ICT-gebruik bedrijven naar bedrijfstak (SBI2008) en bedrijfsgrootte, 2013

ICT-gebruik bedrijven naar bedrijfstak (SBI2008) en bedrijfsgrootte, 2013

Bedrijfstakken/branches SBI 2008 Bedrijfsgrootte Personeel en ICT Personeel dat werkt met een computer (% van werkzame personen) Personeel en ICT Personeel dat werkt met internet (% van werkzame personen) Personeel en ICT Personeel dat werkt met mobiel internet (% van werkzame personen) Personeel en ICT Telewerkers (% van werkzame personen) Personeel en ICT Telewerk komt voor (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, naar soort verbinding Totaal breedband (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, naar soort verbinding Breedband vast Breedband vast totaal (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, naar soort verbinding Breedband vast ADSL, VDSL en SDSL, en dergelijke (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, naar soort verbinding Breedband vast Andere hoogwaardige vaste verbindingen (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, naar soort verbinding Mobiel breedband Mobiel breedband totaal (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, snelheid snelste verbinding Minder dan 2 Megabit per seconde (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, snelheid snelste verbinding 2 tot 10 Megabit per seconde (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, snelheid snelste verbinding 10 tot 30 Megabit per seconde (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, snelheid snelste verbinding 30 tot 100 Megabit per seconde (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, snelheid snelste verbinding 100 Megabit per seconde of meer (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Aantal bedrijven met website (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Online bestellen, boeken of reserveren (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Info over beveiliging en privacy vd site (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Beschrijvingen van producten, prijslijst (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Bestelling online volgen (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Productaanpassing door klant (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Klantspecifieke info voor vaste bezoeker (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Bedrijven met website Website bevat Personeelsadvertenties van bedrijf zelf (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, communicatie met overheden Verkrijgen van informatie (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, communicatie met overheden Verkrijgen van formulieren (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, communicatie met overheden Retourneren ingevulde formulieren (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, communicatie met overheden Type elektronische aangifte Sociale premies van medewerkers (% van bedrijven die formulieren elektronisch retourneerden aan de overheid) Toegang en gebruik internet Internet, communicatie met overheden Type elektronische aangifte BTW aangifte (% van bedrijven die formulieren elektronisch retourneerden aan de overheid) Toegang en gebruik internet Internet, communicatie met overheden Documenten raadplegen over aanbesteding (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, communicatie met overheden Elektronisch inschrijven op aanbesteding Overheid in Nederland (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Internet, communicatie met overheden Elektronisch inschrijven op aanbesteding Overheid in ander EU-land (% van bedrijven) Toegang en gebruik internet Mobiel internet verschaft aan werknemers (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties ERP-software (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties CRM-software Opslag klantgegevens (% van bedrijven) Software / ICT-applicaties CRM-software Analyse klantgegevens (% van bedrijven) Sociale media Sociale media gebruikt (% van bedrijven) Sociale media Type sociale media Sociale netwerken (bijv. Facebook) (% van bedrijven) Sociale media Type sociale media Blogs of microblogs (bijv. Twitter) (% van bedrijven) Sociale media Type sociale media Sites die multimedia delen (bv. YouTube) (% van bedrijven) Sociale media Type sociale media Wiki's om kennis te delen (% van bedrijven) Sociale media Gebruik