Jongeren met jeugdzorg en jeugdzorgtrajecten in natura; wijken, 2017
Vormen van Jeugdzorg | Perioden | Wijken | Jongeren met jeugdzorg in natura Totaal jongeren met jeugdzorg in natura (aantal) | Jongeren met jeugdzorg in natura Leeftijd 0 tot 4 jaar (aantal) | Jongeren met jeugdzorg in natura Leeftijd 4 tot 12 jaar (aantal) | Jongeren met jeugdzorg in natura Leeftijd 12 tot 18 jaar (aantal) | Jongeren met jeugdzorg in natura Leeftijd 18 tot 23 jaar (aantal) | Jongeren met jeugdzorg in natura Samenstelling huishouden bij hulpvraag Thuiswonend kind in eenouder gezin (aantal) | Jongeren met jeugdzorg in natura Samenstelling huishouden bij hulpvraag Thuiswonend kind in tweeouder gezin (aantal) | Jongeren met jeugdzorg in natura Samenstelling huishouden bij hulpvraag Andere huishoudens (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Totaal trajecten in natura (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Perspectief Stabilisatie van een crisissituatie (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Perspectief Diagnostiek (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Perspectief Begeleiden (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Perspectief Behandelen (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Verwijzer Gemeentelijke toegang (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Verwijzer Huisarts (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Verwijzer Jeugdarts (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Verwijzer Gecertificeerde instelling (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Verwijzer Medisch specialist (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Verwijzer Rechter, Officier van Justitie, ... (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Verwijzer Geen verwijzer (aantal) | Jeugdzorgtrajecten in natura Verwijzer Verwijzer onbekend (aantal) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal alle jeugdzorg in natura | 2017 | Aalsmeer | 510 | 30 | 300 | 170 | 10 | 110 | 380 | 25 | 695 | 15 | 40 | 100 | 500 | 205 | 225 | 25 | 40 | 20 | . | 30 | 100 |
Totaal alle jeugdzorg in natura | 2017 | Wijk 00 Aalsmeer | 160 | 10 | 90 | 55 | . | 35 | 110 | 15 | 230 | . | 15 | 15 | 170 | 65 | 75 | . | 10 | . | . | 10 | 35 |
Totaal alle jeugdzorg in natura | 2017 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | 130 | . | 85 | 35 | . | 30 | 95 | . | 155 | . | 10 | 10 | 125 | 45 | 55 | . | 10 | . | . | 10 | 20 |
Totaal alle jeugdzorg in natura | 2017 | Wijk 02 Oosteinde | 170 | 15 | 100 | 55 | . | 30 | 130 | . | 215 | . | 10 | 15 | 175 | 40 | 85 | 10 | 15 | . | . | . | 40 |
Totaal jeugdhulp in natura | 2017 | Aalsmeer | 500 | 30 | 295 | 165 | 10 | 100 | 375 | 25 | 650 | 15 | 40 | 100 | 500 | 205 | 225 | 25 | 40 | 20 | . | 30 | 100 |
Totaal jeugdhulp in natura | 2017 | Wijk 00 Aalsmeer | 155 | 10 | 90 | 55 | . | 35 | 105 | 10 | 210 | . | 15 | 15 | 170 | 65 | 75 | . | 10 | . | . | 10 | 35 |
Totaal jeugdhulp in natura | 2017 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | 125 | . | 85 | 30 | . | 25 | 95 | . | 145 | . | 10 | 10 | 125 | 45 | 55 | . | 10 | . | . | 10 | 20 |
Totaal jeugdhulp in natura | 2017 | Wijk 02 Oosteinde | 165 | 15 | 95 | 55 | . | 30 | 130 | . | 205 | . | 10 | 15 | 175 | 40 | 85 | 10 | 15 | . | . | . | 40 |
