Internet; toegang, gebruik en faciliteiten; 2012-2019

Internet; toegang, gebruik en faciliteiten; 2012-2019

Kenmerken personen Marges Perioden Internet faciliteiten Toegang tot internet (% van personen 12 jaar of ouder) Internet faciliteiten Apparatuur om te internetten Personal Computer (PC) of desktop (% van personen 12 jaar of ouder) Internet faciliteiten Apparatuur om te internetten Laptop of netbook (% van personen 12 jaar of ouder) Internet faciliteiten Apparatuur om te internetten Tablet (% van personen 12 jaar of ouder) Internet faciliteiten Apparatuur om te internetten Mobiele telefoon of smartphone (% van personen 12 jaar of ouder) Internet faciliteiten Apparatuur om te internetten Spelcomputer (% van personen 12 jaar of ouder) Internet faciliteiten Apparatuur om te internetten Smart TV of TV met set top box (% van personen 12 jaar of ouder) Internet gebruik Frequentie gebruik afgelopen 3 maanden (Bijna) elke dag (% van personen 12 jaar of ouder) Internet gebruik Frequentie gebruik afgelopen 3 maanden Minstens een keer per week (% van personen 12 jaar of ouder) Internet gebruik Frequentie gebruik afgelopen 3 maanden Minder dan een keer per week (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Communicatie Sociale media Totaal (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Communicatie Sociale media Chatten (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Communicatie Sociale media Weblogs lezen of zelf bijhouden (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Communicatie Sociale media Sociale netwerken Totaal (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Communicatie Sociale media Sociale netwerken Tekstberichten uitwisselen (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Communicatie Sociale media Sociale netwerken Sociaal netwerk (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Communicatie Sociale media Sociale netwerken Professioneel netwerk (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Communicatie Versturen/ontvangen e-mails (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Communicatie Telefoneren via internet (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Communicatie Plaatsen maatschapp. - politieke mening (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Communicatie Deelnemen maatschapp. online discussies (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Dienstverlening Financieel Telebankieren (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Dienstverlening Financieel Financiële diensten (% van personen 12 jaar of ouder) Internet activiteiten Dienstverlening Financieel Verkopen goederen of diensten (% van personen 12 jaar of ouder)
Totaal personen Waarde 2012 91,5 70,5 73,4 . 56,5 23,6 19,8 76,2 10,2 1,5 61,5 25,9 18,7 57,4 30,2 48,0 18,8 83,5 23,4 . . 71,8 5,8 17,8
Totaal personen Waarde 2013 92,8 67,8 74,7 45,1 66,8 22,9 29,0 78,2 9,8 1,3 65,9 26,4 19,9 62,1 33,5 52,5 21,9 85,1 27,7 25,5 6,1 73,3 5,2 18,0
Totaal personen Waarde 2014 93,2 61,2 75,9 57,1 74,1 23,8 39,1 79,3 7,8 1,8 73,7 24,1 20,3 71,6 62,8 55,1 24,4 84,8 31,1 . . 75,6 7,6 25,8
Totaal personen Waarde 2015 94,0 56,6 77,2 64,9 78,8 25,3 38,0 81,0 6,7 1,6 76,7 23,8 21,6 75,1 68,0 55,8 25,5 85,0 30,7 22,6 6,0 77,0 7,5 25,1
Totaal personen Waarde 2016 94,4 58,3 79,3 68,3 84,6 28,7 44,6 82,1 6,1 1,4 80,1 23,6 20,2 79,0 74,7 58,0 26,5 84,9 34,8 24,1 7,2 77,1 4,1 29,8
Totaal personen Waarde 2017 97,1 60,3 82,0 71,7 89,0 31,3 52,0 86,1 5,4 1,1 84,6 26,5 22,9 83,9 79,9 63,4 29,6 88,5 42,8 7,8 8,5 82,0 4,5 32,7
Totaal personen Waarde 2018 96,5 55,3 81,9 68,8 90,3 32,0 53,7 86,4 4,2 1,2 85,1 24,7 22,1 84,4 81,3 62,4 30,7 87,7 55,2 . . 82,7 6,6 31,5
Totaal personen Waarde 2019 97,0 54,3 83,3 71,0 92,1 33,1 60,2 87,6 4,3 1,0 87,4 25,2 23,8 86,9 84,2 63,2 32,1 88,6 57,9 7,7 8,0 84,4 . 32,6
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat cijfers over de (wijze van ) toegang tot internet, internetfaciliteiten, het internetgebruik en de internet activiteiten. De gegevens kunnen worden uitgesplitst naar verschillende persoonskenmerken, zoals geslacht, leeftijd, onderwijsniveau, arbeidspositie en inkomensgroep.

