Goederenvervoer; vervoerwijzen, vervoerstromen van en naar Nederland
Vervoerwijzen | Perioden | Totaal goederenvervoer (x mln ton) | Binnenlands goederenvervoer (x mln ton) | Grensoverschrijdend goederenvervoer Totaal (x mln ton) | Grensoverschrijdend goederenvervoer Aanvoer naar Nederland (x mln ton) | Grensoverschrijdend goederenvervoer Afvoer naar buitenland (x mln ton) |
---|---|---|---|---|---|---|
Zeevaart | 2010 | 568 | . | 568 | 402 | 166 |
Zeevaart | 2011 | 533 | . | 533 | 385 | 147 |
Zeevaart | 2012 | 552 | . | 552 | 385 | 167 |
Zeevaart | 2013* | 559 | 1 | 557 | 386 | 171 |
Zeevaart | 2014* | 572 | 2 | 570 | 396 | 174 |
Zeevaart | 2015* | 594 | 2 | 592 | 406 | 186 |
Zeevaart | 2016* | 589 | 2 | 587 | 398 | 189 |
Zeevaart | 2017* | 596 | 2 | 594 | 400 | 193 |
Zeevaart | 2018* | 605 | 3 | 602 | 406 | 196 |
Binnenvaart | 2010 | 302 | 103 | 199 | 66 | 133 |
Binnenvaart | 2011 | 306 | 106 | 201 | 66 | 134 |
Binnenvaart | 2012 | 301 | 102 | 200 | 68 | 131 |
Binnenvaart | 2013* | 300 | 103 | 198 | 64 | 134 |
Binnenvaart | 2014* | 310 | 110 | 200 | 64 | 136 |
Binnenvaart | 2015* | 306 | 110 | 195 | 63 | 132 |
Binnenvaart | 2016* | 306 | 113 | 193 | 65 | 127 |
Binnenvaart | 2017* | 309 | 112 | 197 | 68 | 128 |
Binnenvaart | 2018* | 304 | 119 | 185 | 65 | 120 |
Wegvervoer | 2010 | 705 | 526 | 179 | 87 | 92 |
Wegvervoer | 2011 | 705 | 522 | 183 | 90 | 94 |
Wegvervoer | 2012 | 681 | 502 | 179 | 87 | 93 |
Wegvervoer | 2013* | 690 | 510 | 181 | 86 | 95 |
Wegvervoer | 2014* | 692 | 509 | 183 | 88 | 96 |
Wegvervoer | 2015* | 701 | 514 | 187 | 90 | 97 |
Wegvervoer | 2016* | 730 | 536 | 194 | 94 | 101 |
Wegvervoer | 2017* | 745 | 542 | 204 | 99 | 105 |
Wegvervoer | 2018* | 756 | 555 | 201 | 96 | 105 |
Spoorvervoer | 2010 | 33 | 5 | 29 | 8 | 21 |
Spoorvervoer | 2011 | 37 | 6 | 32 | 8 | 23 |
Spoorvervoer | 2012 | 36 | 3 | 33 | 8 | 24 |
Spoorvervoer | 2013* | 37 | 3 | 34 | 8 | 26 |
Spoorvervoer | 2014* | 38 | 3 | 35 | 9 | 26 |
Spoorvervoer | 2015* | 40 | 3 | 37 | 9 | 27 |
Spoorvervoer | 2016* | 40 | 3 | 37 | 10 | 27 |
Spoorvervoer | 2017* | 38 | 3 | 35 | 10 | 25 |
Spoorvervoer | 2018* | 38 | 3 | 34 | 10 | 25 |
Luchtvaart | 2010 | 2 | . | 2 | 1 | 1 |
Luchtvaart | 2011 | 2 | . | 2 | 1 | 1 |
Luchtvaart | 2012 | 2 | . | 2 | 1 | 1 |
Luchtvaart | 2013* | 2 | 0 | 2 | 1 | 1 |
Luchtvaart | 2014* | 2 | 0 | 2 | 1 | 1 |
Luchtvaart | 2015* | 2 | 0 | 2 | 1 | 1 |
Luchtvaart | 2016* | 2 | 0 | 2 | 1 | 1 |
Luchtvaart | 2017* | 2 | 0 | 2 | 1 | 1 |
Luchtvaart | 2018* | 2 | 0 | 2 | 1 | 1 |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Deze tabel bevat cijfers over het vervoerd ladinggewicht van het binnenlands- en grensoverschrijdend goederenvervoer (exclusief het vervoer via Nederland). De cijfers zijn beschikbaar voor alle vervoerwijzen (binnenvaart, zeevaart, wegvervoer, spoorvervoer, luchtvaart en buisleidingvervoer).