voor Marketing producten / bedrijfsimago (% van bedrijven dat een account op sociale media gebruikt) Sociale media Gebruik voor Meningen klanten, reageren op vragen (% van bedrijven dat een account op sociale media gebruikt) Sociale media Gebruik voor Betrekken klant bij productontwikkeling (% van bedrijven dat een account op sociale media gebruikt) Sociale media Gebruik voor Samenwerken met zakenrelaties (% van bedrijven dat een account op sociale media gebruikt) Sociale media Gebruik voor Werven van personeel (% van bedrijven dat een account op sociale media gebruikt) Sociale media Gebruik voor Kennis uitwisselen binnen het bedrijf (% van bedrijven dat een account op sociale media gebruikt) Sociale media Formeel beleid gebruik sociale media (% van bedrijven dat een account op sociale media gebruikt) Elektronische facturen Wijze van verzending van facturen E-factuur (in % van verzonden facturen) Elektronische facturen Wijze van verzending van facturen Elektronisch, maar geen e-factuur (in % van verzonden facturen) Elektronische facturen Wijze van verzending van facturen In papieren vorm (in % van verzonden facturen) Elektronische facturen Wijze van ontvangst van facturen E-factuur (in % van ontvangen facturen) Elektronische facturen Wijze van ontvangst van facturen Elektronisch, maar geen e-factuur (in % van ontvangen facturen) Elektronische facturen Wijze van ontvangst van facturen In papieren vorm (in % van ontvangen facturen) Elektronische facturen Elektronische facturen verzonden (% van bedrijven) Elektronische facturen Elektronische facturen ontvangen (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Verkoop via externe netwerken (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Verkoop via een website (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Reden geen of minder e-commerce Product ongeschikt (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Reden geen of minder e-commerce Logistieke problemen (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Reden geen of minder e-commerce Problemen met betalingen (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Reden geen of minder e-commerce Problemen met beveiliging (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Reden geen of minder e-commerce Juridische problemen (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Reden geen of minder e-commerce Te hoge kosten (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Naar afnemer Nederlandse consumenten (in % van omzet via website) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Naar afnemer Buitenlandse consumenten (in % van omzet via website) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Naar afnemer Bedrijven (in % van omzet via website) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Naar afnemer Overheden (in % van omzet via website) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Naar regio Klanten in Nederland (in % van omzet via website) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Naar regio Klanten in andere EU-landen (in % van omzet via website) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via een website Naar regio Klanten in landen buiten de EU (in % van omzet via website) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoop via EDI (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via EDI Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via EDI Naar regio Klanten in Nederland (in % van omzet via EDI) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via EDI Naar regio Klanten in andere EU-landen (in % van omzet via EDI) E-commerce in 2012 Gebruik voor verkoop Via EDI Naar regio Klanten in landen buiten de EU (in % van omzet via EDI) E-commerce in 2012 Gebruik voor inkoop Inkoop via externe netwerken (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor inkoop Inkoopwaarde < 1% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor inkoop Inkoopwaarde >= 1% van de totale inkoop (% van bedrijven) E-commerce in 2012 Gebruik voor inkoop Inkoopwaarde >= 2% van de totale inkoop (% van bedrijven)
Totaal, C-N en Q 10 of meer werkzame personen 68 61 21 25 64 100 98 96 77 45 68 2 25 32 31 10 84 28 38 66 9 7 28 51 74 83 84 67 81 20 12 3 64 32 36 21 50 46 28 23 7 76 49 37 44 51 35 36 3 11 85 4 18 78 33 70 21 9 12 11 9 7 5 3 18 8 9 8 6 5 3 2 57 27 20 19 19 21 38 3 53 5 90 7 3 6 2 4 4 3 3 2 1 81 17 2 53 24 29 25
