Online winkelen; kenmerken aankoop, persoonskenmerken; 2012-2019

Online winkelen; kenmerken aankoop, persoonskenmerken; 2012-2019

Kenmerken personen Marges Perioden Soort aankopen Levensmiddelen, cosmetica en schoonmaak (% van personen 12 jaar of ouder)
Totaal personen Waarde 2012 7,3
Totaal personen Waarde 2013 9,2
Totaal personen Waarde 2014 13,2
Totaal personen Waarde 2015 14,7
Totaal personen Waarde 2016 18,5
Totaal personen Waarde 2017 26,1
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat cijfers over het online winkelen, de soort aankopen die worden gedaan en kenmerken van aankopen, zoals frequentie aan bedrag van aankopen. De gegevens kunnen worden uitgesplitst naar verschillende persoonskenmerken, zoals geslacht, leeftijd, onderwijsniveau, arbeidspositie en inkomensgroep.

Gegevens beschikbaar van 2012 tot en met 2019.

Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn definitief.

Wijzigingen per 18 november 2020:
Geen, deze tabel is stopgezet.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing.

Toelichting onderwerpen

Soort aankopen
Vraagstelling: Kunt u steeds aangeven of u deze goederen of diensten in de afgelopen 12 maanden via internet heeft besteld of gekocht voor privé gebruik? Meerdere antwoorden mogelijk.
- Levensmiddelen, cosmeticaproducten of schoonmaakmiddelen: In 2018 is de vraagformulering veranderd. Er is gevraagd naar levensmiddelen en andere boodschappen. Hierdoor zijn de uitkomsten voor deze indicator niet goed vergelijkbaar met eerdere jaren.
- Medicijnen
- Kleding of sportartikelen
- Digitaal studie- of leermateriaal
- Films of muziek
- Boeken, elektronische boeken, tijdschriften of kranten
- Telecommunicatiediensten, bijvoorbeeld TV-, telefoon- of internetabonnementen of het opwaarderen van prepaid telefoonkaarten
- Andere computersoftware / software upgrades, hardware voor de computer en computer- of videospelletjes of -upgrades
- Goederen voor het huishouden, bijvoorbeeld meubelen, speelgoed of een wasmachine
- Elektronische benodigdheden, bijvoorbeeld een mobiele telefoon of smartphone, camera of radio
- Vakantieaccommodaties, bijvoorbeeld hotelovernachtingen en vervoersvoorzieningen, bijvoorbeeld vliegtuigtickets of autoverhuur
- Aandelen, financiële diensten of verzekeringen
- Kaartjes voor evenementen
- Andere hier niet genoemde aankopen

Levensmiddelen, cosmetica en schoonmaak
In 2018 is de vraagformulering veranderd. Er is gevraagd naar levensmiddelen en andere boodschappen. Hierdoor zijn de uitkomsten voor deze indicator niet goed vergelijkbaar met eerdere jaren.