Burgers en politie; regio (2012-2019)
Verklaring van tekens
Tabeltoelichting
De Veiligheidsmonitor (VM) is een tweejaarlijks terugkerend bevolkingsonderzoek naar veiligheid, leefbaarheid en slachtofferschap. Ook wordt er aandacht besteed aan overlast in de buurt, respectloos gedrag, preventiemaatregelen, het functioneren van de politie en het gemeentelijke veiligheidsbeleid. Hierdoor wordt op eenduidige wijze cijfers verkregen over de (beleving van) veiligheid op zowel landelijk, regionaal als (beneden)lokaal niveau.
In deze tabel staan de ervaringen van burgers met de politie centraal. Het gaat om contacten met de politie en de tevredenheid van de burger over de politie. De gegevens worden weergegeven voor Nederland in totaliteit, de landsdelen en provincies, en daarnaast ook voor de regionale politie eenheden, politie districten, politie basisteams en voor alle gemeenten met meer dan 70 000 inwoners. Van deze gemeenten met meer dan 70 000 inwoners zijn ook de cijfers van de stedennetwerken G4 en G32 en de overige gemeenten die niet tot deze stedennetwerken behoren opgenomen.
De Veiligheidsmonitor is een steekproefonderzoek. Dit betekent dat de weergegeven cijfers schattingen zijn, waarvoor betrouwbaarheidsmarges gelden. Deze marges zijn ook in de tabel opgenomen. De cijfers hebben betrekking op personen van 15 jaar of ouder, tenzij anders vermeld. De enquête is uitgevoerd in het laatste kwartaal van het jaar.
Door wijzigingen in de vraagstellingen en in de onderzoeksopzet zijn de uitkomsten van de Veiligheidsmonitor (VM) niet zonder meer te vergelijken met die van eerdere slachtofferenquêtes, zoals de Integrale Veiligheidsmonitor (IVM; 2008-2011) en de Veiligheidsmonitor Rijk (VMR; 2005-2008). Voor meer informatie zie de onder 4. Bronnen en Methoden opgenomen onderzoeksbeschrijving Veiligheidsmonitor vanaf 2012.
In 2019 zijn er in de vraagblokken 'tevredenheid laatste politiecontact' en 'oordeel functioneren politie algemeen' beperkte wijzigingen doorgevoerd. Voor meer informatie zie de onder 4 opgenomen beschrijving van verschillen in de vragenlijst 2019 t.o.v. 2017.
Gegevens beschikbaar van 2012 tot en met 2019
Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn definitief.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing.
Deze tabel wordt opgevolgd door de tabel 'Sociale veiligheid; kenmerken'. Zie paragraaf 3.
Toelichting onderwerpen
- Contact van burgers met politie
- In de VM is eerst gevraagd of men in de afgelopen 12 maanden wel eens contact heeft gehad met de politie. Aan degenen die in de afgelopen 12 maanden wel eens contact met de politie hebben gehad zijn daarna voor het laatste contact enkele vervolgvragen gesteld, met name over de reden van dit laatste contact, het soort contact, de wijze van contact en de (on)tevredenheid over dit contact.
- Contact met politie in eigen gemeente
- Aandeel respondenten dat aangeeft in de afgelopen 12 maanden wel eens contact te hebben gehad met de politie in de eigen buurt of elders binnen de gemeente.
- Reden van contact
- In de VM worden de volgende redenen en groepen van redenen voor contact onderscheiden: handhaving (bekeuring, waarschuwing of controle door politie), aangifte/melding (aangifte via internet, aangifte persoonlijk, melding verdachte situatie/delict), andere contacten (opgeroepen als getuige i.v.m. delict, verloren/gevonden voorwerpen, vragen om hulp, advies e.d., sociaal contact/praatje, anders).
- Vanwege handhaving
- (Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- bekeuring;
- waarschuwing of controle door politie;- Handhaving totaal
- (Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- bekeuring;
- waarschuwing of controle door politie;
- Bekeuring
- Waarschuwing of controle door politie
- Vanwege aangifte/melding
- (Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- aangifte (via internet)
- aangifte (persoonlijk);
- melding verdachte situatie/delict.- Aangifte/melding totaal
- (Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- aangifte (via internet of persoonlijk);
- melding verdachte situatie/delict.
- Aangifte (via internet en proc verb)
- - Aangifte via internet of door ondertekening van een proces-verbaal of ander document.
