Gemeentebegrotingen; heffingen per gemeente 2005-2016

Gemeentebegrotingen; heffingen per gemeente 2005-2016

Regio's Perioden Heffingen Totaal heffingen (1 000 euro) Heffingen Belastingen Totaal belastingen (1 000 euro) Heffingen Belastingen Onroerende zaakbelasting gebruikers (1 000 euro) Heffingen Belastingen Onroerende zaakbelasting eigenaren (1 000 euro) Heffingen Belastingen Hondenbelasting (1 000 euro) Heffingen Belastingen Toeristenbelasting (1 000 euro) Heffingen Belastingen Parkeerbelasting (1 000 euro) Heffingen Belastingen Precariobelasting (1 000 euro) Heffingen Retributies Totaal retributies (1 000 euro) Heffingen euro per inwoner Totaal heffingen euro per inwoner (euro/inwoner) Heffingen euro per inwoner Belastingen Totaal belastingen (euro/inwoner) Heffingen euro per inwoner Retributies Totaal retributies (euro/inwoner) Heffingen euro per inwoner Retributies Rioolheffing (gecombineerd) (euro/inwoner) Heffingen euro per inwoner Retributies Rioolheffing huishoudelijk/bedrijfafval. (euro/inwoner) Heffingen euro per inwoner Retributies Rioolheffing grond- en hemelwater (euro/inwoner) Heffingen euro per inwoner Retributies Reinigingsrechten en afvalstoffenheffing (euro/inwoner) Heffingen euro per inwoner Retributies Bouwvergunningen (euro/inwoner)
Amersfoort 2014 71.353 36.940 5.882 27.197 593 100 2.560 215 34.413 473 245 228 75 0 0 93 18
Amersfoort 2015 73.594 38.587 6.175 28.542 645 0 2.650 257 35.007 483 253 230 73 93 17
Amersfoort 2016* 82.833 44.860 6.918 31.870 658 0 2.588 2.508 37.973 539 292 247 81 97 17
Coevorden 2014 17.677 8.764 1.278 5.873 0 1.448 0 0 8.913 494 245 249 0 46 40 117 18
Coevorden 2015 18.536 9.115 1.127 6.272 0 1.548 0 0 9.421 521 256 265 91 127 18
Coevorden 2016* 19.239 9.828 1.193 6.777 0 1.688 0 0 9.411 544 278 266 96 120 19
Utrecht (gemeente) 2014 201.638 113.126 18.655 63.234 593 1.586 28.514 544 88.512 614 345 270 110 0 0 97 38
Utrecht (gemeente) 2015 200.177 111.597 18.305 61.724 604 1.566 28.844 554 88.580 599 334 265 111 91 38
Utrecht (gemeente) 2016* 214.818 122.937 22.240 68.006 612 1.591 29.926 562 91.881 634 363 271 113 94 40
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat cijfers over de begrote opbrengsten van gemeentelijke heffingen per gemeente in duizenden euro's en in euro per inwoner. De gepresenteerde cijfers bevatten uitsluitend gegevens die aansluiten op de definities en indelingen die de gemeenten zelf hanteren in hun administratie. Deze gegevens worden aan het CBS geleverd via de enquête Informatie voor Derden (Iv3). De voorschriften voor deze enquête zijn vastgelegd in de Ministeriële Regeling Informatie voor derden.
De heffingen van de gemeenten worden onderverdeeld in belastingen en retributies.

Gegevens beschikbaar van 2005 tot en met 2016

Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn bij eerste publicatie voorlopig. Aangezien deze tabel is stopgezet, worden de gegevens niet meer definitief gemaakt.

Wijzigingen per 9 maart 2017:
Geen, deze tabel is stopgezet.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing.
Deze tabel wordt opgevolgd door Gemeentebegrotingen; heffingen per gemeente. Zie paragraaf 3.

