EMU-saldo en EMU-schuld; Internationaal
Landen | Perioden | EMU-saldo (% BBP) | EMU-schuld (% BBP) |
---|---|---|---|
België | 1995 | . | . |
België | 1996 | -3,8 | 130,2 |
België | 1997 | -2,0 | 124,8 |
België | 1998 | -0,7 | 119,6 |
België | 1999 | -0,4 | 114,8 |
België | 2000 | 0,2 | 109,1 |
België | 2001 | 0,6 | 108,0 |
België | 2002 | 0,0 | 103,3 |
België | 2003 | 0,0 | 98,6 |
België | 2004* | 0,0 | 94,3 |
België | 2005* | -2,3 | 93,2 |
België | 2006* | . | . |
Cyprus | 1995 | . | . |
Cyprus | 1996 | . | . |
Cyprus | 1997 | . | . |
Cyprus | 1998 | -4,3 | 61,6 |
Cyprus | 1999 | -4,5 | 62,0 |
Cyprus | 2000 | -2,4 | 61,6 |
Cyprus | 2001 | -2,3 | 61,9 |
Cyprus | 2002 | -4,4 | 64,7 |
Cyprus | 2003 | -6,3 | 69,1 |
Cyprus | 2004* | -4,1 | 70,3 |
Cyprus | 2005* | -2,3 | 69,2 |
Cyprus | 2006* | . | . |
Denemarken | 1995 | . | . |
Denemarken | 1996 | -1,0 | 66,9 |
Denemarken | 1997 | 0,3 | 63,2 |
Denemarken | 1998 | 1,1 | 59,2 |
Denemarken | 1999 | 3,2 | 55,8 |
Denemarken | 2000 | 1,7 | 52,3 |
Denemarken | 2001 | 2,6 | 48,0 |
Denemarken | 2002 | 1,2 | 46,8 |
Denemarken | 2003 | 1,1 | 44,4 |
Denemarken | 2004* | 2,7 | 42,6 |
Denemarken | 2005* | 4,9 | 35,9 |
Denemarken | 2006* | . | . |
Duitsland | 1995 | . | . |
Duitsland | 1996 | -3,4 | 59,8 |
Duitsland | 1997 | -2,7 | 61,0 |
Duitsland | 1998 | -2,2 | 60,9 |
Duitsland | 1999 | -1,5 | 61,2 |
Duitsland | 2000 | 1,3 | 60,2 |
Duitsland | 2001 | -2,9 | 59,6 |
Duitsland | 2002 | -3,7 | 60,3 |
Duitsland | 2003 | -4,0 | 63,9 |
Duitsland | 2004* | -3,7 | 65,7 |
Duitsland | 2005* | -3,2 | 67,9 |
Duitsland | 2006* | . | . |
Estland | 1995 | . | . |
Estland | 1996 | . | . |
Estland | 1997 | 1,9 | 6,4 |
Estland | 1998 | -0,3 | 5,6 |
Estland | 1999 | -3,7 | 6,0 |
Estland | 2000 | -0,6 | 4,7 |
Estland | 2001 | 0,3 | 4,7 |
Estland | 2002 | 0,4 | 5,6 |
Estland | 2003 | 2,0 | 5,7 |
Estland | 2004* | 2,3 | 5,2 |
Estland | 2005* | 2,3 | 4,5 |
Estland | 2006* | . | . |
Finland | 1995 | . | . |
Finland | 1996 | -3,2 | 57,1 |
Finland | 1997 | -1,5 | 54,1 |
Finland | 1998 | 1,5 | 48,6 |
Finland | 1999 | 2,2 | 47,0 |
Finland | 2000 | 7,1 | 44,6 |
Finland | 2001 | 5,2 | 43,6 |
Finland | 2002 | 4,1 | 41,3 |
Finland | 2003 | 2,5 | 44,3 |
Finland | 2004* | 2,3 | 44,3 |
Finland | 2005* | 2,7 | 41,3 |
Finland | 2006* | . | . |
Frankrijk | 1995 | . | . |
Frankrijk | 1996 | -4,1 | 57,1 |
Frankrijk | 1997 | -3,0 | 59,3 |
Frankrijk | 1998 | -2,7 | 59,5 |
Frankrijk | 1999 | -1,8 | 58,5 |
Frankrijk | 2000 | -1,4 | 56,8 |
Frankrijk | 2001 | -1,6 | 56,8 |
Frankrijk | 2002 | -3,2 | 58,2 |
Frankrijk | 2003 | -4,2 | 62,4 |
Frankrijk | 2004* | -3,7 | 64,4 |