- Melding verdachte situatie/delict
- Vanwege andere contacten
- (Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- opgeroepen als getuige i.v.m. delict;
- verloren of gevonden voorwerpen;
- vragen om hulp, advies e.d.;
- sociaal contact/praatje;
- anders.- Andere contacten totaal
- (Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- opgeroepen als getuige i.v.m. delict;
- verloren/gevonden voorwerpen;
- vragen om hulp, advies e.d.;
- sociaal contact/praatje;
- anders.
- Opgeroepen als getuige i.v.m. delict
- Verloren/gevonden voorwerpen
- Volledig: verloren/gevonden voorwerpen of dieren.
- Vragen om hulp, advies e.d.
- Volledig: vragen om hulp, advies, informatie of vergunningen.
- Sociaal contact/praatje
- Anders
- Initiatief contact
- Op basis van de reden van contact wordt onderscheid gemaakt tussen contacten die op initiatief van de politie hebben plaatsgevonden en contacten die op initiatief van de burger hebben plaatsgevonden.
- Contact op initiatief van politie
- (Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- bekeuring;
- oproep als getuige i.v.m. delict;
- waarschuwing of controle door politie.
- Contact op initiatief van burger
- (Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- aangifte (via internet)
- aangifte (persoonlijk waarbij een proces-verbaal of ander document is ondertekend);
- verloren/gevonden voorwerpen of dieren;
- melding van verdachte situatie/delict;
- vragen om hulp, advies, informatie of vergunningen;
- sociaal contact/praatje.
- Wijze van contact
- Gevraagd is:
Op welke manier heeft u toen contact gehad met de politie ?
Antwoordmogelijkheden: 'persoonlijk', 'telefonisch', 'via burgernet' 'via sociale media op internet', 'anders via internet', 'anders niet via internet').- Persoonlijk
- Telefonisch
- Via sociale media op internet
- Volledig: via sociale media op internet, bijv. twitter.
- Anders via internet
- Volledig: anders via internet, bijv. via de website van de politie.
- Anders, niet via internet
- Volledig: anders niet via internet, bijv. schriftelijk. Inclusief wijze van contact onbekend.
- (On)Tevredenheid contact politie
- Gevraagd is:
Hoe tevreden of ontevreden bent u over het optreden van de politie bij die gelegenheid?
De antwoordmogelijkheden zijn:
zeer tevreden', 'tevreden', 'niet tevreden en niet ontevreden',
ontevreden', 'zeer ontevreden', 'geen antwoord'.- Tevreden over contact
- Totaal
- Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
- Handhaving
- Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
- Aangifte/melding
- Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
- Anders
- Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
- Op initiatief politie
- Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
- Op initiatief burger
- Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
- Ontevreden over contact
- Totaal
- Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
- Handhaving
- Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
- Aangifte/melding
- Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
- Andere
- Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
- Op initiatief politie
- Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
- Op initiatief burger
- Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
- Redenen ontevredenheid contact politie
- Aan degenen die over het optreden van de politie bij het (laatste) contact minder tevreden waren is gevraagd over welke punten men minder tevreden was. Hierbij kon de respondent meer dan één antwoordmogelijkheid kiezen.
- Politie liet mij te lang wachten
- Volledige tekst: Politie liet mij te lang wachten of was te laat.
- Politie gaf onvoldoende informatie
- Politie was onverschillig
- Politie heeft problemen niet opgelost
- Anders
- Functioneren politie
- Algemeen
- Het gaat hier om het oordeel over het totale functioneren van de politie in het algemeen en om specifieke aspecten van het algemene functioneren van de politie, zoals het vertrouwen in de politie, het beeld van de politie als 'crimefighter', de wederkerigheid en de communicatie tussen burgers en politie.
- Totale functioneren - tevreden
- % tevreden
Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
- Totale functioneren - neutraal
- % neutraal
Onder 'neutraal' worden alle respondenten verstaan die 'niet tevreden/niet ontevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
- Totale functioneren - ontevreden
- % ontevreden
Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
- Totale functioneren - geen oordeel
- % geen oordeel
Onder 'geen oordeel' worden alle respondenten verstaan die als antwoord 'kan dit niet beoordelen' hebben gegeven of die geen antwoord hebben gegeven. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
- Oordeel over politie
- Aan respondenten die een oordeel gaven over het totale functioneren van de politie in het algemeen zijn de volgende stellingen voorgelegd over het functioneren van de politie in het algemeen:
- De politie weet hoe ze criminelen moeten vangen.
- De politie wil contact hebben met burgers.
- De politie houdt rekening met wensen van de bevolking.