C Industrie 10 of meer werkzame personen 55 46 15 16 66 100 98 96 74 45 71 2 30 30 30 8 88 22 31 66 7 7 19 45 78 88 89 66 82 16 10 3 69 51 40 23 41 33 19 23 5 71 38 32 40 41 24 31 4 12 84 2 19 79 39 76 22 8 14 12 9 8 5 3 15 7 8 6 4 3 2 1 63 30 22 19 18 23 23 3 70 5 86 11 3 9 3 7 7 6 5 3 2 76 21 3 57 30 27 22
D-E Energie, water, afvalbeheer 10 of meer werkzame personen 76 73 30 30 69 100 99 97 76 52 76 1 23 31 27 17 91 28 33 69 5 9 32 56 82 92 93 66 72 43 29 9 74 41 33 21 45 42 22 26 12 71 53 32 37 60 42 54 2 8 91 3 14 83 30 64 18 13 6 5 3 2 2 1 18 13 6 5 3 2 1 1 64 24 12 13 13 20 58 3 38 2 96 4 - 1 0 1 0 0 0 0 0 100 - - 54 24 30 28
F Bouwnijverheid 10 of meer werkzame personen 51 47 19 21 53 99 97 94 81 26 62 3 33 34 25 5 82 11 27 53 2 2 17 44 73 84 84 66 80 35 21 2 59 26 25 8 36 31 13 14 3 63 34 30 40 37 24 23 1 5 94 3 13 84 20 68 7 4 3 2 1 1 0 0 7 4 2 2 1 1 0 0 66 35 25 22 20 23 55 - 39 5 99 1 - 1 1 1 0 0 0 0 - 100 - - 47 23 23 21
G Handel 10 of meer werkzame personen 61 51 16 16 61 100 98 96 79 45 64 2 28 32 30 9 81 41 45 67 17 8 30 43 71 80 85 64 86 12 7 3 61 37 38 27 47 43 25 21 5 81 54 37 42 43 29 38 4 11 85 5 19 75 35 72 33 15 19 17 14 12 8 5 28 14 14 12 10 9 6 3 46 30 20 20 20 26 42 3 52 3 89 8 3 10 4 6 6 5 4 2 1 80 19 1 48 23 26 23
H Vervoer en opslag 10 of meer werkzame personen 57 45 13 20 53 100 97 95 77 46 62 3 22 33 34 8 76 26 27 54 13 7 24 45 76 86 87 68 83 18 10 1 58 29 25 13 31 27 16 12 4 67 35 26 41 46 30 32 2 14 84 3 20 77 36 69 25 8 17 15 12 12 10 6 16 7 9 8 6 4 4 2 57 26 21 20 18 21 14 3 79 4 87 11 2 14 3 10 10 8 8 6 4 78 19 3 45 22 22 20
I Horeca 10 of meer werkzame personen 39 34 11 11 32 100 96 94 84 26 54 4 29 39 23 5 82 50 31 71 12 11 31 36 57 67 62 63 77 7 4 0 43 5 10 7 67 67 36 26 4 86 69 43 36 46 35 19 2 10 88 5 19 76 29 67 25 7 18 17 13 11 7 2 24 7 18 16 12 11 7 2 51 30 22 18 19 21 56 10 28 5 88 9 3 1 1 0 0 0 0 0 0 68 1 31 45 18 27 24
J Informatie en communicatie 10 of meer werkzame personen 97 95 54 59 90 100 99 99 67 79 88 1 8 23 38 31 92 32 52 74 11 11 32 79 82 88 90 71 87 31 17 5 84 43 64 44 81 76 59 50 32 86 62 51 58 74 58 43 2 24 74 3 22 74 51 77 24 8 17 16 12 10 5 3 24 8 16 15 11 9 4 3 64 17 13 14 11 11 22 3 67 9 89 7 4 2 1 1 1 1 0 0 0 96 4 - 73 22 51 45
K Financiële dienstverlening 10 of meer werkzame personen 98 98 49 45 87 100 100 100 66 77 81 - 20 28 27 25 90 29 50 65 11 14 38 59 79 85 89 69 76 20 5 3 78 23 52 35 45 40 30 21 13 76 58 48 53 64 49 59 2 11 86 6 18 76 25 66 24 12 12 11 8 7 6 4 21 10 11 10 8 7 5 4 53 14 15 17 23 13 70 1 23 6 95 2 3 6 4 2 2 1 1 0 0 93 7 - 57 29 28 20
L Verhuur en handel van onroerend goed 10 of meer werkzame personen 94 91 39 40 85 100 98 98 73 60 82 2 23 22 40 14 94 22 48 69 4 6 42 66 90 90 91 69 85 17 7 2 83 44 49 22 65 55 49 30 3 79 52 35 41 34 24 46 0 4 96 3 13 84 8 72 3 3 1 1 1 1 1 - 3 3 1 1 1 1 1 - 64 36 32 24 27 20 32 1 64 2 88 10 2 - - - - - - - - - - - 63 39 24 23
M Specialistische zakelijke diensten 10 of meer werkzame personen 92 89 36 43 85 100 99 98 70 58 79 1 19 28 36 17 90 18 39 68 6 5 24 68 84 90 90 72 88 31 21 5 78 32 49 26 67 62 40 30 14 75 44 37 51 61 42 46 2 12 86 3 18 80 35 73 13 6 8 6 5 4 2 2 12 5 7 5 4 3 2 1 68 20 16 17 19 15 27 2 64 7 88 7 5 3 1 2 2 1 1 0 0 79 16 5 65 25 39 34
N Verhuur en overige zakelijke diensten 10 of meer werkzame personen 71 67 23 28 59 99 97 95 77 38 65 3 22 35 31 9 79 24 37 60 7 7 28 54 70 84 84 76 85 24 15 2 63 22 35 21 51 49 32 23 6 76 47 36 53 67 40 37 2 16 82 2 19 79 33 62 16 8 8 7 6 4 3 2 15 7 8 6 5 4 3 2 55 23 20 19 20 18 30 1 58 11 97 3 1 2 1 1 0 0 0 0 0 93 6 2 43 18 24 20
Q Gezondheids- en welzijnszorg 10 of meer werkzame personen 72 66 13 22 76 100 98 97 83 49 68 2 19 33 34 12 91 26 43 78 4 6 52 66 79 82 74 59 47 17 8 1 63 19 26 11 55 49 33 26 7 71 50 36 39 56 42 42 11 7 82 3 14 82 26 58 11 7 4 4 2 2 2 1 9 5 3 3 2 2 1 1 62 24 18 19 18 16 76 1 13 10 100 - - 2 2 1 1 1 0 0 0 100 - - 59 23 36 32
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat gegevens over het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) door bedrijven. De gegevens zijn uitgesplitst naar bedrijfstak SBI 2008 en bedrijfsgrootte van bedrijven met 10 of meer werkzame personen.
De verslagperiode van deze tabel betreft medio 2013. Een aantal onderwerpen heeft echter betrekking op het jaar 2012. Als dit het geval is wordt dit vermeld in de toelichting bij het onderwerp.