Frankrijk | 2005* | -2,9 | 66,6 |
Frankrijk | 2006* | . | . |
Griekenland | 1995 | . | . |
Griekenland | 1996 | -7,4 | 111,3 |
Griekenland | 1997 | -4,0 | 108,2 |
Griekenland | 1998 | -2,5 | 105,8 |
Griekenland | 1999 | -1,8 | 105,2 |
Griekenland | 2000 | -4,1 | 114,0 |
Griekenland | 2001 | -6,1 | 114,4 |
Griekenland | 2002 | -5,2 | 110,7 |
Griekenland | 2003 | -6,1 | 107,8 |
Griekenland | 2004* | -7,8 | 108,5 |
Griekenland | 2005* | -5,2 | 107,5 |
Griekenland | 2006* | . | . |
Hongarije | 1995 | . | . |
Hongarije | 1996 | . | . |
Hongarije | 1997 | -6,8 | 64,2 |
Hongarije | 1998 | -8,0 | 61,9 |
Hongarije | 1999 | -5,6 | 61,2 |
Hongarije | 2000 | -3,0 | 55,4 |
Hongarije | 2001 | -3,5 | 52,2 |
Hongarije | 2002 | -8,2 | 54,0 |
Hongarije | 2003 | -6,3 | 55,8 |
Hongarije | 2004* | -5,3 | 56,3 |
Hongarije | 2005* | -6,5 | 57,7 |
Hongarije | 2006* | . | . |
Ierland | 1995 | . | . |
Ierland | 1996 | -0,2 | 73,3 |
Ierland | 1997 | 1,2 | 64,5 |
Ierland | 1998 | 2,4 | 53,8 |
Ierland | 1999 | 2,4 | 48,6 |
Ierland | 2000 | 4,4 | 38,3 |
Ierland | 2001 | 0,8 | 35,9 |
Ierland | 2002 | -0,4 | 32,2 |
Ierland | 2003 | 0,3 | 31,1 |
Ierland | 2004* | 1,5 | 29,7 |
Ierland | 2005* | 1,1 | 27,4 |
Ierland | 2006* | . | . |
Italië | 1995 | . | . |
Italië | 1996 | -7,1 | 123,1 |
Italië | 1997 | -2,7 | 120,5 |
Italië | 1998 | -2,8 | 116,7 |
Italië | 1999 | -1,7 | 115,5 |
Italië | 2000 | -0,6 | 111,2 |
Italië | 2001 | -3,2 | 110,9 |
Italië | 2002 | -2,9 | 105,6 |
Italië | 2003 | -3,5 | 104,3 |
Italië | 2004* | -3,4 | 103,9 |
Italië | 2005* | -4,1 | 106,6 |
Italië | 2006* | . | . |
Letland | 1995 | . | . |
Letland | 1996 | . | . |
Letland | 1997 | . | . |
Letland | 1998 | -0,6 | 9,8 |
Letland | 1999 | -4,9 | 12,6 |
Letland | 2000 | -2,8 | 12,9 |
Letland | 2001 | -2,1 | 15,0 |
Letland | 2002 | -2,3 | 13,5 |
Letland | 2003 | -1,2 | 14,4 |
Letland | 2004* | -0,9 | 14,5 |
Letland | 2005* | 0,1 | 12,1 |
Letland | 2006* | . | . |
Litouwen | 1995 | . | . |
Litouwen | 1996 | . | . |
Litouwen | 1997 | -1,1 | 15,2 |
Litouwen | 1998 | -3,0 | 16,5 |
Litouwen | 1999 | -5,6 | 23,0 |
Litouwen | 2000 | -2,5 | 23,8 |
Litouwen | 2001 | -2,0 | 22,9 |
Litouwen | 2002 | -1,5 | 22,2 |
Litouwen | 2003 | -1,3 | 21,2 |
Litouwen | 2004* | -1,5 | 19,4 |
Litouwen | 2005* | -0,5 | 18,7 |
Litouwen | 2006* | . | . |
Luxemburg | 1995 | . | . |
Luxemburg | 1996 | 1,9 | 7,2 |
Luxemburg | 1997 | 3,2 | 6,8 |
Luxemburg | 1998 | 3,1 | 6,3 |
Luxemburg | 1999 | 3,5 | 5,9 |
Luxemburg | 2000 | 6,0 | 5,5 |
Luxemburg | 2001 | 6,1 | 6,7 |
Luxemburg | 2002 | 2,1 | 6,5 |
Luxemburg | 2003 | 0,3 | 6,3 |
Luxemburg | 2004* | -1,1 | 6,6 |
Luxemburg | 2005* | -1,0 | 6,0 |