Jeugdhulp zonder verblijf | 2017 | Aalsmeer | 480 | 25 | 285 | 160 | 10 | 100 | 370 | 10 | 605 | 10 | 40 | 90 | 465 | 180 | 225 | 25 | 25 | 15 | . | 30 | 100 |
Jeugdhulp zonder verblijf | 2017 | Wijk 00 Aalsmeer | 145 | 10 | 85 | 50 | . | 35 | 105 | . | 190 | . | 15 | 15 | 155 | 55 | 75 | . | . | . | . | 10 | 35 |
Jeugdhulp zonder verblijf | 2017 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | 120 | . | 80 | 30 | . | 25 | 95 | . | 140 | . | 10 | 10 | 120 | 40 | 50 | . | 10 | . | . | 10 | 20 |
Jeugdhulp zonder verblijf | 2017 | Wijk 02 Oosteinde | 160 | 10 | 95 | 50 | . | 30 | 130 | . | 195 | . | 10 | 15 | 165 | 40 | 85 | 10 | 10 | . | . | . | 40 |
Jeugdhulp met verblijf | 2017 | Aalsmeer | 35 | . | 20 | 15 | . | . | 15 | 20 | 45 | . | . | 10 | 30 | 20 | . | . | 15 | . | . | . | . |
Jeugdhulp met verblijf | 2017 | Wijk 00 Aalsmeer | 10 | . | . | . | . | . | . | 10 | 20 | . | . | . | 15 | 10 | . | . | 10 | . | . | . | . |
Jeugdhulp met verblijf | 2017 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
Jeugdhulp met verblijf | 2017 | Wijk 02 Oosteinde | 10 | . | . | . | . | . | . | . | 10 | . | . | . | 10 | . | . | . | 10 | . | . | . | . |
Jeugdbescherming | 2017 | Aalsmeer | 35 | . | 15 | 15 | 15 | 10 | 15 | 35 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | |
Jeugdbescherming | 2017 | Wijk 00 Aalsmeer | 15 | . | . | . | . | . | 10 | 20 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | |
Jeugdbescherming | 2017 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | |
Jeugdbescherming | 2017 | Wijk 02 Oosteinde | 10 | . | . | . | . | . | . | 10 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | |
Jeugdreclassering | 2017 | Aalsmeer | 10 | . | . | . | . | . | . | . | 10 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
Jeugdreclassering | 2017 | Wijk 00 Aalsmeer | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
Jeugdreclassering | 2017 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
Jeugdreclassering | 2017 | Wijk 02 Oosteinde | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel bevat cijfers over het aantal jongeren dat in 2017 jeugdzorg in natura (jeugdhulp in natura, jeugdbescherming en/of jeugdreclassering) heeft gekregen en het aantal trajecten waarin deze jeugdzorg in natura is verleend. De gegevens over jongeren zijn onderverdeeld naar leeftijd en de samenstelling van het huishouden op 1 januari van het betreffende jaar. De jeugdzorgtrajecten in natura zijn onderverdeeld naar perspectief en verwijzer. Tevens worden de gegevens onderverdeeld naar gemeente en wijk.
De indeling naar gemeente en wijk is gebaseerd op het adres van de gezagsdrager van de jongere. Er is uitgegaan van het woonplaatsbeginsel zoals dat is toegepast in de Jeugdwet die vanaf 2015 in werking is getreden. Wanneer het adres gedurende de verslagperiode is gewijzigd krijgt de jongere in deze tabel het meest recente adres toegewezen.
De optelling van het aantal jongeren over meerdere vormen van jeugdzorg binnen een (sub)totaal kan groter zijn dan het (sub)totaal zelf. Een jongere kan namelijk meerdere trajecten hebben met verschillende vormen van jeugdzorg, maar bij elke zorgvorm of (sub)totaal telt een jongere maar één keer mee.
Gegevens beschikbaar over 2017. Cijfers naar gemeente en wijk zullen ieder jaar in een nieuwe tabel verschijnen. Cijfers over andere jaren sinds 2015 zijn te vinden via de link 'Tabellen Jeugdzorg na 1-1-2015' in paragraaf 3.
