Energie- en waterleidingbedr. >= 100 werkn.; financiële gegevens
Verklaring van tekens
Tabeltoelichting
De zogenaamde productiestatistieken (PS-en) worden in de huidige vorm al
sinds het begin van de 70-er jaren samengesteld en geven jaarlijks een
beeld van het reilen en zeilen van het bedrijfsleven uitgedrukt in
financiële overzichten van exploitatie en Verlies en winst. Deze gegevens
vormen op zichzelf een belangrijke bron voor beleid en praktijk in
Nederland, maar ze zijn ook een bron voor (verplichte) leveringen aan
Eurostat, het Europese Bureau voor de Statistiek. Ten slotte worden ze
intensief gebruikt bij de samenstelling van overkoepelende statistische
overzichten zoals de Nationale Rekeningen.
Deze publicatie bevat naast cijfers over aantal bedrijven en
werkgelegenheid, financiële cijfers over de opbrengsten en de lasten van
industriële bedrijven met 100 of meer personeelsleden op de loonlijst. De
gegevens zijn ontleend aan de Productiestatistieken van de energie- en
waterleidingbedrijven.
Het aantal bedrijven dat in deze tabel gepubliceerd is, betreft het aantal
economisch actieve bedrijven per 1 januari van het verslagjaar. Alleen
bedrijven waarin ten minste voor 15 uur per week wordt gewerkt, zijn
meegeteld. Op deze manier wordt aangesloten bij de Europese definitie zoals
die wordt gehanteerd in de statistieken van economische demografie.
Verenigingen en stichtingen worden alleen als bedrijf beschouwd
indien zij personeel in loondienst hebben.
N.B.: De overige variabelen (omzet e.d.) hebben betrekking op alle
bedrijven die gedurende het verslagjaar geheel of gedeeltelijk economisch
actief waren. Hierbij tellen ook de bedrijven mee waarin minder dan 15 uur
per week wordt gewerkt. Het is om deze redenen niet goed mogelijk om het
gepubliceerde aantal bedrijven te relateren aan de overige variabelen,
bijvoorbeeld voor het berekenen van bedrijfsgemiddelden.
Gegevens beschikbaar vanaf 2001
Frequentie: stopgezet.
Wijzigingen ten opzichte van de vorige versie
(Huidige versie)
De cijfers over het verslagjaar 2003 van de energievoorzieningsbedrijven
(SBI 40) zijn gecorrigeerd. De reden voor deze correctie is het ter
beschikking komen van nieuwe informatie van een aantal bedrijven (zie ook
paragraaf 4, Releasepolicy).
(Versie 11-10-2004)
Voor het statistiekjaar 2001 is deze statistiek gereviseerd. De
belangrijkste redenen om tot revisie over te gaan zijn de volgende:
" Verbeterde afstelling nieuw verwerkingsysteem
Vanaf statistiekjaar 2000 wordt een nieuw verwerkingsysteem gebruikt (zie
paragraaf 4 Overige opmerkingen). De in het gebruik opgedane ervaringen
hebben geleid tot een verbeterde afstelling van dit systeem, waarvan ook
oudere jaren kunnen profiteren.
" Het ter beschikking komen van nieuwe informatie
Nieuwe informatie kan betrekking hebben op bijvoorbeeld financiële gegevens
of structuurinformatie van bedrijven. Ook kunnen achteraf onjuistheden zijn
geconstateerd. In voorkomende gevallen kan dit noodzaken tot bijstelling
van uitkomsten.
" Aanvullend onderzoek
Gegevens die het CBS als onvoldoende betrouwbaar beschouwt, worden niet
gepubliceerd. Door in het kader van een revisie aanvullend onderzoek te
verrichten, kunnen dergelijke ontbrekende gegevens in een aantal gevallen
alsnog ingevuld worden.
Deze factoren betekenen dat de hier gepubliceerde cijfers kunnen afwijken
van de eerder over 2001 gepubliceerde gegevens.
Met betrekking tot de kernvariabele bedrijfsopbrengsten hebben bij
de Energiebedrijven (SBI 40) relatief grote bijstellingen plaatsgevonden.
Dit het gevolg van het beschikbaar komen van nieuwe informatie over de
structuur van bedrijven. Voornoemde oorzaken hebben in de betrokken groepen
ook tot relatief grote aanpassingen van andere variabelen geleid.
.