Luxemburg | 2006* | . | . |
Malta | 1995 | . | . |
Malta | 1996 | . | . |
Malta | 1997 | -10,7 | 51,5 |
Malta | 1998 | -10,8 | 64,9 |
Malta | 1999 | -7,6 | 56,8 |
Malta | 2000 | -6,2 | 56,4 |
Malta | 2001 | -6,6 | 63,5 |
Malta | 2002 | -5,5 | 60,1 |
Malta | 2003 | -10,0 | 70,2 |
Malta | 2004* | -5,0 | 74,9 |
Malta | 2005* | -3,2 | 74,2 |
Malta | 2006* | . | . |
Nederland | 1995 | -9,2 | 76,2 |
Nederland | 1996 | -1,9 | 74,1 |
Nederland | 1997 | -1,2 | 68,4 |
Nederland | 1998 | -0,9 | 65,6 |
Nederland | 1999 | 0,4 | 61,1 |
Nederland | 2000 | 2,0 | 53,8 |
Nederland | 2001 | -0,2 | 50,7 |
Nederland | 2002 | -2,0 | 50,5 |
Nederland | 2003 | -3,1 | 52,0 |
Nederland | 2004* | -1,8 | 52,6 |
Nederland | 2005* | -0,3 | 52,7 |
Nederland | 2006* | 0,6 | 48,7 |
Oostenrijk | 1995 | . | . |
Oostenrijk | 1996 | -3,8 | 69,1 |
Oostenrijk | 1997 | -1,9 | 64,7 |
Oostenrijk | 1998 | -2,4 | 63,7 |
Oostenrijk | 1999 | -2,3 | 67,5 |
Oostenrijk | 2000 | -1,5 | 67,0 |
Oostenrijk | 2001 | 0,1 | 67,0 |
Oostenrijk | 2002 | -0,5 | 65,8 |
Oostenrijk | 2003 | -1,6 | 64,6 |
Oostenrijk | 2004* | -1,2 | 63,8 |
Oostenrijk | 2005* | -1,5 | 63,4 |
Oostenrijk | 2006* | . | . |
Polen | 1995 | . | . |
Polen | 1996 | . | . |
Polen | 1997 | -4,0 | 44,0 |
Polen | 1998 | -2,1 | 39,1 |
Polen | 1999 | -1,4 | 40,3 |
Polen | 2000 | -0,7 | 36,6 |
Polen | 2001 | -3,7 | 36,7 |
Polen | 2002 | -3,2 | 39,8 |
Polen | 2003 | -4,7 | 43,9 |
Polen | 2004* | -3,9 | 41,9 |
Polen | 2005* | -2,5 | 42,0 |
Polen | 2006* | . | . |
Portugal | 1995 | . | . |
Portugal | 1996 | -4,0 | 62,9 |
Portugal | 1997 | -3,0 | 59,1 |
Portugal | 1998 | -2,6 | 55,0 |
Portugal | 1999 | -2,8 | 54,3 |
Portugal | 2000 | -2,8 | 53,3 |
Portugal | 2001 | -4,2 | 53,6 |
Portugal | 2002 | -2,9 | 55,5 |
Portugal | 2003 | -2,9 | 57,0 |
Portugal | 2004* | -3,2 | 58,6 |
Portugal | 2005* | -6,0 | 64,0 |
Portugal | 2006* | . | . |
Slovenië | 1995 | . | . |
Slovenië | 1996 | . | . |
Slovenië | 1997 | . | . |
Slovenië | 1998 | -2,2 | 23,6 |
Slovenië | 1999 | -2,1 | 24,9 |
Slovenië | 2000 | -3,5 | 27,4 |
Slovenië | 2001 | -3,9 | 28,4 |
Slovenië | 2002 | -2,5 | 29,1 |
Slovenië | 2003 | -2,8 | 28,5 |
Slovenië | 2004* | -2,3 | 28,7 |
Slovenië | 2005* | -1,4 | 28,0 |
Slovenië | 2006* | . | . |
Slowakije | 1995 | . | . |
Slowakije | 1996 | . | . |
Slowakije | 1997 | -5,5 | 28,6 |
Slowakije | 1998 | -4,7 | 28,6 |
Slowakije | 1999 | -6,4 | 43,8 |
Slowakije | 2000 | -12,3 | 49,9 |
Slowakije | 2001 | -6,6 | 49,2 |
Slowakije | 2002 | -7,7 | 43,3 |
Slowakije | 2003 | -3,7 | 42,7 |
Slowakije | 2004* | -3,0 | 41,6 |
Slowakije | 2005* | -3,1 | 34,5 |
Slowakije | 2006* | . | . |
