Koopvaardijvloot Nederlandse vlag; 1 januari, 1900 - 2005
Perioden | Aantal schepen Totaal aantal zeeschepen (ab_so_luut) | Aantal schepen Naar scheepstype Passagiersschepen (ab_so_luut) | Aantal schepen Naar scheepstype Massagoedschepen Totaal aantal bulkgoedschepen (ab_so_luut) | Aantal schepen Naar scheepstype Massagoedschepen Tankschepen (ab_so_luut) | Aantal schepen Naar scheepstype Massagoedschepen Overige bulkschepen (ab_so_luut) | Aantal schepen Naar scheepstype Stukgoedschepen Totaal aantal stukgoedschepen (ab_so_luut) | Aantal schepen Naar scheepstype Stukgoedschepen Eenheidslading (ab_so_luut) | Aantal schepen Naar scheepstype Stukgoedschepen Overige stukgoedschepen (ab_so_luut) | Gross Tonnage Totale GT-inhoud (1000 GT) | Gross Tonnage Naar scheepstype GT-inhoud passagiersschepen (1000 GT) | Gross Tonnage Naar scheepstype Massagoedschepen Totale GT-inhoud bulkschepen (1000 GT) | Gross Tonnage Naar scheepstype Massagoedschepen GT-inhoud tankschepen (1000 GT) | Gross Tonnage Naar scheepstype Massagoedschepen GT-inhoud overige bulkschepen (1000 GT) | Gross Tonnage Naar scheepstype Stukgoedschepen Totale GT-inhoud stukgoedschepen (1000 GT) | Gross Tonnage Naar scheepstype Stukgoedschepen GT-inhoud schepen voor eenheidslading (1000 GT) | Gross Tonnage Naar scheepstype Stukgoedschepen GT-inhoud overige stukgoedschepen (1000 GT) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1900 | 600 | . | . | . | . | . | . | . | 575 | . | . | . | . | . | . | . |
1901 | 652 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1902 | 693 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1903 | 707 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1904 | 732 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1905 | 700 | . | . | . | . | . | . | . | 715 | . | . | . | . | . | . | . |
1906 | 775 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1907 | 727 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1908 | 686 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1909 | 729 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1910 | 715 | . | . | . | . | . | . | . | 950 | . | . | . | . | . | . | . |
1911 | 775 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1912 | 780 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1913 | 787 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1914 | 809 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1915 | 800 | . | . | . | . | . | . | . | 1.400 | . | . | . | . | . | . | . |
1916 | 786 | . | . | . | . | . | . | . | 3.424 | . | . | . | . | . | . | . |
1917 | 799 | . | . | . | . | . | . | . | 3.431 | . | . | . | . | . | . | . |
1918 | 907 | . | . | . | . | . | . | . | 3.653 | . | . | . | . | . | . | . |
1919 | 853 | . | . | . | . | . | . | . | 3.808 | . | . | . | . | . | . | . |
1920 | 865 | . | . | . | . | . | . | . | 1.550 | . | . | . | . | . | . | . |
1921 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1922 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1923 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1924 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1925 | 927 | . | . | . | . | . | . | . | 2.500 | . | . | . | . | . | . | . |
1926 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1927 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1928 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1929 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1930 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1931 | 990 | . | . | . | . | . | . | . | 2.852 | . | . | . | . | . | . | . |
1932 | 1.014 | . | . | . | . | . | . | . | 2.840 | . | . | . | . | . | . | . |
1933 | 995 | . | . | . | . | . | . | . | 2.658 | . | . | . | . | . | . | . |
1934 | 943 | . | . | . | . | . | . | . | 2.461 | . | . | . | . | . | . | . |
1935 | 921 | . | . | . | . | . | . | . | 2.379 | . | . | . | . | . | . | . |
1936 | 916 | . | . | . | . | . | . | . | 2.313 | . | . | . | . | . | . | . |
1937 | 930 | . | . | . | . | . | . | . | 2.324 | . | . | . | . | . | . | . |
1938 | 979 | . | . | . | . | . | . | . | 2.449 | . | . | . | . | . | . | . |
1939 | 1.028 | . | . | . | . | . | . | . | 2.650 | . | . | . | . | . | . | . |