Gegevens beschikbaar over 2013.

Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn definitief.

Wijzigingen per 8 maart 2019:
Geen, tabel is stopgezet.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing.

Toelichting onderwerpen

Personeel en ICT
Personeel dat werkt met een computer. Dit betreft zowel ICT-specialisten als ICT-gebruikers. ICT staat voor informatie- en communicatietechnologie. Een ICT-specialist is een werknemer die ICT-systemen kan specificeren, ontwerpen, ontwikkelen, installeren, beheren en managen, inclusief netwerkbeheer en het uitvoeren van evaluaties en ICT-onderzoek, bijvoorbeeld een software-ontwikkelaar, systeembeheerder of een 'hoofd automatiseringsafdeling'. Een ICT-gebruiker is een werknemer die bij het eigen werk gebruikmaakt van een computer en standaardpakketten (zoals tekstverwerking, spreadsheets, databases) en/of branchegerelateerde software (zoals boekhoudpakketten, CAD/CAM pakketten, SPSS).
Personeel dat werkt met een computer
Aantal werkzame personen dat minstens eenmaal per week het eigen werk verricht met behulp van een computer.
Personeel dat werkt met internet
Aantal werkzame personen dat voor het eigen werk geregeld (ten minste een keer per week) een computer met toegang tot het internet gebruikt.
Personeel dat werkt met mobiel internet
Aantal werkzame personen met door het bedrijf verstrekte draagbare apparatuur, zoals draagbare computers of smartphones, waarmee voor het eigen werk een mobiele verbinding gelegd kan worden met het internet.
Wanneer de verbinding uitsluitend via Wifi gelegd kan worden, en niet via mobiele telefoonnetwerken, wordt deze apparatuur niet meegeteld.
Telewerkers
Aantal werkzame personen dat regelmatig, minstens een halve dag per week, buiten de bedrijfsvestiging werkt en van daaruit toegang heeft tot het ICT-systeem van het bedrijf. Bedoeld is dat de medewerker toegang heeft tot bestanden en/of programmatuur, dus meer dan alleen e-mail.
Telewerk komt voor
Bedrijven met medewerkers die regelmatig, minstens een halve dag per week, buiten de bedrijfsvestiging werken en van daaruit toegang hebben tot het ICT-systeem van het bedrijf. Bedoeld is dat de medewerkers toegang hebben tot bestanden en/of programmatuur, dus meer dan alleen e-mail.
Toegang en gebruik internet
Internet
Internet, naar soort verbinding
Het gebruik van internet naar het soort verbinding dat door de bedrijven wordt gebruikt. In een bedrijf kunnen meerdere soorten verbindingen naast elkaar voorkomen.
Totaal breedband
Aantal bedrijven dat voor hun verbinding met internet gebruikmaakt van een vaste of mobiele breedbandaansluiting.
Breedband vast
Bedrijven maken voor hun verbinding met internet gebruik van 'ADSL, VDSL en SDSL en dergelijke', of van andere hoogwaardige vaste verbindingen zoals glasvezel en huurlijnen. (A/S/V)DSL (Asymmetric/Symmetric/Very-high-bitrate) Digital Subscriber Line.
Breedband vast totaal
Aantal bedrijven dat voor hun verbinding met internet gebruikmaakt van ADSL, VDSL, SDSL en dergelijke of van een andere hoogwaardige vaste aansluiting. (A/S/V)DSL (Asymmetric/Symmetric/Very-high-bitrate) Digital Subscriber Line.
ADSL, VDSL en SDSL, en dergelijke
Aantal bedrijven dat voor hun verbinding met internet gebruikmaakt van ADSL, VDSL of SDSL. (A/S/V)DSL (Asymmetric/Symmetric/Very-high-bitrate) Digital Subscriber Line.
Andere hoogwaardige vaste verbindingen
Aantal bedrijven dat voor hun verbinding met internet gebruikmaakt van een andere breedbandverbinding dan "ADSL, VDSL, SDSL en dergelijke". Te denken valt aan kabel en/of vaste verbindingen met een grote bandbreedte zoals glasvezel en huurlijnen.