- De politie werkt goed samen met de bewoners.
- Als het er echt om gaat dan is de politie er voor je.
- De politie is benaderbaar.
- De politie informeert de burgers.
- De politie bestrijdt succesvol de criminaliteit.
- Als het er echt om gaat zal de politie het uiterste doen om je te helpen.
De antwoordmogelijkheden zijn: 'helemaal mee eens', 'mee eens', 'niet mee eens en niet mee oneens', mee oneens', 'helemaal mee oneens', 'geen antwoord'.- Weet hoe ze criminelen moet vangen
- Volledige stelling: De politie weet hoe ze boeven moet vangen.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Wil contact hebben met de burgers
- Volledige stelling: De politie wil contact hebben met burgers.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Houdt rekening met de wensen bevolking
- Volledige stelling: De politie houdt rekening met de wensen van de samenleving.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Werkt goed samen met bewoners
- Volledige stelling: De politie werkt goed samen met de bewoners.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Indien nodig, dan is de politie er
- Volledige stelling: Als het er echt om gaat, dan is de politie er voor je.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Is benaderbaar
- Volledige stelling: De politie is benaderbaar.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Informeert de burgers
- Volledige stelling: De politie informeert de burgers.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Bestrijd succesvol de criminaliteit
- Volledige stelling: De politie bestrijdt succesvol de criminaliteit.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Zal het uiterste doen om je te helpen
- Volledige stelling: Als het er echt om gaat zal de politie het uiterste doen om je te helpen.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Vertrouwen in politie - schaalscore
- Het vertrouwen in de politie wordt gemeten via de volgende stellingen:
- Als het er echt om gaat zal de politie het uiterste doen om je te helpen.
- De politie biedt mij goede bescherming. Voor 2019 was dit: Als het er echt om gaat, dan is de politie er voor je.
('helemaal eens' = 4; 'mee eens' = 3; 'niet mee eens en niet mee oneens' = 2; mee oneens' = 1; 'helemaal mee oneens' = 0; 'geen antwoord'= missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/8. De schaalscore loopt van 0 tot 10. Hoe hoger de score, hoe groter het vertrouwen in de politie.
- Politie als crimefighter - schaalscore
- De mening over de politie als crimefighter wordt gepeild via de volgende stellingen:
- De politie weet hoe ze criminelen moeten vangen.
- De politie bestrijdt succesvol de criminaliteit.
('helemaal eens' = 4; 'mee eens' = 3; 'niet mee eens en niet mee oneens' = 2; mee oneens' = 1; 'helemaal mee oneens' = 0; 'geen antwoord'= missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/8. De schaalscore loopt van 0 tot 10. Hoe hoger de score, hoe meer men de politie als crimefighter beschouwt.
- Wederkerigheid politie - schaalscore
- De wederkerige relatie tussen politie en burgers wordt in beeld gebracht met de volgende stellingen:
- De politie houdt rekening met de wensen van de samenleving.
- De politie werkt goed samen met de bewoners.
- De politie heeft hier contact met de bewoners uit de buurt.
- De politie neemt je serieus.
('helemaal eens' = 4; 'mee eens' = 3; 'niet mee eens en niet mee oneens' = 2; mee oneens' = 1; 'helemaal mee oneens' = 0; 'geen antwoord'= missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/16. De schaalscore loopt van 0 tot 10. Hoe hoger de score, hoe meer men de relatie tussen burger en politie als wederkerig beschouwt.
- Communicatie politie - schaalscore
- Het communicatieve aspect van de politie wordt gemeten met de volgende stellingen:
-De politie wil contact hebben met de burgers.
- De politie is benaderbaar.
- De politie informeert de burgers.
('helemaal eens' = 4; 'mee eens' = 3; 'niet mee eens en niet mee oneens' = 2; mee oneens' = 1; 'helemaal mee oneens' = 0; 'geen antwoord'= missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/12. De schaalscore loopt van 0 tot 10. Hoe hoger de score, hoe meer communicatief men de politie beschouwt.
- Buurt
- De gegevens hebben betrekking op het oordeel van de burger over het functioneren van de politie in de buurt, ongeacht of men er in het afgelopen jaar contact mee heeft gehad.
