Woon-werkverkeer naar vervoerwijzen, persoonskenmerken en regionaal
Vervoerwijzen | Algemene kenmerken | Perioden | Doordeweekse werkdagen (absoluut) | Woon-werkreizigers (x 1000) | Woon-werkafstand (km) | Woon-werkreisduur (minuten) |
---|---|---|---|---|---|---|
Vervoerwijzen totaal | Nederland | 2003 | 210 | 5.184 | 17,6 | 27 |
Vervoerwijzen totaal | Stedelijkheid:Zeer sterk stedelijk | 2003 | 210 | 1.011 | 15,7 | 30 |
Vervoerwijzen totaal | Stedelijkheid:Sterk stedelijk | 2003 | 210 | 1.476 | 17,6 | 28 |
Vervoerwijzen totaal | Stedelijkheid:Matig stedelijk | 2003 | 210 | 1.037 | 16,9 | 26 |
Vervoerwijzen totaal | Stedelijkheid:Weinig stedelijk | 2003 | 210 | 1.022 | 18,9 | 26 |
Vervoerwijzen totaal | Stedelijkheid:Niet stedelijk | 2003 | 210 | 638 | 19,3 | 25 |
Bestuurder auto totaal | Nederland | 2003 | 210 | 2.791 | 21,9 | 28 |
Bestuurder auto totaal | Stedelijkheid:Zeer sterk stedelijk | 2003 | 210 | 387 | 21,4 | 30 |
Bestuurder auto totaal | Stedelijkheid:Sterk stedelijk | 2003 | 210 | 753 | 21,5 | 29 |
Bestuurder auto totaal | Stedelijkheid:Matig stedelijk | 2003 | 210 | 588 | 21,5 | 28 |
Bestuurder auto totaal | Stedelijkheid:Weinig stedelijk | 2003 | 210 | 638 | 22,7 | 28 |
Bestuurder auto totaal | Stedelijkheid:Niet stedelijk | 2003 | 210 | 424 | 22,2 | 26 |
Passagier auto totaal | Nederland | 2003 | 210 | 285 | 25,3 | 32 |
Passagier auto totaal | Stedelijkheid:Zeer sterk stedelijk | 2003 | 210 | 49 | 22,2 | 33 |
Passagier auto totaal | Stedelijkheid:Sterk stedelijk | 2003 | 210 | 80 | 24,5 | 32 |
Passagier auto totaal | Stedelijkheid:Matig stedelijk | 2003 | 210 | 50 | 24,0 | 31 |
Passagier auto totaal | Stedelijkheid:Weinig stedelijk | 2003 | 210 | 66 | 26,9 | 33 |
Passagier auto totaal | Stedelijkheid:Niet stedelijk | 2003 | 210 | 40 | 29,3 | 34 |
Openbaar vervoer totaal | Nederland | 2003 | 210 | 504 | 29,1 | 53 |
Openbaar vervoer totaal | Stedelijkheid:Zeer sterk stedelijk | 2003 | 210 | 218 | 22,0 | 47 |
Openbaar vervoer totaal | Stedelijkheid:Sterk stedelijk | 2003 | 210 | 165 | 34,5 | 57 |
Openbaar vervoer totaal | Stedelijkheid:Matig stedelijk | 2003 | 210 | 66 | 33,5 | 58 |
Openbaar vervoer totaal | Stedelijkheid:Weinig stedelijk | 2003 | 210 | 38 | 38,3 | 61 |
Openbaar vervoer totaal | Stedelijkheid:Niet stedelijk | 2003 | 210 | 17 | 29,7 | 54 |
Brom-/snorfiets | Nederland | 2003 | 210 | 83 | 8,4 | 20 |
Brom-/snorfiets | Stedelijkheid:Zeer sterk stedelijk | 2003 | 210 | 18 | 11,4 | 27 |
Brom-/snorfiets | Stedelijkheid:Sterk stedelijk | 2003 | 210 | 30 | 7,6 | 18 |
Brom-/snorfiets | Stedelijkheid:Matig stedelijk | 2003 | 210 | 12 | 6,6 | 18 |
Brom-/snorfiets | Stedelijkheid:Weinig stedelijk | 2003 | 210 | 13 | 7,9 | 17 |
Brom-/snorfiets | Stedelijkheid:Niet stedelijk | 2003 | 210 | 11 | 8,0 | 18 |