Toelichting onderwerpen
- Bedrijven
- Het aantal bedrijven dat in deze tabel gepubliceerd is, betreft het
aantal economisch actieve bedrijven per 1 januari van het verslagjaar.
Alleen bedrijven waarin ten minste voor 15 uur per week wordt gewerkt,
zijn meegeteld. Op deze manier wordt aangesloten bij de Europese
definitie zoals die wordt gehanteerd in de statistieken van economische
demografie. Verenigingen en stichtingen worden alleen als bedrijf
beschouwd indien zij personeel in loondienst hebben.
Veelal valt het begrip bedrijf samen met de juridische eenheid
(natuurlijke persoon of rechtspersoon). In een beperkt aantal gevallen
bestaat het bedrijf uit een combinatie van juridische eenheden of
bestaat de juridische eenheid uit een combinatie van bedrijven.
N.B.: De overige variabelen (omzet e.d.) hebben betrekking op alle
bedrijven die gedurende het verslagjaar geheel of gedeeltelijk
economisch actief waren. Hierbij tellen ook de bedrijven mee waarin
minder dan 15 uur per week wordt gewerkt. Het is om deze redenen niet
goed mogelijk om het gepubliceerde aantal bedrijven te relateren aan
de overige variabelen, bijvoorbeeld voor het berekenen van
bedrijfsgemiddelden. - Werkzame personen
- Werkzame personen eind september
- Het aantal werknemers van de eigen loonlijst, verminderd met het
uitgeleend personeel, vermeerderd met het ingeleend personeel,
ingehuurde uitzendkrachten/gedetacheerden en vermeerderd met overige
werkzame personen zoals medewerkende eigenaren en vennoten ultimo
september.
- Tot.werkzame personen FTE eind september
- Tot.werkzame personen FTE eind september:
- Peildatum is 30 september;
- FTE staat voor fulltime equivalent, dwz de absolute aantallen werkzame
personen zijn omgerekend naar volledige arbeidsjaren, waarbij een
arbeidsjaar staat voor het aantal overeengekomen arbeidsuren per jaar.
- Tot de werkzame personen van een bedrijf worden gerekend alle
personen die arbeid verrichten onder auspiciën van dat bedrijf, ongeacht
of zij als werknemer op de loonlijst staan van dat bedrijf.
Dit laatste impliceert dat:
- ook meewerkende eigenaren en gezinsleden meetellen;
- uitzendkrachten worden geteld bij het bedrijf, en dus in de branche,
waarin zij daadwerkelijk werkzaam zijn.
- Werknemers op de eigen loonlijst
- - Peildatum is 30 september;
- Tot de werknemers van een bedrijf worden gerekend alle personen die op
de loonlijst staan van dat bedrijf, ook als ze daadwerkelijk in een ander
bedrijf werkzaam zijn.
Dit impliceert dat:
- Meewerkende eigenaren en gezinsleden die niet op de loonlijst staan,
niet meetellen;
- Uitzendkrachten worden geteld bij het (uitzend-)bedrijf van waaruit ze
worden uitgezonden, dus in de uitzendbranche.
- FTE werknemers op eigen loonlijst
- - Peildatum is 30 september;
- FTE staat voor fulltime equivalent, dwz de absolute aantallen
werknemers zijn omgerekend naar volledige arbeidsjaren, waarbij een
arbeidsjaar staat voor het aantal overeengekomen arbeidsuren per jaar.
- Tot de werknemers van een bedrijf worden gerekend alle personen die op
de loonlijst staan van dat bedrijf, ook als ze daadwerkelijk in een ander
bedrijf werkzaam zijn.
Dit impliceert dat:
- Meewerkende eigenaren en gezinsleden die niet op de loonlijst staan,
niet meetellen;
- Uitzendkrachten worden geteld bij het (uitzend-)bedrijf van waaruit ze
worden uitgezonden, dus in de uitzendbranche.
- Bedrijfsopbrengsten
- Totale bedrijfsopbrengsten
- De totale opbrengsten uit de normale bedrijfsuitoefening, i.c. de
verkopen van goederen en diensten, alsmede de waarde van
voorraadmutaties, geactiveerde productie voor het eigen bedrijf,
subsidies en schade-uitkeringen.
- Netto omzet
- Totaal netto omzet
- Opbrengst - exclusief BTW - uit verkoop van goederen en diensten aan
derden, na aftrek van kortingen, bonussen, statiegeld en doorberekende
vrachtkosten.