Mobiel breedband
Aantal bedrijven dat voor hun verbinding met internet gebruikmaakt van mobiel breedband via een draagbare computer en/of via een mobiele telefoon (smartphone).
Mobiel breedband totaal
Aantal bedrijven dat voor hun verbinding met internet gebruikmaakt van mobiel breedband via een draagbare computer en/of via een mobiele telefoon (smartphone).
Internet, snelheid snelste verbinding
Minder dan 2 Megabit per seconde
2 tot 10 Megabit per seconde
10 tot 30 Megabit per seconde
30 tot 100 Megabit per seconde
100 Megabit per seconde of meer
Bedrijven met website
Aantal bedrijven met website
Bedrijven die een website hebben.
Website bevat
Online bestellen, boeken of reserveren
Bedrijven met een website die de mogelijkheid biedt om online te bestellen, boeken of reserveren.
Info over beveiliging en privacy vd site
Informatie over beveiliging en privacy van de website.
Bedrijven met een website waarop informatie staat over de manier waarop de website is beveiligd en / of privacy waarborgt.
Beschrijvingen van producten, prijslijst
Bedrijven met een website waarop beschrijvingen van goederen/diensten of prijslijsten staan.
Bestelling online volgen
Bedrijven met een website die de mogelijkheid biedt een bestelling online te volgen, of met informatie over de status van een bestelling.
Productaanpassing door klant
Bedrijven met een website die klanten de mogelijkheid biedt zelf hun product (goederen of diensten) te ontwerpen of aan te passen.
Klantspecifieke info voor vaste bezoeker
Bedrijven met een website met klantspecifieke informatie voor vaste bezoekers.
Personeelsadvertenties van bedrijf zelf
Bedrijven met een website met daarop de personeelsadvertenties en vacatures van het bedrijf zelf.
Internet, communicatie met overheden
Het gebruikmaken van internet voor communicatie met overheden. Bijvoorbeeld voor het elektronisch verzorgen van belastingaangiftes, inschrijven op openbare aanbestedingen, aanvragen van bouwvergunningen inclusief bijbehorende betalingen, subsidies en dergelijke en het verkrijgen van overige informatie.
Verkrijgen van informatie
Aantal bedrijven dat gebruikmaakt van internet voor het verkrijgen van informatie van de overheid. Dit is exclusief aanvragen via e-mail.
Verkrijgen van formulieren
Aantal bedrijven dat gebruikmaakt van internet voor het verkrijgen van formulieren van de overheid. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een formulier.
Retourneren ingevulde formulieren
Aantal bedrijven dat gebruikmaakt van internet voor het terugzenden van elektronisch ingevulde formulieren aan de overheid, bijvoorbeeld voor belastingaangiftes, aanvragen van bouwvergunningen of subsidies.
Type elektronische aangifte
Het gebruik van internet voor volledige elektronische aangifte van sociale premies, of BTW.
Sociale premies van medewerkers
BTW aangifte
Documenten raadplegen over aanbesteding
Bedrijven die in 2012 het internet hebben gebruikt om documenten te raadplegen met informatie over aanbestedingen van een overheid.
Elektronisch inschrijven op aanbesteding
Aantal bedrijven dat in 2012 gebruik maakte van internet voor het elektronisch inschrijven op een openbare aanbesteding van een overheid.
Overheid in Nederland
Overheid in ander EU-land
Mobiel internet verschaft aan werknemers
Bedrijven die aan het personeel draagbare apparatuur verstrekten, zoals draagbare computers of smartphones, waarmee voor het eigen werk een mobiele verbinding gelegd kan worden met het internet.