Het gaat hierbij om het oordeel over het totale functioneren van de politie in de buurt en om specifieke aspecten van het optreden en de beschikbaarheid van de politie in de buurt.- Totale functioneren - tevreden
- % tevreden
Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
- Totale functioneren - neutraal
- % neutraal
Onder 'neutraal' worden alle respondenten verstaan die 'niet tevreden/niet ontevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
- Totale functioneren - ontevreden
- % ontevreden
Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
- Totale functioneren - geen oordeel
- % geen oordeel
Onder 'geen oordeel' worden alle respondenten verstaan die als antwoord 'kan dit niet beoordelen' hebben gegeven of die geen antwoord hebben gegeven. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
- Oordeel optreden politie
- Aan respondenten die een oordeel gaven over het totale functioneren van de politie in de buurt zijn de volgende stellingen voorgelegd over het optreden van de politie in de buurt:
- Biedt de burgers in deze buurt bescherming.
- Heeft hier contact met de bewoners uit de buurt.
- Rreageert op de problemen hier in de buurt.
- De politie doet in deze buurt haar best.
- De politie pakt buurtzaken efficiënt aan.
- De politie bekeurt hier te weinig.
- De politie neemt je serieus.
De antwoordmogelijkheden zijn: 'helemaal mee eens', 'mee eens', 'niet mee eens en niet mee oneens', mee oneens', helemaal mee oneens', 'geen antwoord'.- Biedt burgers in buurt bescherming
- Volledige stelling: De politie biedt de burgers in deze buurt bescherming.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Heeft hier contact met buurtbewoners
- Volledige stelling: De politie heeft hier contact met de bewoners uit de buurt.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Reageert op problemen hier in buurt
- Volledige stelling: De politie reageert op de problemen hier in de buurt.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- De politie doet in deze buurt haar best
- % '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- De politie pakt buurtzaken efficiënt aan
- Volledige stelling: De politie pakt de zaken in deze buurt efficiënt aan.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Ze bekeuren hier te weinig
- % '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- De politie neemt je serieus
- % '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Optreden politie - schaalscore
- De schaalscore is gebaseerd op de volgende stellingen:
- De politie biedt de burgers in deze buurt bescherming.
- De politie heeft hier contact met de bewoners uit de buurt.
- De politie reageert op de problemen hier in de buurt.
- De politie doet in deze buurt haar best.
- De politie pakt de zaken in deze buurt efficiënt aan.
(helemaal eens = 4; mee eens = 3; niet mee eens en niet mee oneens = 2; mee oneens = 1; helemaal mee oneens = 0; geen antwoord = missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/20. De schaalscore loopt van 0 tot 10. Hoe hoger de waarde van de schaalscore, hoe positiever de respondenten oordelen over het functioneren van de politie in de buurt.
- Oordeel beschikbaarheid politie
- Om de beschikbaarheid van de politie in de buurt te meten zijn de respondenten de volgende stellingen voorgelegd:
- Je ziet de politie in de buurt te weinig.
- Komt hier te weinig uit de auto.
- Is hier te weinig aanspreekbaar.
- Heeft te weinig tijd voor allerlei zaken.
- Komt niet snel als je ze roept.
De antwoordmogelijkheden zijn: 'helemaal mee eens', 'mee eens', niet mee eens en niet mee oneens', mee oneens', helemaal mee oneens', 'geen antwoord'.- Je ziet politie te weinig in de buurt
- % '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Komt hier te weinig uit auto
- Volledige stelling: De politie komt hier te weinig uit de auto.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Is hier te weinig aanspreekbaar
- Volledige stelling: De politie is hier te weinig aanspreekbaar.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Heeft te weinig tijd voor allerlei zaken
- Volledige stelling: De politie heeft hier te weinig tijd voor allerlei
zaken.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Komt niet snel als je ze roept
- Volledige stelling: De politie komt niet snel als je ze roept.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
- Beschikbaarheid politie - schaalscore
- De schaalscore is gebaseerd op de volgende stellingen:
- Je ziet de politie in de buurt te weinig.
- De politie komt hier te weinig uit de auto.
- De politie is hier te weinig aanspreekbaar.
- De politie heeft hier te weinig tijd voor allerlei zaken.
- De politie komt niet snel als je ze roept.
('helemaal mee eens' = 0; 'mee eens' = 1; 'niet mee eens en niet mee oneens' = 2; mee oneens' = 3; 'helemaal mee oneens'= 4; 'geen antwoord'= missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/20. De schaalscore loopt van 0 tot 10. De antwoorden op deze 'negatieve' stellingen zijn omgerekend, zodat geldt: hoe hoger de waarde van de schaalscore, hoe positiever de respondenten oordelen over de beschikbaarheid van de politie in de buurt.