Toelichting onderwerpen

Heffingen
De opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en retributies. Bij belastingen stroomt de opbrengst naar de algemene middelen van de gemeente. Bij retributies of doelheffingen moet de opbrengst voor een bepaald doel worden gebruikt.
Totaal heffingen
De totale opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en retributies. Bij belastingen stroomt de opbrengst naar de algemene middelen van de gemeente. Bij retributies of doelheffingen moet de opbrengst voor een bepaald doel worden gebruikt.
Belastingen
Verplichte betalingen, zonder dat hier een direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat, die door de overheid worden opgelegd. De opbrengst vormt een onderdeel van de algemene middelen.
Totaal belastingen
Verplichte betalingen, zonder dat hier een direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat, die door de overheid worden opgelegd. De opbrengst vormt een onderdeel van de algemene middelen.
Onroerende zaakbelasting gebruikers
Tot 2006 werd er zowel een eigenarenbelasting opgelegd als een gebruikersbelasting. Vanaf 2006 is de gebruikersbelasting voor woningen komen te vervallen. Voor niet-woningen, zoals bedrijfspanden, geldt de gebruikersbelasting nog wel.
Onroerende zaakbelasting eigenaren
Belasting die geheven wordt van eigenaren van onroerende zaken (woningen en niet-woningen), op grond van de waarde 'in het economisch verkeer' (bij verkoop) van deze onroerende zaken.
Hondenbelasting
Belasting op het bezit van één of meer honden. Hondenbelasting kan worden geheven van de bezitter van een hond.
Toeristenbelasting
Belasting die kan worden geheven van personen die verblijf houden binnen een gemeente, zonder ingezetene van die gemeente te zijn.
Parkeerbelasting
Belasting waarmee het parkeren gereguleerd wordt: de belasting voor het parkeren van een voertuig - zoals omschreven in de belastingverordening van de gemeente - en de belasting volgens een parkeervergunningenbeleid. Ook de opbrengsten van een eventuele naheffingsaanslag (wanneer er verzuimd is de parkeerbelasting te betalen) en van de heffingen vanwege het aanbrengen van een wielklem of het wegslepen van het voertuig vallen onder deze belasting.
Precariobelasting
Belasting die kan worden geheven van personen, bedrijven of instellingen vanwege het hebben van voorwerpen onder, op of boven gemeentegrond die voor de openbare dienst bestemd is.
Retributies
Betaling die de overheid krachtens algemene regels vordert voor een concrete door haar geleverde dienst. De opbrengst moet aan een voorgeschreven doel worden besteed.
Totaal retributies
Betaling die de overheid krachtens algemene regels vordert voor een concrete door haar geleverde dienst. De opbrengst moet aan een voorgeschreven doel worden besteed.
Heffingen euro per inwoner
De opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en retributies. Bij belastingen stroomt de opbrengst naar de algemene middelen van de gemeente. Bij retributies of doelheffingen moet de opbrengst voor een bepaald doel worden gebruikt.
Totaal heffingen euro per inwoner
De totale opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en retributies. Bij belastingen stroomt de opbrengst naar de algemene middelen van de gemeente. Bij retributies of doelheffingen moet de opbrengst voor een bepaald doel worden gebruikt.
Belastingen
Verplichte betalingen, zonder dat hier een direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat, die door de overheid worden opgelegd. De opbrengst vormt een onderdeel van de algemene middelen.
Totaal belastingen
Verplichte betalingen, zonder dat hier een direct aanwijsbare tegenprestatie tegenover staat, die door de overheid worden opgelegd. De opbrengst vormt een onderdeel van de algemene middelen.
Retributies
Betaling die de overheid krachtens algemene regels vordert voor een concrete door haar geleverde dienst. De opbrengst moet aan een voorgeschreven doel worden besteed.
Totaal retributies
Betaling die de overheid krachtens algemene regels vordert voor een concrete door haar geleverde dienst. De opbrengst moet aan een voorgeschreven doel worden besteed.