Gegevens beschikbaar vanaf: 1998
Status van de cijfers:
Alle cijfers tot en met 2012 zijn definitief met uitzondering van de binnenvaart voor de jaren 2007-2009. De gegevens over 2013 tot en met 2023 hebben een voorlopig karakter.
Omdat de gegevens zijn samengesteld uit verschillende statistieken, waarin mogelijk nog kleine aanpassingen hebben plaatsgevonden, kunnen de cijfers kleine afwijkingen vertonen met eerder gepubliceerde resultaten.
De cijfers over het goederenvervoer over de weg door buitenlandse voertuigen in Nederland zijn gebaseerd op gegevens van Eurostat. De cijfers van het 4e kwartaal 2020 van de buitenlandse wegvervoerders uit het Verenigd Koninkrijk zijn geschat op basis van de data van de eerste drie kwartalen.
De cijfers van zeevaart t/m 2010 zijn gebaseerd op het bruto-plusgewicht. Vanaf 2011 is dit het brutogewicht, dus exclusief het leeggewicht van de transporteenheid (bijv. container).
Per 3 april 2024 zijn de cijfers voor het buisleidingvervoer vanaf 2013 aangepast. Er is een nieuwe waarneming en verwerkingsmethode voor het buisleidingvervoer ingevoerd waardoor vanaf 2013 tot en met 2022 de cijfers over het grensoverschrijdend buisleidingvervoer bijgesteld. ook zijn vanaf 2013 de gegevens over het binnenlandse buisleidingvervoer toegevoegd. Voor de jaren 1998 tot en met 2012 zijn de gegevens over het internationale vervoer via pijpleidingen gebaseerd op de oude verwerkingsmethode en kunnen alleen als een indicatie van het vervoer worden gebruikt.
Per 2 oktober 2024 zijn de gegevens over 2023 toegevoegd en de cijfers over 2013 tot en met 2022 zijn bijgesteld indien van toepassing voor de betreffende modalteit.
Wijzigingen per 4 oktober 2024:
De gegevens over 2023 bijgesteld voor het buisleidingvervoer.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
De nieuwe cijfers komen beschikbaar in het 3e kwartaal na afloop van het voorgaande kalenderjaar.
Toelichting onderwerpen
- Totaal goederenvervoer
- Het totaal vervoerde ladinggewicht in het binnenlands goederenvervoer en het grensoverschrijdend goederenvervoer.
Het betreft goederenvervoer met Nederlandse én buitenlandse vervoermiddelen in relatie tot het Nederlands grondgebied met laad- of losplaats in Nederland.
Het grensoverschrijdende goederenvervoer is exclusief het vervoer door Nederlandse voertuigen dat geheel in het buitenland plaatsvindt (cabotagevervoer en derdelandenvervoer).
Het ladinggewicht van de vervoerde goederen betreft het bruto-plusgewicht van goederen:
Het totale gewicht van de vervoerde goederen, alle verpakking, en inclusief het leeggewicht van de transporteenheid (bv. (luchttransport)containers, wissellaadbakken en goederenpallets, alsook wegvoertuigen voor goederenvervoer, goederenwagens of binnenschepen die op of in het voertuig, vaartuig of luchtvaartuig vervoerd worden). - Binnenlands goederenvervoer
- Goederenvervoer waarbij zowel de plaats van lading als de plaats van lossing in Nederland ligt.
Hieronder valt ook het binnenlands goederenvervoer door buitenlandse voertuigen (cabotage door buitenlanders).
Het gewicht van de vervoerde goederen betreft het bruto-plusgewicht van goederen:
Het totale gewicht van de vervoerde goederen, alle verpakking, en inclusief het leeggewicht van de transporteenheid (bv. (luchttransport)containers, wissellaadbakken en goederenpallets, alsook wegvoertuigen voor goederenvervoer, goederenwagens of binnenschepen die op of in het voertuig, vaartuig of luchtvaartuig vervoerd worden). - Grensoverschrijdend goederenvervoer
- Goederenvervoer tussen Nederland en het buitenland, waarbij óf de plaats van lading óf de plaats van lossing buiten Nederland ligt.
- Totaal
- Goederenvervoer tussen Nederland en het buitenland, waarbij óf de plaats van lading óf de plaats van lossing buiten Nederland ligt.
- Aanvoer naar Nederland
- Internationaal goederenvervoer tussen een buitenlandse plaats van lading en een Nederlandse plaats van lossing.
- Afvoer naar buitenland
- Internationaal goederenvervoer tussen een Nederlandse plaats van lading en een buitenlandse plaats van lossing.