Let op: derden zijn particulieren dan wel bedrijven buiten het
(Nederlandse deel van het) eigen concernverband.
- Omzet hoofdactiviteit
- De omzet (exclusief BTW) die gerealiseerd is met de hoofdactiviteit van
bedrijven onder aftrek van kortingen en bonussen; gefactureerde
retouremballage; doorberekende, aan derden betaalde, vrachtkosten.
- Omzet uit nevenactiviteiten
- De omzet (exclusief BTW) die gerealiseerd is met de nevenactiviteiten van
bedrijven onder aftrek van kortingen en bonussen; gefactureerde
retouremballage; doorberekende, aan derden betaalde, vrachtkosten.
- Overige bedrijfsopbrengsten
- Totaal overige bedrijfsopbrengsten
- Hieronder vallen vergoedingen voor uitgeleend personeel, geactiveerde
productie t.b.v. het eigen bedrijf, subsidies en restituties, ontvangen
schade-uitkeringen en overige bedrijfsopbrengsten die nergens anders
gevraagd zijn.
- Voorraadmut. gereed prod., onderh. werk
- Voorraadmut. gereed prod., onderh. werk
- Het verschil in de balanswaarde einde periode minus balanswaarde begin
periode van het gereed product plus het onderhanden werk.
- Eindvoorraad gereed prod., onderh. werk
- Eindvoorraad gereed product en onderhanden werk; de balanswaarde van de
voorraad gereed product (ook halffabrikaten bestemd voor derden) en
onderhanden werk aan het eind van de verslagperiode.
- Beg.voorraad gereed prod., onderh. werk
- Beginvoorraad gereed product en onderhanden werk; de balanswaarde van de
voorraad zelfvervaardigde producten (ook halffabrikaten bestemd voor
derden) en onderhanden werk aan het begin van de verslagperiode.
- Vergoedingen uitgeleend personeel
- De bedragen welke van andere bedrijven zijn ontvangen voor het ter
beschikking stellen van eigen personeel.
- Geactiveerde kosten zelfverv. activa
- Geactiveerde kosten zelfvervaardigde activa; de totale uitgaven voor
geactiveerde kosten inzake zelfvervaardigde activa in de verslagperiode.
Deze uitgaven worden in verschillende verslagperioden via afschrijvingen
op vaste activa in de exploitatierekening afgeschreven.
- Ontvangen restitutie-/ subsidiebedragen
- Hieronder vallen alle ontvangen prijsverlagende subsidies en restituties
van overheden en van de EU. Hier worden ook de Monetair Compenserende
Bedragen (MCB's) en loonkostensubsidies opgegeven.
- Bedrijfsschade-uitkeringen
- Alle ontvangen uitkeringen op grond van schadeverzekeringen (goederen en
bedrijfsschade) dienen hier te worden vermeld. Hierin zijn niet
opgenomen de ontvangen bedragen voor schade die worden gebruikt voor de
vervanging van investeringsgoederen.
- Overige opbrengsten n.e.g.
- Overige opbrengsten niet elders genoemd is een subpost van de post totaal
overige bedrijfsopbrengsten niet-bedrijfsactiviteiten. Deze post bevat
opbrengsten die niet tot de omzet worden gerekend zoals: de opbrengsten
of royalty's uit intellectueel of industrieel eigendom (licenties,
auteurschap, merkenrecht, modellenrecht, e.d.); de opbrengsten uit
niet-commerciële verhuur van activa zoals dienstwoningen en auto's van de
zaak; de opbrengsten voor diensten van algemeen beheer geleverd aan
moeder, dochter- of zusterondernemingen (de zogenaamde
intraconcerndiensten).
- Bedrijfslasten
- Totale bedrijfslasten
- Het totaal van de kosten die zijn gemaakt om de bedrijfsopbrengsten
te realiseren.
- Inkoopwaarde omzet
- Totaal inkoopwaarde omzet
- Kosten van grond- en hulpstoffen, verpakkingsmiddelen, handelsgoederen,
loondiensten en uitbestede werkzaamheden, voor zover verbruikt bij de
productie van de in het verslagjaar verkochte goederen en diensten.
Let op: Dit laatste impliceert dat de kosten van de niet verkochte
productie niet in deze post zijn begrepen, en de kosten van de uit
voorraad afkomstige omzet wel.
