlijke hulpbronnen deze ter beschikking stellen aan andere institutionele eenheden. Het inkomen dat voor het gebruik van financiële activa verschuldigd is, wordt inkomen uit beleggingen genoemd, terwijl het inkomen dat voor het gebruik van natuurlijke hulpbronnen verschuldigd is, inkomen uit natuurlijke hulpbronnen wordt genoemd. Inkomen uit vermogen is de som van inkomen uit beleggingen en inkomen uit natuurlijke hulpbronnen. Dividenden maken deel uit van het inkomen uit vermogen.
- Belastingen op inkomen en vermogen
- Alle verplichte betalingen om niet, in geld of in natura, die regelmatig door de overheid en door het buitenland over het inkomen en het vermogen van institutionele eenheden worden geheven.
Bij vennootschappen omvatten de belastingen op inkomen en vermogen met name de vennootschapsbelasting en de dividendbelasting. Deze belastingen hebben als grondslag de winst van vennootschappen.
Bij huishoudens worden als belastingen op inkomen en vermogen alle belastingen beschouwd, die periodiek worden geheven op het inkomen of het vermogen, zoals inkomstenbelasting, loonbelasting en vermogensbelasting. Niet-periodieke heffingen, zoals de successierechten, zijn als kapitaaloverdrachten aangemerkt.
Enkele belastingsoorten die bij producenten gerekend worden tot belastingen op productie en invoer worden bij huishoudens, in hun hoedanigheid van consument, beschouwd als belastingen op inkomen en vermogen. Zo is de motorrijtuigenbelasting op auto's die privé worden gebruikt, gerekend tot de belastingen op inkomen en vermogen.
De behandeling van de dividendbelasting vloeit voort uit de bruto registratie van dividend, dat wil zeggen inclusief dividendbelasting. Dit betekent dat de dividendbelasting geboekt dient te worden bij de sector die het dividend ontvangt. Dit heeft tot gevolg dat er ook dividendbelasting aan het buitenland wordt betaald en uit het buitenland wordt ontvangen.- Totaal
- Belastingen op inkomen
- Belasting die wordt geheven op inkomen. Hieronder vallen: de vennootschapsbelasting, loonbelasting, inkomstenbelasting, dividendbelasting, kansspelbelasting en eenmalige ontvangsten in verband met de liquidatie van houdstermaatschappijen.
- Belastingen op vermogen
- Belasting die wordt geheven op vermogen (zoals bank- en spaartegoeden en beleggingen). Het te betalen bedrag is afhankelijk van de omvang van het vermogen.
- Sociale premies en uitkeringen
- Sociale premies en sociale uitkeringen zijn inkomensoverdrachten in geld of in natura, die via collectieve regelingen of, buiten dergelijke regelingen om, door overheidseenheden en izw's t.b.v. huishoudens aan huishoudens worden verstrekt, teneinde de financiële lasten te verlichten die voor die huishoudens voortvloeien uit een aantal risico's en behoeften. Zij omvatten ook betalingen van de overheid aan producenten voor goederen en diensten die in het kader van sociale risico's en behoeften individueel aan huishoudens ten goede komen.
De sociale uitkeringen worden aan huishoudens toegekend om financiële zekerheid te bieden tegen een aantal risico's (zoals ziekte, invaliditeit, arbeidsongeschiktheid, ouderdom, het overlijden van naasten en werkloosheid) of om in bepaalde behoeftes te voorzien (zoals huisvesting en onderwijs).- Totaal
- Sociale premies
- Sociale premies (netto) zijn de werkelijke of toegerekende premies die huishoudens aan socialeverzekeringsregelingen bijdragen om voorzieningen te treffen voor sociale uitkeringen.
- Totaal
- Sociale premies (netto) zijn de werkelijke of toegerekende premies die huishoudens aan socialeverzekeringsregelingen bijdragen om voorzieningen te treffen voor sociale uitkeringen.
- Werk. sociale premies t.l.v. werkgevers
- De werkelijke sociale premies ten laste van werkgevers zijn betalingen door werkgevers aan socialezekerheidsregelingen en de overige werkgerelateerde socialeverzekeringsregelingen om de sociale uitkeringen ten behoeve van hun werknemers te waarborgen.