Rioolheffing (gecombineerd)
De gecombineerde rioolheffing die door de gemeente op basis van de Gemeentewet, artikel 228a wordt geheven ter bestrijding van de kosten van zowel:
a. de inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, alsmede de zuivering van huishoudelijk afvalwater als
b. de inzameling en verwerking van het regenwater en het beheer van het grondwater.
De rioolheffing is de opvolger van het tot 2010 bestaande rioolrecht. Bij het rioolrecht konden alleen activiteiten die de individuele belastingplichtige ten goede komen uit de opbrengst van de heffing worden bekostigd (zie onder a). De rioolheffing kan ook worden geheven op activiteiten, die niet aan individuele belangen zijn toe te rekenen, zoals het afvoeren van het regenwater en het grondwaterbeheer (zie onder b).
De rioolheffing is geleidelijk ingevoerd. In 2008 en 2009 konden gemeenten kiezen uit het heffen van het rioolrecht of de nieuwe rioolheffing. Met ingang van 2010 is de rioolheffing verplicht. In 2008 en 2009 bevat deze heffing daarom de opbrengst van het oude rioolrecht of de opbrengst van de gecombineerde rioolheffing. Vóór 2008 bevat deze heffing de opbrengst van het oude rioolrecht.
Rioolheffing huishoudelijk/bedrijfafval.
Rioolheffing huishoudelijk/bedrijfafvalwater.
Heffing die door de gemeente op basis van de Gemeentewet, artikel 228a wordt geheven ter bestrijding van de kosten van inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, alsmede de zuivering van huishoudelijk afvalwater. De rioolheffing is de opvolger van het tot 2010 bestaande rioolrecht. Bij het rioolrecht konden alleen activiteiten die de individuele belastingplichtige ten goede komen uit de opbrengst van de heffing worden bekostigd, zoals de afvoer van huishoudelijk of bedrijfsafvalwater. De rioolheffing kan ook worden geheven op activiteiten, die niet aan individuele belangen zijn toe te rekenen, zoals het afvoeren van het regenwater en het grondwaterbeheer.
De rioolheffing is geleidelijk ingevoerd. In 2008 en 2009 konden gemeenten kiezen uit het heffen van het rioolrecht of de nieuwe rioolheffing. Met ingang van 2010 is de rioolheffing verplicht. Indien de gemeente kiest voor een gescheiden heffing worden de opbrengsten van de rioolheffing huishoudelijk en bedrijfsafval op deze functie verantwoord en niet onder Rioolheffing (gecombineerd). Vóór 2008 is deze heffing niet gevuld en stopgezet per 2015.
Rioolheffing grond- en hemelwater
De heffing die door de gemeente op basis van de Gemeentewet, artikel 228a wordt geheven ter bestrijding van de kosten van inzameling en verwerking van het regenwater en het beheer van het grondwater. De rioolheffing is de opvolger van het tot 2010 bestaande rioolrecht. Bij het rioolrecht konden alleen activiteiten die de individuele belastingplichtige ten goede komen uit de opbrengst van de heffing worden bekostigd, zoals de afvoer van huishoudelijk of bedrijfsafvalwater. De rioolheffing kan ook worden geheven op activiteiten, die niet aan individuele belangen zijn toe te rekenen, zoals het afvoeren van het regenwater en het grondwaterbeheer.
De rioolheffing is geleidelijk ingevoerd. In 2008 en 2009 konden gemeenten kiezen uit het heffen van het rioolrecht of de nieuwe rioolheffing. Met ingang van 2010 is de rioolheffing verplicht. Indien de gemeente kiest voor een gescheiden heffing worden de opbrengsten van de rioolheffing grond- en hemelwater op deze functie verantwoord en niet onder Rioolheffing (gecombineerd). Vóór 2008 is deze heffing niet gevuld en stopgezet per 2015.
Reinigingsrechten en afvalstoffenheffing
Heffing die wordt geheven van bedrijven en huishoudens als vergoeding voor de verwijdering van bedrijfsafval en huisvuil op basis van de Gemeentewet (artikel 229) en de Wet milieubeheer (artikel 15.33). Ook de heffing voor de beschikbaarstelling van een gemeentelijke vuilcontainer valt hieronder.
Bouwvergunningen
Heffing voor het afgeven van een bouwvergunning (leges). Leges zijn vergoedingen voor de (administratieve) dienstverlening door de gemeente.