- Inkoopwrde grond-, hulpstof, verpak.mid.
- Inkoopwrde grond-, hulpstof, verpak.mid.
- Inkoopkosten van grond- en hulpstoffen en verpakkingsmiddelen. Deze post
is inclusief de invoerrechten, de kosten van inklaring, EG
invoerheffingen, de kosten van tijdelijke voorraadopslag, de kosten voor
transport en voor transportverzekering van de inkopen, accijnzen.
- Beg.voorraad grond-, hulpstof., verpak.
- Beginvoorraad grond- en hulpstoffen, verpakkingen; de op de balans
vermelde waarde voor grond- en hulpstoffen (incl. ingekochte
halffabrikaten) en verpakkingsmiddelen aan het begin van de periode.
- Inkopen grond-, hulpstoffen, verpak.mid.
- De waarde van de ingekochte grond- en hulpstoffen en verpakkingsmiddelen
voor eenmalig gebruik ten behoeve van het productieproces. Deze kosten
zijn inclusief invoerrechten en opslagkosten maar exclusief kortingen,
bonussen, retouren en retouremballage, BTW, terugontvangen invoerrechten,
accijnzen en heffingen.
- Eindvoorraad grond-, hulpstof., verpak.
- Eindvoorraad grond- en hulpstoffen, verpakkingen; de op de balans
vermelde waarde voor grond- en hulpstoffen (incl. ingekochte
halffabrikaten) en verpakkingsmiddelen aan het einde van de periode.
- Inkoopwaarde handelsgoederen
- Inkoopwaarde handelsgoederen
- Inkoopwaarde betreft de bedragen na aftrek van kortingen, bonussen,
retouren, emballage (statiegelden) bij invoer terugbetaalde heffingen,
invoerrechten en accijnzen. Inbegrepen zijn kosten van invoerrechten,
inklaringskosten, heffingen ingevolge EU-regelingen, betaalde accijnzen,
aan derde betaalde inkoopvrachten en transportverzekeringen (voor zover
in de factuurwaarde opgenomen). Betalingen voor loondiensten en
uitbestede werkzaamheden, inkoopwaarde reizen c.q. all-in reispakketten
opnemen onder de overige inkoopwaarde.
- Beginvoorraad handelsgoederen
- Waarde op de balans van handelsgoederen aan het begin van de periode.
- Inkoopkosten van handelsgoederen
- Goederen die zijn ingekocht met de bedoeling deze zonder verdere
bewerking door te verkopen. Inclusief: invoerrechten op de inkoop en
kosten van tijdelijke opslag (en BPM). Exclusief kortingen, bonussen,
retouren, retouremballage en terugontvangen invoerrechten, accijnzen,
heffingen.
- Eindvoorraad handelsgoederen
- Waarde op de balans van handelsgoederen aan het einde van de periode.
- Overige inkoopwaarde
- Totaal overige inkoopwaarde
- Deze post omvat de inkoopwaarde van overige materialen of goederen,
uitbesteed werk en inkoopwaarde van goederen en diensten die niet elders
genoemd worden waaronder ook de inkoopkosten voor het uitoefenen van
nevenactiviteiten.
- Kosten uitbesteed werk
- Hier wordt bedoeld uitbesteed werk, werk door derden en loondiensten.
Loondiensten zoals hier bedoeld hebben betrekking op be- en/of verwerking
van grondstoffen, halffabrikaten e.d., materialen die door of namens de
opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld, teneinde daaruit voor hem
producten te vervaardigen. Door het dienstverlenend bedrijf worden
eventuele materialen c.q. completeringsartikelen bijgeleverd. De
factuurbedragen vormen het uitgangspunt. Betalingen voor ingeleend
personeel zijn hier niet opgenomen.
- Inkoopwaarde niet elders genoemd
- De inkoopwaarde van goederen, diensten enz, die tijdens het onderzoek
niet zijn gespecificeerd.
- Arbeidskosten
- Totaal arbeidskosten
- Deze kosten bestaan uit de bruto lonen en salarissen van werknemers,
alsmede het werkgeversaandeel in sociale verzekeringspremies,
pensioenlasten en overige sociale lasten.
- Bruto lonen en salarissen
- Betreft de lonen en salarissen van werknemers op de loonlijst.
