Jongeren met jeugdzorg en jeugdzorgtrajecten; wijken, 2016
Type jeugdzorg | Perioden | Wijken | Jongeren met jeugdzorg Totaal jongeren met jeugdzorg (aantal) | Jongeren met jeugdzorg Leeftijd 0 tot 4 jaar (aantal) | Jongeren met jeugdzorg Leeftijd 4 tot 12 jaar (aantal) | Jongeren met jeugdzorg Leeftijd 12 tot 18 jaar (aantal) | Jongeren met jeugdzorg Leeftijd 18 tot 23 jaar (aantal) | Jongeren met jeugdzorg Samenstelling huishouden bij hulpvraag Thuiswonend kind in eenouder gezin (aantal) | Jongeren met jeugdzorg Samenstelling huishouden bij hulpvraag Thuiswonend kind in tweeouder gezin (aantal) | Jongeren met jeugdzorg Samenstelling huishouden bij hulpvraag Andere huishoudens (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Totaal jeugdzorgtrajecten (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Perspectief Stabilisatie van een crisissituatie (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Perspectief Diagnostiek (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Perspectief Begeleiden (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Perspectief Behandelen (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Verwijzer Gemeentelijke toegang (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Verwijzer Huisarts (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Verwijzer Jeugdarts (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Verwijzer Gecertificeerde instelling (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Verwijzer Medisch specialist (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Verwijzer Rechter, Officier van Justitie, ... (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Verwijzer Geen verwijzer (aantal) | Jeugdzorgtrajecten Verwijzer Verwijzer onbekend (aantal) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal jeugdzorg | 2016 | Aalsmeer | 485 | 15 | 270 | 180 | 15 | 105 | 355 | 25 | 640 | . | 45 | 95 | 450 | 180 | 260 | 25 | 45 | 20 | . | 40 | 20 |
Totaal jeugdzorg | 2016 | Wijk 00 Aalsmeer | 150 | . | 85 | 55 | 10 | 30 | 110 | 10 | 205 | . | 15 | 25 | 145 | 55 | 90 | 10 | 15 | . | . | 10 | . |
Totaal jeugdzorg | 2016 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | 125 | . | 70 | 50 | . | 30 | 90 | . | 160 | . | . | 20 | 115 | 55 | 55 | . | 10 | . | . | 10 | . |
Totaal jeugdzorg | 2016 | Wijk 02 Oosteinde | 155 | . | 90 | 60 | . | 25 | 125 | . | 210 | . | 15 | 20 | 160 | 60 | 95 | 10 | 15 | . | . | 10 | . |
Totaal jeugdhulp | 2016 | Aalsmeer | 465 | 10 | 265 | 175 | 10 | 95 | 345 | 25 | 595 | . | 45 | 95 | 450 | 180 | 260 | 25 | 45 | 20 | . | 40 | 20 |
Totaal jeugdhulp | 2016 | Wijk 00 Aalsmeer | 145 | . | 80 | 55 | . | 30 | 105 | 10 | 190 | . | 15 | 25 | 145 | 55 | 90 | 10 | 15 | . | . | 10 | . |
Totaal jeugdhulp | 2016 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | 115 | . | 65 | 45 | . | 25 | 85 | . | 145 | . | . | 20 | 115 | 55 | 55 | . | 10 | . | . | 10 | . |
Totaal jeugdhulp | 2016 | Wijk 02 Oosteinde | 150 | . | 90 | 55 | . | 20 | 120 | . | 200 | . | 15 | 20 | 160 | 60 | 95 | 10 | 15 | . | . | 10 | . |
Totaal jeugdhulp zonder verblijf | 2016 | Aalsmeer | 445 | 10 | 255 | 170 | 10 | 90 | 340 | 15 | 555 | . | 45 | 90 | 415 | 170 | 260 | 25 | 25 | 15 | . | 40 | 15 |