Fiets | Nederland | 2003 | 210 | 1.270 | 4,1 | 16 |
Fiets | Stedelijkheid:Zeer sterk stedelijk | 2003 | 210 | 282 | 4,7 | 19 |
Fiets | Stedelijkheid:Sterk stedelijk | 2003 | 210 | 374 | 4,0 | 16 |
Fiets | Stedelijkheid:Matig stedelijk | 2003 | 210 | 281 | 3,8 | 15 |
Fiets | Stedelijkheid:Weinig stedelijk | 2003 | 210 | 219 | 3,7 | 14 |
Fiets | Stedelijkheid:Niet stedelijk | 2003 | 210 | 114 | 4,0 | 14 |
Lopen | Nederland | 2003 | 210 | 173 | 0,8 | 10 |
Lopen | Stedelijkheid:Zeer sterk stedelijk | 2003 | 210 | 47 | 1,0 | 12 |
Lopen | Stedelijkheid:Sterk stedelijk | 2003 | 210 | 53 | 0,9 | 11 |
Lopen | Stedelijkheid:Matig stedelijk | 2003 | 210 | 28 | 0,9 | 8 |
Lopen | Stedelijkheid:Weinig stedelijk | 2003 | 210 | 27 | 0,6 | 7 |
Lopen | Stedelijkheid:Niet stedelijk | 2003 | 210 | 18 | 0,5 | 6 |
Overige vervoerwijzen | Nederland | 2003 | 210 | 78 | 27,4 | 39 |
Overige vervoerwijzen | Stedelijkheid:Zeer sterk stedelijk | 2003 | 210 | 10 | 15,1 | 30 |
Overige vervoerwijzen | Stedelijkheid:Sterk stedelijk | 2003 | 210 | 21 | 19,7 | 31 |
Overige vervoerwijzen | Stedelijkheid:Matig stedelijk | 2003 | 210 | 14 | 24,9 | 44 |
Overige vervoerwijzen | Stedelijkheid:Weinig stedelijk | 2003 | 210 | 20 | 30,3 | 38 |
Overige vervoerwijzen | Stedelijkheid:Niet stedelijk | 2003 | 210 | 14 | 45,7 | 51 |
Bron: CBS |
Tabeltoelichting
In deze tabel vindt u informatie over de mate waarin de Nederlandse
bevolking deelneemt aan het woon-werkverkeer naar vervoerwijze,
persoonskenmerken en regio (landsdeel en provincie). De deelname aan het
woon-werkverkeer is uitgedrukt in:
- De gemiddelde woon-werkafstand op een gemiddelde doordeweekse
werkdag.
- De gemiddelde woon-werkreisduur op een gemiddelde doordeweekse
werkdag.
De mobiliteitsgegevens voor de jaren 1985-2003 zijn verkregen uit de door
het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS) jaarlijks uitgevoerde enquête
Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG). Sinds 2004 zijn de mobiliteitsgegevens
afkomstig uit het Mobiliteitsonderzoek Nederland (MON) van Dienst Verkeer
en Scheepvaart (DVS), een onderdeel van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat.
Gegevens beschikbaar vanaf: 1985.
Status van de cijfers
Cijfers op basis van OVG/MON zijn altijd definitief.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Deze tabel is stopgezet per 20-03-2012.
Toelichting onderwerpen
- Doordeweekse werkdagen
- Het aantal doodeweekse werkdagen, exclusief feestdagen en de maanden juli
en augustus. - Woon-werkreizigers
- Het aantal woon-werkreizigers op een gemiddelde doordeweekse werkdag.
- Woon-werkafstand
- De gemiddelde woon-werkafstand op een gemiddelde doordeweekse
werkdag. - Woon-werkreisduur
- De gemiddelde woon-werkreisduur op een gemiddelde doordeweekse
werkdag.