In deze post is begrepen:
. Werknemersaandeel van de premies sociale verzekeringen;
. Overhevelingstoeslag;
. Gratificaties; tantièmes; vakantietoeslag; ontslaguitkeringen;
. Vergoedingen woon-werkverkeer;
. Bijdragen in spaarregelingen;
. Loon in natura.
- Werkgeversdeel soc. verzekeringspremies
- Werkgeversdeel sociale verzekeringspremies: dit zijn de
werkgeverspremies op grond van de ZFW, WW (AWF en Wachtgeldfonds) en de
WAO (inclusief WAO-lasten als gevolg van het "eigen risico" van
bedrijven).
- Premies pensioen, VUT/ inkoopsommen enz.
- De werkgeversbijdragen voor pensioen-, VUT en dergelijke regelingen en
spaarregelingen voor de oudedagsvoorziening; in deze post zijn begrepen
de premies, inkoopsommen, dotaties aan pensioenvoorzieningen of directe
betaling (indien de onderneming eigen risico draagt).
- Overige sociale lasten
- Deze post omvat de suppleties op uitkeringen krachtens sociale
verzekeringswetten, de werkgeversbijdragen aan ziektekostenregelingen,
de uitkeringen aan ex-werknemers of nabestaanden, de uitgaven ten behoeve
van buitenlandse werknemers voor huisvesting, voeding, reizen naar het
moederland et cetera, de vergoedingen aan individuele werknemers voor
verhuizing, bedrijfskleding, studiebeurs, prestatie, feest et cetera, de
aankoopwaarde verstrekte zegels dan wel een ander zegelvervangend
systeem, incl. scholingsfonds (bouwnijverheid).
- Overige bedrijfslasten
- Totaal overige bedrijfslasten
- De som van overige kosten m.b.t. personeel, kosten vervoermiddelen,
kosten energieverbruik, kosten van huisvesting,
kosten machines/installaties e.d., verkoopkosten, communicatiekosten,
kosten van dienstverlening door derden en overige bedrijfslasten n.e.g.
- Overige kosten m.b.t. personeel
- Totaal overige kosten m.b.t. personeel
- Deze post bevat de betalingen in verband met
uitzendkrachten/gedetacheerden en overig ingeleend personeel,
alsmede opleidingskosten die aan derden betaald zijn, kosten van kantine,
betalingen aan ARBO-diensten, wervingsacties, bedrijfskleding etc.
- Betaalde bedragen aan uitzendbedrijven
- Deze post bevat betalingen aan uitzend-/uitleenbureaus in verband met
ingehuurde uitzendkrachten/gedetacheerd personeel
- Kosten ingehuurd personeel
- Deze post omvat de betaalde bedragen aan derden voor het leveren van
personeel; van deze post zijn uitgesloten de betaalde bedragen aan
uitzendbedrijven.
- Kosten studie of opleiding
- Aan derden betaalde kosten voor studie of opleiding van al het personeel
- Overige personeelskosten
- De werkgeversbijdragen in de exploitatiekosten van de kantine, de
uitgaven voor wervingsacties, voor bedrijfskleding, voor jubilea,
personeelsfeestjes, -uitstapjes e.d.
- Kosten vervoermiddelen
- Totaal kosten vervoermiddelen
- De post kosten vervoermiddelen omvat de kosten voor huur, lease,
reparatie, onderhoud, verzekering van vervoermiddelen, alsmede
motorrijtuigenbelastingen en (auto)brandstofkosten.
- Kosten huur en lease van vervoermiddelen
- De betaalde bedragen voor de huur en/of voor de operationele lease van
vervoermiddelen.
- Kosten reparatie / onderhoud vervoermid.
- Kosten van reparatie en onderhoud van vervoermiddelen
- Brandstofkosten vervoermiddelen
- De kosten voor het verbruik van energie (LPG, diesel, benzine) door
vervoermiddelen.
- Motorrijtuigenbelasting
- De betaalde bedragen aan motorrijtuigenbelasting.
- Kosten verzekering vervoermiddelen
- De aan derden afgedragen premies voor de verzekering van schade bij
gebruik van en/of schade aan vervoermiddelen.
- Overige autokosten
- Deze post bevat de niet eerder genoemde autokosten. Het betreft vaak
posten die te gering zijn of te weinig voorkomen om apart genoemd te
worden.