Gegevens beschikbaar van 2012 tot en met 2019.

Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn definitief.

Wijzigingen per 18 november 2020:
Geen, deze tabel is stopgezet.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing.

Toelichting onderwerpen

Internet faciliteiten
Met betrekking tot internet is de respondent gevraagd naar de aanwezigheid van een aantal faciliteiten in het huishouden, zoals de toegang tot internet, de aard van de internetverbinding en de apparatuur waarmee men toegang heeft tot het internet, het internetgebruik en de internetactiviteiten.
Toegang tot internet
Vraagstelling: Heeft u of iemand anders in uw huishouden toegang tot internet?
Apparatuur om te internetten
Vraagstelling: Met welk van de volgende apparaten heeft u thuis toegang tot het internet?
Ongeacht of internet gebruikt wordt of niet. Meerdere antwoorden mogelijk.
-  Personal Computer (PC) of desktop
-  Laptop of netbook
-  Tablet
-  Mobiele telefoon of smartphone
-  TV met set top box, bijvoorbeeld digitale televisie
-  Spelcomputer
Personal Computer (PC) of desktop
Laptop of netbook
Tablet
Mobiele telefoon of smartphone
Spelcomputer
Smart TV of TV met set top box
Internet gebruik
Gevraagd is naar de onderwerpen:
-  Wanneer is internet voor het laatst gebruikt;
-  Frequentie van het internet gebruik in de afgelopen 3 maanden;
-  Plaats van internet gebruik in de afgelopen 3 maanden.
Frequentie gebruik afgelopen 3 maanden
(Bijna) elke dag
Minstens een keer per week
Minder dan een keer per week
Internet activiteiten
Het betreft hier de activiteiten die door de respondenten in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek op het internet zijn uitgevoerd. Meerdere antwoorden mogelijk. Het gaat hierbij om privé doeleinden. Binnen de activiteiten wordt een onderscheid gemaakt naar:
-  Communicatie;
-  Informatie en vermaak;
-  Dienstverlening.
Communicatie
Vraagstelling: Heeft u internet in de de afgelopen 3 maanden gebruikt voor de volgende activiteiten:
-  E-mails te versturen of te ontvangen;
-  Te telefoneren via internet;
-  Chatten;
-  Weblogs lezen of bijhouden;
-  Tekstberichten uitwisselen;
-  Deelname aan sociaal netwerk zoals Facebook en twitter;
-  Deelname aan professioneel netwerk als LinkedIn.

Sociale media
Totaal
Chatten
Weblogs lezen of zelf bijhouden
Sociale netwerken
Totaal
Tekstberichten uitwisselen
Sociaal netwerk
Professioneel netwerk
Versturen/ontvangen e-mails
Telefoneren via internet
Plaatsen maatschapp. - politieke mening
Vanaf 2017 is de vraagformulering veranderd. De vraag heeft vanaf 2017 alleen betrekking op plaatsen van maatschappelijke en politieke mening en niet op plaatsen en lezen, zoals de vraag gesteld was vóór 2017.
Deze wijziging heeft een breuk in de variabele veroorzaakt.
Deelnemen maatschapp. online discussies
Dienstverlening
Bij dienstverlening is een nader onderscheid gemaakt voor activiteiten met betrekking tot
-  Onderwijs;
-  gebruik van websites;
-  financiële zaken;
-  gezondheid;
-  internet als opslagmedium (cloud computing).
Meerdere antwoorden mogelijk.
Financieel
-  Om te internetbankieren;
-  Voor andere financiële diensten, zoals het kopen van aandelen;
-  Voor het verkopen van goederen of diensten.
Telebankieren
Financiële diensten
Verkopen goederen of diensten