Wanneer de verbinding uitsluitend via Wifi gelegd kan worden, en niet via mobiele telefoonnetwerken, wordt deze apparatuur niet meegeteld.
Software / ICT-applicaties
ERP-software
Aantal bedrijven met Enterprise Resource Planning (ERP) software.
ERP-software integreert systematisch de gegevens van de verschillende bedrijfsonderdelen zoals inkoop, planning, logistiek en productie.
CRM-software
Customer Relationship Management (CRM) software.
CRM-software verzamelt, analyseert en verspreidt bedrijfsbreed klantgegevens om de verkoopmogelijkheden van de organisatie te vergroten; ook cross selling.
Opslag klantgegevens
Aantal bedrijven met CRM-software voor opslag/distributie van klantgegevens binnen het bedrijf.
Analyse klantgegevens
Aantal bedrijven met CRM-software die klantgegevens analyseert teneinde de marketingstrategieën van het bedrijf te optimaliseren, waaronder prijsbepaling, keuze distributiekanalen, promotieactiviteiten en dergelijke.
Sociale media
Het gebruik van internettoepassingen of communicatieplatforms voor contact met klanten, leveranciers, zakenrelaties of medewerkers van het eigen bedrijf. Daarbij wordt online informatie uitgewisseld. Voorbeelden zijn Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn, Hyves, Yammer. Bedrijven die sociale media gebruiken hebben een account, een gebruikersprofiel of een gebruikerslicentie.
Sociale media gebruikt
Het aantal bedrijven dat sociale media gebruikt.
Bedrijven die sociale media gebruiken hebben een account, een gebruikersprofiel of een gebruikerslicentie. Bedrijven die sociale media uitsluitend hebben gebruikt voor het plaatsen van advertenties vallen hier niet onder.
Type sociale media
Bedrijven die de volgende sociale media gebruikten. Bedrijven die deze of andere sociale media uitsluitend hebben gebruikt voor het plaatsen van advertenties vallen hier niet onder.
Sociale netwerken (bijv. Facebook)
Sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn, Hyves en Yammer.
Blogs of microblogs (bijv. Twitter)
Blogs of microblogs van het bedrijf, zoals Twitter.
Sites die multimedia delen (bv. YouTube)
Websites die multimedia (filmpjes, foto's) delen, zoals YouTube, Flickr of Picasa.
Wiki's om kennis te delen
Op wiki gebaseerde middelen om kennis te delen. Een wiki is een website waarop gebruikers zelf de inhoud kunnen aanpassen, en waarop ze zelf inhoud kunnen bijdragen.
Gebruik voor
Bedrijven die sociale media gebruikten voor de volgende doeleinden.
Marketing producten / bedrijfsimago
Ontwikkelen van het imago van het bedrijf of de marketing van producten (adverteren, productlanceringen, etc.)
Meningen klanten, reageren op vragen
Verkrijgen van meningen of recensies van klanten, of het reageren op vragen.
Betrekken klant bij productontwikkeling
Betrekken van klanten bij de ontwikkeling of innovatie van goederen of diensten.
Samenwerken met zakenrelaties
Samenwerken met zakenrelaties of andere organisaties.
Werven van personeel
Kennis uitwisselen binnen het bedrijf
Uitwisselen van meningen, kennis of visies binnen het eigen bedrijf.
Formeel beleid gebruik sociale media
Bedrijven die een formeel beleid hebben voor het gebruik van sociale media. Er zijn bijvoorbeeld doelen, regels of procedures vastgesteld.
Elektronische facturen
Wijze van verzending van facturen
Bedrijven kunnen hun facturen elektronisch verzenden, of op papier. Deze variabelen geven weer welk deel van de facturen van het bedrijf in 2012 elektronisch is verzonden, en welk deel op papier. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende vormen van elektronische facturen.