- Kosten energieverbruik
- Totaal kosten energieverbruik
- Deze post omvat de kosten van het energieverbruik voor de aandrijving van
een krachtbron, voor verlichting en/of voor verwarming. Van deze post
zijn uitgesloten de kosten van het energieverbruik door
transportmiddelen, de kosten van energiedragers die als grondstof worden
benut, de kosten verbonden aan het verbruik van water en de kosten van
het verbruik van technische gassen of menggassen.
- Kosten aardgasverbruik
- De kosten van het verbruik van aardgas dat normaal wordt geleverd door
een regionaal energiebedrijf of door de Nederlandse Gasunie N.V.
- Kosten elektriciteitsverbruik
- De kosten van het verbruik van elektriciteit voor de aandrijving van een
krachtbron, voor verlichting en/of voor verwarming; van deze post is
uitgesloten het verbruik van elektriciteit door trams, treinen,
autobussen, e.d.
- Kosten verbruik overige energiedragers
- De kosten van het verbruik van energiedragers voor de aandrijving van een
krachtbron, voor verwarming en/of voor verlichting. Tot de overige
energiedragers worden gerekend: steen- en bruinkool en afgeleide
producten; alle vloeibare en gasvormige energiedragers zoals petroleum,
benzine, LPG, kerosine, butaan, propaan etc.; stoom en warm water;
smeermiddelen (bij vervoersondernemingen); stadsverwarming.
- Kosten van huisvesting
- Totaal kosten van huisvesting
- Hiertoe behoren kosten in verband met huur, lease, reparatie, onderhoud,
schoonmaak en verzekering van gebouwen en terreinen, alsmede
milieuheffingen en OZB.
- Kosten huur / lease gebouwen, terreinen
- Kosten huur / lease gebouwen en terreinen = huursom + pacht + kosten
operational lease van gebouwen en terreinen
- Kosten onderhoud/rep. gebouwen terreinen
- Kosten onderhoud en reparatie van gebouwen en terreinen; de post omvat de
kosten van klein onderhoud en van reparatie van gebouwen en terreinen
exclusief schoonmaakkosten. Jaardonaties voor groot onderhoud zijn
opgenomen onder de toevoegingen aan voorzieningen.
- Schoonmaakkosten van gebouwen en terrein
- Betreft alleen schoonmaakkosten. Reparatie en overig onderhoud worden
elders apart gevraagd.
- Milieuheffingen en zuiveringslasten
- De betaalde bedragen aan milieuheffingen en zuiveringslasten.
- Onroerendezaakbelasting
- Kosten verzekering gebouwen en terreinen
- Overige huisvestingskosten
- Deze post bevat de niet eerder genoemde huisvestingskosten. Het betreft
vaak posten die te gering zijn of te weinig voorkomen om apart genoemd te
worden.
- Kosten machines/installaties e.d.
- Totaal kosten machines/installaties e.d.
- Kosten van machines, installaties e.d. Deze post bevat de betaalde huur
en de kosten voor leasen van de machines, apparatuur, installaties en
(kantoor)inventaris. Tevens de onderhoud en reparatiekosten en overige
kosten van inventaris, machines, werktuigen, installaties e.d. (zonder
personeel).
- Kosten huur, lease mach./installat. e.d.
- Kosten huur of lease van machines, installaties e.d. Deze post omvat de
kosten aan huur en operational lease van machines, apparatuur,
installaties en (kantoor)inventaris.
- Kosten reparatie machines, e.d.
- Kosten van klein onderhoud en reparatie van machines, werktuigen,
installaties e.d.
- Overige machine- en inventariskosten
- Deze post bevat de niet eerder genoemde machine- en inventariskosten. Het
betreft vaak posten die te gering zijn of te weinig voorkomen om apart
genoemd te worden. Hier vallen investeringen niet onder.
- Verkoopkosten
- Totaal verkoopkosten
- Tot de verkoopkosten worden gerekend de kosten voor reclame, beurzen,
advertenties, reizen, hotels, representatie, alsmede agentenprovisie en
research- en ontwikkelkosten.
- Reclame-, beurs- en representatiekosten
- Betalingen aan reclamebureaus, kosten van reclamedrukwerk, kosten van
advertenties (met uitzondering van personeelswervingsadvertenties),
STER-reclame e.d., beurspresentaties, relatiegeschenken et cetera,
exclusief reis- en verblijfskosten.