Spanje | 1995 | . | . |
Spanje | 1996 | -4,9 | 68,1 |
Spanje | 1997 | -3,2 | 66,6 |
Spanje | 1998 | -2,7 | 64,6 |
Spanje | 1999 | -1,2 | 63,1 |
Spanje | 2000 | -0,9 | 61,1 |
Spanje | 2001 | -0,5 | 56,3 |
Spanje | 2002 | -0,3 | 52,5 |
Spanje | 2003 | 0,0 | 48,7 |
Spanje | 2004* | -0,2 | 46,2 |
Spanje | 2005* | 1,1 | 43,1 |
Spanje | 2006* | . | . |
Tsjechië | 1995 | . | . |
Tsjechië | 1996 | . | . |
Tsjechië | 1997 | -2,5 | 12,2 |
Tsjechië | 1998 | -4,2 | 12,9 |
Tsjechië | 1999 | -0,7 | 13,4 |
Tsjechië | 2000 | -3,7 | 18,2 |
Tsjechië | 2001 | -5,9 | 26,3 |
Tsjechië | 2002 | -6,8 | 28,5 |
Tsjechië | 2003 | -6,6 | 30,1 |
Tsjechië | 2004* | -2,9 | 30,7 |
Tsjechië | 2005* | -3,6 | 30,4 |
Tsjechië | 2006* | . | . |
Verenigd Koninkrijk | 1995 | . | . |
Verenigd Koninkrijk | 1996 | -4,3 | 52,2 |
Verenigd Koninkrijk | 1997 | -2,0 | 50,8 |
Verenigd Koninkrijk | 1998 | 0,2 | 47,6 |
Verenigd Koninkrijk | 1999 | 1,0 | 45,0 |
Verenigd Koninkrijk | 2000 | 3,8 | 42,0 |
Verenigd Koninkrijk | 2001 | 0,7 | 38,7 |
Verenigd Koninkrijk | 2002 | -1,7 | 37,5 |
Verenigd Koninkrijk | 2003 | -3,3 | 38,9 |
Verenigd Koninkrijk | 2004* | -3,2 | 40,4 |
Verenigd Koninkrijk | 2005* | -3,3 | 42,4 |
Verenigd Koninkrijk | 2006* | . | . |
Zweden | 1995 | . | . |
Zweden | 1996 | -2,7 | 73,5 |
Zweden | 1997 | -0,9 | 70,6 |
Zweden | 1998 | 1,8 | 68,1 |
Zweden | 1999 | 2,5 | 62,7 |
Zweden | 2000 | 5,1 | 52,8 |
Zweden | 2001 | 2,5 | 54,3 |
Zweden | 2002 | -0,2 | 52,0 |
Zweden | 2003 | 0,1 | 51,8 |
Zweden | 2004* | 1,8 | 50,5 |
Zweden | 2005* | 3,0 | 50,4 |
Zweden | 2006* | . | . |
Euro-zone | 1995 | . | . |
Euro-zone | 1996 | -4,2 | 74,6 |
Euro-zone | 1997 | -2,6 | 74,3 |
Euro-zone | 1998 | -2,2 | 73,6 |
Euro-zone | 1999 | -1,3 | 72,2 |
Euro-zone | 2000 | 0,2 | 69,6 |
Euro-zone | 2001 | -1,9 | 69,3 |
Euro-zone | 2002 | -2,5 | 68,2 |
Euro-zone | 2003 | -3,1 | 69,3 |
Euro-zone | 2004* | -2,8 | 69,8 |
Euro-zone | 2005* | -2,4 | 70,8 |
Euro-zone | 2006* | . | . |
Europese Unie 15 | 1995 | . | . |
Europese Unie 15 | 1996 | -4,2 | 72,6 |
Europese Unie 15 | 1997 | -2,4 | 71,0 |
Europese Unie 15 | 1998 | -1,6 | 68,8 |
Europese Unie 15 | 1999 | -0,7 | 67,9 |
Europese Unie 15 | 2000 | 1,0 | 64,1 |
Europese Unie 15 | 2001 | -1,1 | 63,3 |
Europese Unie 15 | 2002 | -2,1 | 62,7 |
Europese Unie 15 | 2003 | -2,7 | 64,3 |
Europese Unie 15 | 2004* | -2,6 | 64,7 |
Europese Unie 15 | 2005* | . | . |
Europese Unie 15 | 2006* | . | . |
Europese Unie 25 | 1995 | . | . |
Europese Unie 25 | 1996 | . | . |
Europese Unie 25 | 1997 | . | . |
Europese Unie 25 | 1998 | -1,7 | 67,4 |
Europese Unie 25 | 1999 | -0,8 | 66,7 |