Het betreft hier alleen facturen die aan andere bedrijven, of aan overheden zijn verstuurd. Facturen die verzonden zijn aan consumenten zijn niet meegeteld.

Er is niet gewogen met het aantal facturen dat een bedrijf verzendt (d.w.z. een bedrijf dat duizenden facturen verzendt, telt even zwaar mee in dit gemiddelde als een bedrijf dat slechts enkele facturen verzendt).
E-factuur
Facturen in een standaardopmaak die geschikt zijn voor automatische verwerking (bijv. EDI, XML, UBL). Deze worden e-facturen genoemd. Zij worden ofwel direct uitgewisseld door elektronische systemen van bedrijven onderling, of via elektronische systemen van dienstverleners zoals 'Billing Service Providers'.
Elektronisch, maar geen e-factuur
Facturen in elektronische vorm die niet geschikt zijn voor automatische verwerking, zoals e-mails en e-mailbijlagen in PDF-formaat.
In papieren vorm
Wijze van ontvangst van facturen
Bedrijven kunnen facturen elektronisch ontvangen, of op papier. Deze variabelen geven weer welk deel van de facturen die het bedrijf in 2012 ontving elektronisch is ontvangen, en welk deel op papier. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende vormen van elektronische facturen.

Er is niet gewogen met het aantal facturen dat een bedrijf verzendt (d.w.z. een bedrijf dat duizenden facturen ontving, telt even zwaar mee in dit gemiddelde als een bedrijf dat slechts enkele facturen ontving).
E-factuur
Facturen in een standaardopmaak die geschikt zijn voor automatische verwerking (bijv. EDI, XML, UBL). Deze worden e-facturen genoemd. Zij worden ofwel direct uitgewisseld door elektronische systemen van bedrijven onderling, of via elektronische systemen van dienstverleners zoals 'Billing Service Providers'.
Elektronisch, maar geen e-factuur
Facturen in elektronische vorm die niet geschikt zijn voor automatische verwerking, zoals e-mails en e-mailbijlagen in PDF-formaat.
In papieren vorm
Elektronische facturen verzonden
Het aantal bedrijven dat in 2012 één of meerdere elektronische facturen heeft verstuurd.

Het betreft hier alleen facturen die aan andere bedrijven, of aan overheden zijn verstuurd. Facturen die verzonden zijn aan consumenten zijn niet meegeteld.

Er zijn twee soorten elektronische facturen:
- Facturen in een standaardopmaak die geschikt zijn voor automatische verwerking (bijv. EDI, XML, UBL). Deze worden e-facturen genoemd. Zij worden ofwel direct uitgewisseld door elektronische systemen van bedrijven onderling, of via elektronische systemen van dienstverleners zoals 'Billing Service Providers'.

- Facturen in elektronische vorm die niet geschikt zijn voor automatische verwerking, zoals e-mails en e-mailbijlagen in PDF-formaat.
Elektronische facturen ontvangen
Het aantal bedrijven dat in 2012 één of meerdere elektronische facturen heeft ontvangen.

Er zijn twee soorten elektronische facturen:

- Facturen in een standaardopmaak die geschikt zijn voor automatische verwerking (bijv. EDI, XML, UBL). Deze worden e-facturen genoemd. Zij worden ofwel direct uitgewisseld door elektronische systemen van bedrijven onderling, of via elektronische systemen van dienstverleners zoals 'Billing Service Providers'.

- Facturen in elektronische vorm die niet geschikt zijn voor automatische verwerking, zoals e-mails en e-mailbijlagen in PDF-formaat.
E-commerce in 2012
E-commerce is het ontvangen of plaatsen van orders voor goederen of diensten over elektronische netwerken, ongeacht de wijze van betalen en afleveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bestellen van producten op een website.
Uitgezonderd zijn bestellingen per telefoon, fax of (handmatig getypte) e-mail.

Let op: het betreft hier de E-commerce-omzet in het jaar 2012.