In paragraaf 4 staat meer informatie over zaken die invloed hebben op de vergelijkbaarheid in de tijd van de cijfers in deze tabel.
Status van de cijfers:
Alle cijfers zijn definitief.
Wijzigingen per 7 november 2018:
Deze tabel is stopgezet.
Wijzigingen per 31 oktober 2018:
De volgorde van de onderwerpen is in beperkte mate aangepast.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Geen, deze tabel is stopgezet. Cijfers over andere jaren zijn te vinden via de link 'Tabellen Jeugdzorg na 1-1-2015' in paragraaf 3.
Toelichting onderwerpen
- Jongeren met jeugdzorg in natura
- Personen tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode gebruik gemaakt hebben van jeugdhulp in natura (dus zonder PGB), jeugdbescherming of jeugdreclassering. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar.
Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed.
Persoonsgebonden budget (PGB)is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente.- Totaal jongeren met jeugdzorg in natura
- Personen tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode gebruik gemaakt hebben van jeugdhulp in natura (dus zonder PGB), jeugdbescherming of jeugdreclassering. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar.
Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed.
Persoonsgebonden budget (PGB)is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente.
- Leeftijd
- De leeftijd is bepaald op 1 januari van het verslagjaar. In voorkomende gevallen kan een maatregel worden uitgesproken voor een kind dat nog niet is geboren. Deze kinderen hebben de leeftijd 0 gekregen.
- 0 tot 4 jaar
- 4 tot 12 jaar
- 12 tot 18 jaar
- 18 tot 23 jaar
- Samenstelling huishouden bij hulpvraag
- De samenstelling van het huishouden waarin de jongere zich bevond bij aanvang van het jeugdzorgtraject.
- Thuiswonend kind in eenouder gezin
- Het huishouden waarin de jongere zich bevond bij aanvang van het jeugdzorgtraject bestond uit een alleenstaande ouder.
Thuiswonend kind
Persoon die een kind-ouder relatie heeft met één of twee tot het huishouden behorende ouders. Onder thuiswonende kinderen worden ook begrepen adoptie- en stiefkinderen, maar geen pleegkinderen. Er worden geen beperkingen opgelegd wat betreft leeftijd of burgerlijke staat om als kind te worden geclassificeerd.
- Thuiswonend kind in tweeouder gezin
- Het huishouden waarin de jongere zich bevond bij aanvang van het jeugdzorgtraject bestond uit een al dan niet gehuwd paar.
Thuiswonend kind
Persoon die een kind-ouder relatie heeft met één of twee tot het huishouden behorende ouders. Onder thuiswonende kinderen worden ook begrepen adoptie- en stiefkinderen, maar geen pleegkinderen. Er worden geen beperkingen opgelegd wat betreft leeftijd of burgerlijke staat om als kind te worden geclassificeerd.
- Andere huishoudens
- Het huishouden waarin de jongere zich bevond bij aanvang van het jeugdzorgtraject bestond niet uit een alleenstaande ouder of uit een al dan niet gehuwd paar. De jongere woonde mogelijk zelfstandig of in een instelling.
- Jeugdzorgtrajecten in natura
- Een jeugdzorgtraject in natura is een periode waarin een bepaalde vorm van hulp of zorg wordt verleend exclusief PGB gefinancierde jeugdzorg. Wanneer een jongere meerdere vormen van hulp of zorg ontvangt heeft deze ook meerdere trajecten.
Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed.
Persoonsgebonden budget (PGB) is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente.- Totaal trajecten in natura
- Een jeugdzorgtraject in natura is een periode waarin een bepaalde vorm van hulp of zorg wordt verleend exclusief PGB gefinancierde jeugdzorg. Wanneer een jongere meerdere vormen van hulp of zorg ontvangt heeft deze ook meerdere trajecten.
Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed.
Persoonsgebonden budget (PGB) is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente.
- Perspectief
- Perspectief beschrijft het doel van het jeugdhulptraject. De optie ‘stabilisatie van een crisissituatie’ wordt alleen gebruikt als dit het enige perspectief van de door de jeugdhulpaanbieder geleverd jeugdhulp is. Hulpverlening vangt regelmatig aan met een crisissituatie. In veel gevallen leidt dit tot een langere periode van hulpverlening. In die gevallen wordt er gekozen voor de perspectieven begeleiden of behandelen. De optie diagnostiek wordt vergelijkbaar alleen gehanteerd als diagnostiek het enige perspectief is. Bij begeleiden om activiteiten waarmee een jeugdige wordt ondersteund bij het uitvoeren van dagelijkse levensverrichtingen en het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven. Bij behandelen gaat het globaal om het oplossen of verhelpen van een psychisch , psychosociaal, gedrags- of opvoedprobleem dan wel een psychische stoornis. Behandelen kan ook gericht zijn op het leren omgaan met, verminderen of stabiliseren van het probleem of de stoornis.
- Stabilisatie van een crisissituatie
- Hulpverlening vangt regelmatig aan met een crisissituatie. In dit geval is dit het enige perspectief van door de jeugdhulpaanbieder geleverde jeugdhulp.
- Diagnostiek
- Alle hulpverlening start met een diagnostische fase. In dit geval is dit het enige perspectief van door de jeugdhulpaanbieder geleverde jeugdhulp. Bijvoorbeeld als voor de diagnose een specialist wordt ingeschakeld. Deze specialist biedt dan enkel en alleen diagnostiek.
- Begeleiden
- Globaal gaat het bij begeleiden om activiteiten waarmee een jeugdige wordt ondersteund bij het uitvoeren van dagelijkse levensverrichtingen en het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven.
- Behandelen
- Bij behandelen gaat het globaal om het oplossen of verhelpen van een psychisch-, psychosociaal-, gedrags- of opvoedprobleem dan wel een psychische stoornis. Behandelen kan ook gericht zijn op het leren omgaan met, verminderen of stabiliseren van het probleem of de stoornis.
- Verwijzer
- De organisatie of persoon die de jongere en/of zijn/haar ouders heeft verwezen naar de jeugdhulp.
- Gemeentelijke toegang
- De jongere is door de gemeente of een gemeentelijke organisatie aangemeld bij een jeugdhulpaanbieder.
- Huisarts
- Jeugdarts
- Gecertificeerde instelling
- Gecertificeerde instellingen zijn organisaties die, conform de Jeugdwet, maatregelen van jeugdbescherming en jeugdreclassering uitvoeren. Deze instellingen moeten in het bezit zijn van een certificaat. Daarvoor moeten zij aan een aantal eisen voldoen gericht op het borgen van de kwaliteit van de uitvoering van de jeugdbescherming en jeugdreclassering.
In de praktijk gaat het hier om een gedeelte van de voormalige Bureaus Jeugdzorg (het deel dat betrekking had op de uitvoering van de jeugdbescherming en de jeugdreclassering) en een aantal landelijk werkende gespecialiseerde instellingen (zoals de William Schrikker Groep en het Leger des Heils).
- Medisch specialist
- Rechter, Officier van Justitie, ...
- Rechter, Officier van Justitie, functionaris Justitiële jeugdinrichting.
- Geen verwijzer
- Alle vrij toegankelijke jeugdhulp. De scheidslijn tussen vrij toegankelijke jeugdhulp en niet vrij toegankelijke jeugdhulp bepaalt de gemeente en kan daarom in elke gemeente anders zijn.
- Verwijzer onbekend
- Alle niet vrij toegankelijke hulp waarbij onbekend is wie de verwijzer is. Bijvoorbeeld hulp die gestart is voor 1-1-2015.