Europese Unie 25 | 2000 | 0,8 | 62,9 |
Europese Unie 25 | 2001 | -1,3 | 62,0 |
Europese Unie 25 | 2002 | -2,3 | 60,4 |
Europese Unie 25 | 2003 | -3,0 | 62,0 |
Europese Unie 25 | 2004* | -2,7 | 62,4 |
Europese Unie 25 | 2005* | -2,3 | 63,2 |
Europese Unie 25 | 2006* | . | . |
Japan | 1995 | . | . |
Japan | 1996 | -2,9 | . |
Japan | 1997 | -2,7 | . |
Japan | 1998 | -10,7 | . |
Japan | 1999 | -7,2 | 118,2 |
Japan | 2000 | -7,5 | 126,9 |
Japan | 2001 | -6,1 | 134,7 |
Japan | 2002 | -8,4 | 143,9 |
Japan | 2003 | -7,8 | 151,3 |
Japan | 2004* | -5,6 | 157,9 |
Japan | 2005* | . | . |
Japan | 2006* | . | . |
Verenigde Staten | 1995 | . | . |
Verenigde Staten | 1996 | -2,2 | 58,8 |
Verenigde Staten | 1997 | -0,9 | 56,4 |
Verenigde Staten | 1998 | 0,3 | 53,4 |
Verenigde Staten | 1999 | 0,7 | 49,6 |
Verenigde Staten | 2000 | 1,6 | 43,7 |
Verenigde Staten | 2001 | -0,4 | 43,0 |
Verenigde Staten | 2002 | -3,8 | 45,2 |
Verenigde Staten | 2003 | -5,0 | 47,9 |
Verenigde Staten | 2004* | -4,7 | 48,6 |
Verenigde Staten | 2005* | -3,8 | 49,0 |
Verenigde Staten | 2006* | . | . |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
EMU-saldo en de EMU-schuld; Internationaal. Cijfers betreffen zowel de
landen van de Europees Monetaire Unie, als de Europese Unie, als de
Verenigde Staten en Japan.
In juli 2007 is deze tabel komen te vervallen en vervangen door koppelingen
naar de relevante tabellen op de website van Eurostat (zie hieronder onder
punt 2).
Gegevens beschikbaar vanaf: 1995 tot en met 2006
Frequentie: stopgezet
Infoservice: href="http://www.cbs.nl/infoservice">http://www.cbs.nl/infoservice
Bestellingen:
E-mail: verkoop@CBS.nl
Copyright (c) Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen
Bronvermelding is verplicht, verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern
gebruik is toegestaan.
Toelichting onderwerpen
- EMU-saldo
- Het EMU-saldo is het vorderingensaldo van de overheid inclusief eventuele
voor- en nadelen als gevolg van financiële derivaten (renteswaps).
Hierdoor kan het EMU-saldo afwijken van het vorderingensaldo van
de sector overheid zoals gepubliceerd in de Nationale rekeningen.
+ = overschot, - = tekort. - EMU-schuld
- De EMU-schuld is de geconsolideerde nominale overheidsschuld, exclusief
transitorische schuld en schuld ten gevolge van financiële derivaten. De
geconsolideerde schuldtitels zijn chartaal geld, kortlopende
waardepapieren, obligaties, kortlopende en langlopende kredieten. Door een
verschil in waarderingsgrondslag is de som van de schuldtitels van de
EMU-schuld (nominaal) niet gelijk aan de som van de schuldtitels in de
Nationale rekeningen (marktwaarde).