- Agentenprovisie
- Betaalde bedragen (agentenprovisies of -commissies) aan agenten of
tussenpersonen.
- Kosten reis, verblijf en representatie
- De reis-, verblijf- en representatiekosten die noodzakelijk zijn voor
bedrijfsvoering; hierin zijn niet begrepen de kosten van woon-werkverkeer.
- Kosten research en ontwikkeling
- De geactiveerde meerkosten voor het ontwikkelen van eigen software, van
een prototype, e.d. Hieronder vallen alleen uitgaven aan derden zover
niet elders genoemd of geactiveerd in het onderzoek.
- Overige verkoopkosten
- Deze post bevat de niet eerder genoemde verkoopkosten. Het betreft vaak
posten die te gering zijn of te weinig voorkomen om apart genoemd te
worden.
- Communicatiekosten
- Communicatiekosten omvatten de kosten voor porti, telefoon, fax,
mobilofoon, e-mail en koeriersdiensten e.d.
- Kosten van dienstverlening door derden
- Totaal kn dienstverlening door derden
- Kosten dienstverlening door derden = bankkosten (exclusief rentekosten
en/of valutaverliezen) + aan derden afgedragen premies voor verzekering
(zover nergens anders genoemd) + kosten accountants/ administratie/
advies/ rechtshulp e.d + automatisering- en computerdiensten door derden
+ kosten vuilafvoer of vuilverwerking.
- Bankzaken
- Deze post omvat onder meer bankprovisies, transactiekosten,
bemiddelingskosten en overboekingskosten. Hier worden géén rentekosten
en/of valutaverliezen meegenomen.
- Overige verzekeringspremies
- Accountants- en advieskosten
- Kosten gemaakt voor de diensten van accountants, administratie, advies
en/of rechtshulp e.d.
- Automatiseringskosten
- Uitsluitend aan derden betaalde bedragen ten behoeve van de
automatisering, alsmede de aanschaf van apparatuur en software die
rechtstreeks ten laste van de exploitatierekening gebracht wordt. De
geactiveerde bedragen i.v.m. aanschaf van apparatuur en/of software
dienen buiten beschouwing te blijven.
- Kosten vuilafvoer en vuilverwerking
- Exclusief de hiermee samenhangende belastingen of heffingen.
- Ov. kosten dienstverlening door derden
- Deze post bevat de niet eerder genoemde kosten. Het betreft vaak posten
die te gering zijn of te weinig voorkomen om apart genoemd te worden.
- Overige bedrijfslasten n.e.g.
- Totaal overige bedrijfslasten n.e.g.
- Uitsluitend door derden in rekening gebrachte kosten als:
licentierechten, octrooirechten, auteursrechten, royalty's; doorbelaste
kosten van algemeen beheer (intraconcerndiensten); kosten
kantoorbehoeften, contributies, abonnementen, vakliteratuur; kosten voor
de huur of de lease van bedrijfsmiddelen zoals software maar met
uitsluiting van de huur van gebouwen, terreinen, machines, installaties
en vervoermiddelen; kosten uitbesteed klein onderhoud en reparaties;
kostprijsverhogende heffingen die tijdens het onderzoek niet zijn
gespecificeerd; de overige algemene kosten die tijdens het onderzoek
evenmin zijn gespecificeerd.
- Octrooirechten, licenties
- De betaalde rechten voor het gebruik van intellectueel of industrieel
eigendom of andere rechten van derden. Enkele voorbeelden van kosten in
dit verband zijn: betaalde auteurs-, persoonlijkheids-, beeld- of
modellenrechten.
- Betalingen intraconcerndiensten (beheer)
- Het betreft hier doorbelaste kosten inzake algemeen beheer e.d. door
andere bedrijven van dezelfde ondernemingengroep (concern). De bedragen
betaald aan huren, assurantiepremies, interest en/of andere kosten die in
de doorbelasting begrepen zijn, worden geteld onder desbetreffende
kostenpost.
- Kantoorbehoeften,contributies,abonnement
- Kosten kantoorbehoeften, contributies, abonnementen en vakliteratuur.
- Kosten overige huur/operationele lease
- Kosten van overige huur en operationele lease; deze kosten zijn tijdens
het onderzoek niet gespecificeerd.
- Kosten onderhoud / rep. overige activa
- De kosten van onderhoud en reparatie van overige activa; deze kosten zijn
nergens eerder vernoemd/gespecificeerd. Jaardonaties voor groot onderhoud
zijn opgenomen onder de toevoegingen aan voorzieningen.