- Toeg. sociale premies t.l.v. werkgevers
- De toegerekende sociale premies ten laste van werkgevers vertegenwoordigen de tegenhanger van de sociale uitkeringen (minus eventuele sociale premies t.l.v. werknemers) die rechtstreeks door de werkgevers (d.w.z. onafhankelijk van de werkelijke premies t.l.v. werkgevers) aan hun werknemers of voormalige werknemers en andere rechthebbenden worden verstrekt. Omdat de rechtstreekse uitkeringen door werkgevers deel uitmaken van de loonkosten zijn zij in eerste instantie geregistreerd als beloning werknemers (onderdeel sociale premies ten laste van werkgevers). De rechtstreekse uitkeringen worden echter ook gezein als sociale uitkeringen. De dubbeltelling die daardoor ontstaat wordt geneutraliseerd door de fictieve transactie 'toegerekende sociale premies t.l.v. werkgevers'.
- Werk. sociale premies t.l.v. huishoudens
- De werkelijke sociale premies ten laste van huishoudens zijn sociale premies die werknemers, zelfstandigen en niet-werkenden te eigen behoeve aan sociale verzekeringsregelingen moeten betalen.
- Aanv. sociale premies t.l.v. huishoudens
- Aanvullende sociale premies ten laste van huishoudens bestaan uit het inkomen uit vermogen dat in de verslagperiode is verdiend met het bezit aan pensioenrechten en niet-pensioenrechten.
- Vergoeding sociale verzekeringsregeling
- De vergoeding voor de sociale verzekeringsregeling is de door de eenheden die de regelingen uitvoeren in rekening gebrachte vergoeding voor hun diensten. Zij worden hier vermeld als onderdeel van de berekening van sociale premies (netto); het zijn geen herverdelingstransacties maar zij maken deel uit van de output en de consumptieve bestedingen.
- Uitkeringen overige sociale uitkering
- Sociale uitkeringen van de centrale en de lokale overheid aan huishoudens, waar geen premies voor hoeven te worden betaald.
- Overige inkomensoverdrachten
- Hieronder vallen inkomensoverdrachten die niet in de andere categorieën zijn ingedeeld.
- Kapitaaloverdrachten
- Kapitaaloverdrachten zijn betalingen waarvoor geen tegenprestatie verwacht wordt en die drukken op het vermogen van de betaler of dienen om investeringen in vaste activa of andere lange termijn uitgaven van de ontvanger te financieren.
Er zijn vier deeltransacties onderscheiden: investeringsbijdragen, vermogensheffingen, overige kapitaaloverdrachten en de toegerekende kapitaaloverdrachten.
- Verbruik in vaste activa
- De waardevermindering van vaste activa (productiemiddelen) in eigendom als gevolg van normale slijtage en economische veroudering. Ook wel afschrijvingen genoemd.
Bij het berekenen van het verbruik van vaste activa wordt gebruik gemaakt van de PIM methode (perpetual inventory method). Deze methode gaat uit van de waarde van de aan het begin van een jaar aanwezige kapitaalgoederenvoorraad, die op vervangingswaarde wordt gebracht door te corrigeren voor de prijsveranderingen van vergelijkbare kapitaalgoederen in het verslagjaar. Hieraan worden de investeringen in vaste activa van dat jaar toegevoegd en vervolgens wordt de waarde van de buiten gebruik gestelde activa erop in mindering gebracht. Aldus wordt de waarde van de kapitaalgoederenvoorraad aan het eind van het jaar verkregen. Vervolgens wordt via een afschrijvingspercentage de afschrijvingen bepaald. De als hierboven beschreven afschrijvingen behoeven niet overeen te stemmen met de bedrijfseconomische afschrijvingen die zijn vastgesteld op basis van historische kostprijs of fiscale levensduur.
- Correctie mutaties in pensioenrechten
- Deze correctie is bedoeld om de verandering in de pensioenrechten en collectieve levensverzekeringsrechten, in de besparingen van de huishoudens tot uitdrukking te kunnen brengen. Deze rechten worden in de financiële rekeningen en de balansen beschouwd als vorderingen van huishoudens op pensioenfondsen en levensverzekeraars.
De correctie is gelijk aan het verschil tussen netto pensioenpremies (incl. toegerekende premies) en de pensioenuitkeringen. Zo blijven de besparingen van huishoudens op hetzelfde niveau als wanneer de pensioenpremies en uitkeringen niet als inkomenstransacties zouden zijn opgenomen.