Totaal jeugdhulp zonder verblijf | 2016 | Wijk 00 Aalsmeer | 140 | . | 75 | 50 | . | 25 | 105 | . | 175 | . | 15 | 25 | 130 | 50 | 90 | 10 | . | . | . | 10 | . |
Totaal jeugdhulp zonder verblijf | 2016 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | 115 | . | 65 | 45 | . | 25 | 85 | . | 135 | . | . | 15 | 110 | 50 | 55 | . | . | . | . | 10 | . |
Totaal jeugdhulp zonder verblijf | 2016 | Wijk 02 Oosteinde | 145 | . | 85 | 55 | . | 20 | 120 | . | 185 | . | 15 | 20 | 150 | 55 | 95 | 10 | 10 | . | . | 10 | . |
Jeugdhulp met verblijf | 2016 | Aalsmeer | 30 | . | 15 | 15 | . | . | 10 | 15 | 40 | . | . | . | 35 | 15 | . | . | 20 | . | . | . | . |
Jeugdhulp met verblijf | 2016 | Wijk 00 Aalsmeer | 10 | . | . | . | . | . | . | . | 15 | . | . | . | 10 | . | . | . | . | . | . | . | . |
Jeugdhulp met verblijf | 2016 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | 10 | . | . | . | . | . | . | . | 10 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
Jeugdhulp met verblijf | 2016 | Wijk 02 Oosteinde | 10 | . | . | . | . | . | . | . | 10 | . | . | . | 10 | . | . | . | . | . | . | . | . |
Jeugdbescherming | 2016 | Aalsmeer | 30 | . | 15 | 15 | 20 | . | . | 40 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | |
Jeugdbescherming | 2016 | Wijk 00 Aalsmeer | 10 | . | . | . | . | . | . | 15 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | |
Jeugdbescherming | 2016 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | 10 | . | . | . | . | . | . | 10 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | |
Jeugdbescherming | 2016 | Wijk 02 Oosteinde | 10 | . | . | . | . | . | . | 10 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | |
Jeugdreclassering | 2016 | Aalsmeer | 10 | . | . | . | . | . | . | . | 10 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
Jeugdreclassering | 2016 | Wijk 00 Aalsmeer | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
Jeugdreclassering | 2016 | Wijk 01 Kudelstraat en Kalslagen | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
Jeugdreclassering | 2016 | Wijk 02 Oosteinde | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel bevat cijfers over het aantal jongeren dat in 2016 jeugdzorg (jeugdhulp, jeugdbescherming en/of jeugdreclassering) heeft gekregen en het aantal trajecten waarin deze jeugdzorg is verleend. De gegevens over jongeren zijn onderverdeeld naar leeftijd en de samenstelling van het huishouden bij aanvang zorg. De jeugdzorgtrajecten zijn onderverdeeld naar perspectief en verwijzer. Tevens worden de gegevens onderverdeeld naar gemeente en wijk.
De indeling naar gemeente en wijk is gebaseerd op het adres van de gezagsdrager van de jongere. Er is uitgegaan van het woonplaatsbeginsel zoals dat is toegepast in de Jeugdwet die vanaf 2015 in werking is getreden. Wanneer het adres gedurende de verslagperiode is gewijzigd krijgt de jongere in deze tabel het meest recente adres toegewezen.
Bij het aantal jongeren kan de samentelling van type jeugdzorg groter zijn dan het (sub)totaal. Een jongere kan meerdere trajecten hebben met verschillende typen jeugdhulp.
Gegevens beschikbaar over 2016. Cijfers naar gemeente en wijk zullen ieder jaar in een nieuwe tabel verschijnen. Cijfers over 2015 en 2017 zijn te vinden via de link 'Tabellen Jeugdzorg na 1-1-2015' in paragraaf 3.
Status van de cijfers:
Alle cijfers zijn definitief.