Gebruik voor verkoop
Verkoop via externe netwerken of elektronische verkoop is hier gedefinieerd als elektronische orderontvangst (exclusief handgeschreven e-mail). Verkoop kan plaatsvinden via de website van een bedrijf (openbaar, algemeen toegankelijk), of via EDI (Electronic Data Interchange). Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoop via externe netwerken
Aantal bedrijven dat gebruikmaakt van externe netwerken voor het
verkopen van goederen en diensten.
Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via externe netwerken en waarbij de waarde van die omzet minder is dan 1% van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via externe netwerken en waarbij de waarde van die omzet 1% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via externe netwerken en waarbij de waarde van die omzet 2% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via externe netwerken en waarbij de waarde van die omzet 5% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via externe netwerken en waarbij de waarde van die omzet 10% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via externe netwerken en waarbij de waarde van die omzet 25% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via externe netwerken en waarbij de waarde van die omzet 50% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Via een website
Via een website (openbaar, algemeen toegankelijk).
Verkoop via een website
Aantal bedrijven dat gebruikmaakt van een website voor het verkopen van goederen en diensten.
Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via een website en waarvan de waarde van die omzet minder is dan 1% van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via een website en waarvan de waarde van die omzet 1% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via een website en waarvan de waarde van die omzet 2% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via een website en waarvan de waarde van die omzet 5% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via een website en waarvan de waarde van die omzet 10% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via een website en waarvan de waarde van die omzet 25% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via een website en waarvan de waarde van die omzet 50% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.
Reden geen of minder e-commerce
Redenen om minder, of helemaal niet, via een website te verkopen.
Product ongeschikt
De goederen of diensten van het bedrijf zijn ongeschikt voor verkoop via een website.
Logistieke problemen
Logistieke problemen bij verkoop via een website.
Problemen met betalingen
Problemen met betalingen bij verkoop via een website.
Problemen met beveiliging
Problemen met ICT-beveiliging of gegevensbescherming bij verkoop via een website.
Juridische problemen
Juridische problemen bij verkoop via een website.
Te hoge kosten
Te hoge kosten verbonden aan verkoop via een website.
Naar afnemer
Nederlandse consumenten
Buitenlandse consumenten
Bedrijven
Overheden
Naar regio
Klanten in Nederland
Klanten in andere EU-landen
EU-landen:
België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.
Klanten in landen buiten de EU
Via EDI
EDI (Electronic Data Interchange): het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoop via EDI
Aantal bedrijven dat gebruikmaakt van EDI voor het verkopen van goederen en diensten.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde < 1% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via EDI, en waarvan de waarde van die omzet minder dan 1% bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 1% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 1% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 2% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 2% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 5% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 5% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 10% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 10% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 25% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 25% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Verkoopwaarde >= 50% van de totale omzet
Aantal bedrijven dat verkoopt via EDI, en waarvan de waarde van die omzet 50% of meer bedraagt van de totale omzet van het bedrijf in 2012.

Met EDI wordt hier bedoeld: het zenden of ontvangen van informatie in een afgesproken format dat automatische verwerking mogelijk maakt, bijvoorbeeld EDIFACT, XML, UBL, XBRL.
Naar regio
Klanten in Nederland
Klanten in andere EU-landen
EU-landen:
België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.
Klanten in landen buiten de EU
Gebruik voor inkoop
Inkopen via externe netwerken of elektronisch inkopen is hier gedefinieerd als het elektronisch plaatsen van een order (exclusief handgeschreven e-mail).
Inkoop via externe netwerken
Aantal bedrijven dat gebruikmaakt van externe netwerken voor het inkopen van goederen en diensten.
Inkoopwaarde < 1% van de totale inkoop
Aantal bedrijven dat inkoopt via externe netwerken en waarvan de waarde van die inkoop minder is dan 1% van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2012.
Inkoopwaarde >= 1% van de totale inkoop
Aantal bedrijven dat inkoopt via externe netwerken en waarvan de waarde van die inkoop 1% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2012.
Inkoopwaarde >= 2% van de totale inkoop
Aantal bedrijven dat inkoopt via externe netwerken en waarvan de waarde van die inkoop 2% of meer bedraagt van de totale inkoopwaarde van het bedrijf in 2012.