- Overige kostprijsverhogende belastingen
- Alle overige kostprijsverhogende belastingen en heffingen die nergens
anders genoemd zijn. Bedoeld worden heffingen in het kader van
EU-regelingen, administratieve heffingen van PBO
(publiekrechtelijkebedrijfsorganisaties), BPM, assurantiebelasting,
beurs- en overdrachtsbelasting e.d.
- Ongespecificeerde algemene kosten
- Deze post bevat de niet eerder genoemde algemene bedrijfslasten. Het
betreft vaak posten die te gering zijn of te weinig voorkomen om apart
genoemd te worden.
- Afschrijvingen op vaste activa
- Vaste activa zijn bedrijfsmiddelen die langer dan een jaar meegaan:
- materiële vaste activa betreffen posten als gebouwen, machines, grond,
vervoermiddelen en computers;
- immateriële vaste activa betreffen posten als software, octrooien,
licenties, onderzoek en ontwikkeling.
Als waarde van de afschrijvingen geldt het op de jaarrekening vermelde
bedrag.
- Bedrijfsresultaat
- Het resultaat behaald uit productie-activiteiten,
i.c. de verkopen van goederen en diensten, alsmede de waarde van
voorraadmutaties, geactiveerde productie voor het eigen bedrijf,
subsidies en schadeuitkeringen. - Financieel resultaat
- Financieel resultaat
- De financiële baten minus de financiële lasten. De baten bestaan uit
rentebaten, baten uit deelnemingen, ontvangen dividenden, winst op
beleggingen en overige financiële baten. De lasten omvatten de
rentelasten, de kosten van leningen, het verlies op deelnemingen en het
verlies op beleggingen.
- Financiële baten
- Omvat rente, dividenden, winst uit deelnemingen en beleggingen.
- Financiële lasten
- Omvat rente, kosten van deelnemingen, verlies op deelnemingen en
beleggingen.
- Saldo voorzieningen
- Saldo voorzieningen
- Het verschil tussen toevoegingen en onttrekkingen (incl. vrijval) aan
voorzieningen.
- Onttrekkingen, vrijval van voorzieningen
- Onttrekkingen (incl. vrijval) van voorzieningen.
- Toevoegingen aan voorzieningen
- De toevoegingen aan de interne voorzieningsfondsen zoals aanloop- en
reorganisatiefondsen, onderhoudsfondsen en fondsen assurantie eigen
risico.
- Saldo buitengewone baten minus lasten
- Saldo buitengewone baten minus lasten
- Het resultaat van de buitengewone baten minus de buitengewone lasten.
Buitengewone baten: de winsten welke niet uit de eigenlijke
bedrijfsvoering voortvloeien, zoals koersverschillen, positieve
resultaten uit deelnemingen, buitenlandse vestigingen, beleggingen en
termijnhandel. Voorts ook de vrijgevallen bedragen van de
egalisatierekening voor de WIR-premies, de boekwinsten bij verkoop of
tenietgaan (brand e.d.) van vaste activa en ontvangsten voor goodwill
e.d. Buitengewone lasten: de verliezen welke niet uit de eigenlijke
bedrijfsvoering voortvloeien, zoals verliezen op vorderingen,
koersverschillen, negatieve resultaten uit deelnemingen, buitenlandse
vestigingen, beleggingen en termijnhandel. Voorts ook de boekverliezen
bij verkoop of tenietgaan (brand e.d.) van vaste activa,
reorganisatiekosten e.d.
- Buitengewone baten
- Baten van incidentele aard, voortvloeiend uit activiteiten welke niet tot
de reguliere bedrijfsuitoefening behoren, zoals:
- afstoten van deelnemingen;
- verkoop van vaste activa;
- winst op buitenlandse vestigingen.
- Buitengewone lasten
- Lasten van incidentele aard, voortvloeiend uit activiteiten welke niet
tot de reguliere bedrijfsuitoefening behoren, zoals:
- afstoting van deelnemingen;
- verkoop van vaste activa;
- verliezen op buitenlandse vestigingen;
- kosten van reorganisatie.
- Resultaat voor belastingen
- De som van het bedrijfsresultaat, het financieel resultaat, de
mutatie voorzieningen en het saldo buitengewone baten/lasten.