Wijzigingen per 1 november 2017:
- Alle cijfers over 2016 zijn vervangen door definitieve cijfers.
- Vanaf 2016 is het onderwerp "Rechter, officier van Justitie, functionaris justitiële jeugdinrichting" toegevoegd in de onderwerpengroep "Verwijzer".
- Deze tabel is stopgezet.
Wijzigingen per 23 juni 2017:
De voorlopige cijfers over 2016 zijn gecorrigeerd. Door een technische fout waren de gegevens van enkele jeugdhulpaanbieders niet juist verwerkt. Het effect van deze correctie op het totaal aantal jeugdhulptrajecten en jongeren met jeugdhulp is minimaal. Ook bij uitsplitsing naar vormen van jeugdhulp en regio' zijn de verschillen in de meeste gevallen verwaarloosbaar. Alleen in de regio Zuid-Limburg bij de zorgvormen 'pleegzorg' en 'ambulante hulp in het netwerk van de jongere' zijn de effecten groter, omdat de cliënten van de betreffende jeugdhulpaanbieders met name in die regio wonen.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Geen, deze tabel is stopgezet. Cijfers over 2017 zijn verschenen in een nieuwe tabel. Deze is te vinden via de link 'Tabellen Jeugdzorg na 1-1-2015' in paragraaf 3.
Toelichting onderwerpen
- Jongeren met jeugdzorg
- Totaal jongeren met jeugdzorg
- Personen tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode gebruik gemaakt hebben van jeugdhulp, jeugdbescherming of jeugdreclassering. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar.
- Leeftijd
- De leeftijd is bepaald op 1 januari van het verslagjaar. In voorkomende gevallen kan een maatregel worden uitgesproken voor een kind dat nog niet is geboren. Deze kinderen hebben de leeftijd 0 gekregen.
- 0 tot 4 jaar
- 4 tot 12 jaar
- 12 tot 18 jaar
- 18 tot 23 jaar
- Samenstelling huishouden bij hulpvraag
- De samenstelling van het huishouden waarin de jongere zich bevond bij aanvang van het jeugdzorgtraject.
- Thuiswonend kind in eenouder gezin
- Het huishouden waarin de jongere zich bevond bij aanvang van het jeugdzorgtraject bestond uit een alleenstaande ouder.
Thuiswonend kind
Persoon die een kind-ouder relatie heeft met één of twee tot het huishouden behorende ouders. Onder thuiswonende kinderen worden ook begrepen adoptie- en stiefkinderen, maar geen pleegkinderen. Er worden geen beperkingen opgelegd wat betreft leeftijd of burgerlijke staat om als kind te worden geclassificeerd.
- Thuiswonend kind in tweeouder gezin
- Het huishouden waarin de jongere zich bevond bij aanvang van het jeugdzorgtraject bestond uit een al dan niet gehuwd paar.
Thuiswonend kind
Persoon die een kind-ouder relatie heeft met één of twee tot het huishouden behorende ouders. Onder thuiswonende kinderen worden ook begrepen adoptie- en stiefkinderen, maar geen pleegkinderen. Er worden geen beperkingen opgelegd wat betreft leeftijd of burgerlijke staat om als kind te worden geclassificeerd.
- Andere huishoudens
- Het huishouden waarin de jongere zich bevond bij aanvang van het jeugdzorgtraject bestond niet uit een alleenstaande ouder of uit een al dan niet gehuwd paar. De jongere woonde mogelijk zelfstandig of in een instelling.
- Jeugdzorgtrajecten
- Een jeugdzorgtraject is een periode waarin een bepaalde vorm van hulp of zorg wordt verleend. Wanneer een jongere meerdere vormen van hulp of zorg ontvangt heeft deze ook meerdere trajecten.
- Totaal jeugdzorgtrajecten
- Een jeugdzorgtraject is een periode waarin een bepaalde vorm van hulp of zorg wordt verleend. Wanneer een jongere meerdere vormen van hulp of zorg ontvangt heeft deze ook meerdere trajecten.
- Perspectief
- Perspectief beschrijft het doel van het jeugdhulptraject. De optie ‘stabilisatie van een crisissituatie’ wordt alleen gebruikt als dit het enige perspectief van de door de jeugdhulpaanbieder geleverd jeugdhulp is. Hulpverlening vangt regelmatig aan met een crisissituatie. In veel gevallen leidt dit tot een langere periode van hulpverlening. In die gevallen wordt er gekozen voor de perspectieven begeleiden of behandelen. De optie diagnostiek wordt vergelijkbaar alleen gehanteerd als diagnostiek het enige perspectief is. Bij begeleiden om activiteiten waarmee een jeugdige wordt ondersteund bij het uitvoeren van dagelijkse levensverrichtingen en het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven. Bij behandelen gaat het globaal om het oplossen of verhelpen van een psychisch , psychosociaal, gedrags- of opvoedprobleem dan wel een psychische stoornis. Behandelen kan ook gericht zijn op het leren omgaan met, verminderen of stabiliseren van het probleem of de stoornis.
- Stabilisatie van een crisissituatie
- Hulpverlening vangt regelmatig aan met een crisissituatie. In dit geval is dit het enige perspectief van door de jeugdhulpaanbieder geleverde jeugdhulp.
- Diagnostiek
- Alle hulpverlening start met een diagnostische fase. In dit geval is dit het enige perspectief van door de jeugdhulpaanbieder geleverde jeugdhulp. Bijvoorbeeld als voor de diagnose een specialist wordt ingeschakeld. Deze specialist biedt dan enkel en alleen diagnostiek.
- Begeleiden
- Globaal gaat het bij begeleiden om activiteiten waarmee een jeugdige wordt ondersteund bij het uitvoeren van dagelijkse levensverrichtingen en het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven.
- Behandelen
- Bij behandelen gaat het globaal om het oplossen of verhelpen van een psychisch-, psychosociaal-, gedrags- of opvoedprobleem dan wel een psychische stoornis. Behandelen kan ook gericht zijn op het leren omgaan met, verminderen of stabiliseren van het probleem of de stoornis.
- Verwijzer
- De organisatie of persoon die de jongere en/of zijn/haar ouders heeft verwezen naar de jeugdhulp.
- Gemeentelijke toegang
- De jongere is door de gemeente of een gemeentelijke organisatie aangemeld bij een jeugdhulpaanbieder.
- Huisarts
- Jeugdarts
- Gecertificeerde instelling
- Gecertificeerde instellingen zijn organisaties die, conform de Jeugdwet, maatregelen van jeugdbescherming en jeugdreclassering uitvoeren. Deze instellingen moeten in het bezit zijn van een certificaat. Daarvoor moeten zij aan een aantal eisen voldoen gericht op het borgen van de kwaliteit van de uitvoering van de jeugdbescherming en jeugdreclassering.
In de praktijk gaat het hier om een gedeelte van de voormalige Bureaus Jeugdzorg (het deel dat betrekking had op de uitvoering van de jeugdbescherming en de jeugdreclassering) en een aantal landelijk werkende gespecialiseerde instellingen (zoals de William Schrikker Groep en het Leger des Heils).
- Medisch specialist
- Rechter, Officier van Justitie, ...
- Rechter, Officier van Justitie, functionaris Justitiële jeugdinrichting.
- Geen verwijzer
- Alle vrij toegankelijke jeugdhulp. De scheidslijn tussen vrij toegankelijke jeugdhulp en niet vrij toegankelijke jeugdhulp bepaalt de gemeente en kan daarom in elke gemeente anders zijn.
- Verwijzer onbekend
- Alle niet vrij toegankelijke hulp waarbij onbekend is wie de verwijzer is. Bijvoorbeeld hulp die gestart is voor 1-1-2015.