1940 | 1.102 | . | . | . | . | . | . | . | 2.764 | . | . | . | . | . | . | . |
1941 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1942 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1943 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1944 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1945 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1946 | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . | . |
1947 | 855 | . | . | . | . | . | . | . | 1.946 | . | . | . | . | . | . | . |
1948 | 921 | . | . | . | . | . | . | . | 2.366 | . | . | . | . | . | . | . |
1949 | 937 | . | . | . | . | . | . | . | 2.584 | . | . | . | . | . | . | . |
1950 | 1.035 | 117 | . | 75 | . | . | . | . | 2.796 | 820 | . | 370 | . | . | . | . |
1951 | 1.108 | 119 | . | 87 | . | . | . | . | 2.958 | 838 | . | 484 | . | . | . | . |
1952 | 1.141 | 120 | . | 84 | . | . | . | . | 2.983 | 850 | . | 478 | . | . | . | . |
1953 | 1.200 | 121 | . | 92 | . | . | . | . | 3.072 | 859 | . | 498 | . | . | . | . |
1954 | 1.226 | 118 | . | 92 | . | . | . | . | 3.166 | 831 | . | 546 | . | . | . | . |
1955 | 1.272 | 117 | . | 98 | . | . | . | . | 3.287 | 832 | . | 607 | . | . | . | . |
1956 | 1.338 | 112 | . | 119 | . | . | . | . | 3.608 | 823 | . | 858 | . | . | . | . |
1957 | 1.425 | 107 | . | 130 | . | . | . | . | 3.900 | 805 | . | 1.016 | . | . | . | . |
1958 | 1.549 | 107 | . | 131 | . | . | . | . | 4.242 | 838 | . | 1.086 | . | . | . | . |
1959 | 1.544 | 94 | . | 133 | . | . | . | . | 4.489 | 744 | . | 1.247 | . | . | . | . |
1960 | 1.501 | 78 | . | 118 | . | . | . | . | 4.486 | 704 | . | 1.232 | . | . | . | . |
1961 | 1.476 | 65 | . | 115 | . | . | . | . | 4.661 | 666 | . | 1.304 | . | . | . | . |
1962 | 1.482 | 60 | . | 114 | . | . | . | . | 4.787 | 637 | . | 1.425 | . | . | . | . |
1963 | 1.496 | 57 | . | 121 | . | . | . | . | 5.021 | 610 | . | 1.609 | . | . | . | . |
1964 | 1.455 | 50 | . | 121 | . | . | . | . | 4.950 | 530 | . | 1.699 | . | . | . | . |
1965 | 1.441 | 46 | . | 126 | . | . | . | . | 4.911 | 504 | . | 1.696 | . | . | . | . |
1966 | 1.402 | 41 | . | 115 | . | . | . | . | 4.686 | 450 | . | 1.518 | . | . | . | . |
1967 | 1.349 | 39 | . | 108 | . | . | . | . | 4.560 | 420 | . | 1.451 | . | . | . | . |
1968 | 1.297 | 31 | . | 107 | . | . | . | . | 4.545 | 369 | . | 1.427 | . | . | . | . |
1969 | 1.218 | 21 | . | 103 | . | . | . | . | 4.256 | 257 | . | 1.326 | . | . | . | . |
1970 | 1.088 | 16 | . | 102 | . | . | . | . | 4.089 | 216 | . | 1.301 | . | . | . | . |
1971 | 1.017 | 14 | . | 98 | . | . | . | . | 3.955 | 196 | . | 1.232 | . | . | . | . |
1972 | 941 | 12 | . | 92 | . | . | . | . | 3.878 | 177 | . | 1.167 | . | . | . | . |
1973 | 786 | 6 | . | 80 | . | . | . | . | 3.326 | 77 | . | 1.023 | . | . | . | . |
1974 | 702 | 5 | . | 78 | . | . | . | . | 3.355 | 39 | . | 1.123 | . | . | . | . |
1975 | 649 | 5 | . | 84 | . | . | . | . | 3.303 | 30 | . | 1.110 | . | . | . | . |
1976 | 615 | 5 | . | 73 | . | . | . | . | 3.223 | 32 | . | 1.015 | . | . | . | . |
1977 | 591 | 5 | . | 73 | . | . | . | . | 3.173 | 32 | . | 980 | . | . | . | . |
1978 | 553 | 5 | . | 69 | . | . | . | . | 3.040 | 32 | . | 920 | . | . | . | . |
1979 | 541 | 5 | . | 58 | . | . | . | . | 2.927 | 38 | . | 772 | . | . | . | . |
1980 | 557 | 5 | . | 57 | . | . | . | . | 3.305 | 38 | . | 897 | . | . | . | . |
1981 | 552 | 4 | . | 58 | . | . | . | . | 3.443 | 32 | . | 1.006 | . | . | . | . |
1982 | 550 | 5 | . | 63 | . | . | . | . | 3.417 | 34 | . | 989 | . | . | . | . |
1983 | 554 | 7 | . | 62 | . | . | . | . | 3.467 | 39 | . | 1.008 | . | . | . | . |
1984 | 562 | 7 | . | 60 | . | . | 20 | . | 3.563 | 39 | . | 854 | . | . | 586 | . |
1985 | 550 | 6 | . | 58 | . | . | 21 | . | 3.462 | 36 | . | 734 | . | . | 632 | . |
1986 | 558 | 4 | . | 65 | . | . | 21 | . | 3.387 | 20 | . | 631 | . | . | 615 | . |
1987 | 549 | 4 | . | 69 | . | . | 22 | . | 3.276 | 49 | . | 721 | . | . | 599 | . |
1988 | 473 | 4 | . | 59 | . | . | 22 | . | 2.892 | 77 | . | 677 | . | . | 607 | . |
1989 | 428 | 4 | . | 57 | . | . | 19 | . | 2.804 | 77 | . | 667 | . | . | 546 | . |
1990 | 401 | 3 | 251 | 55 | 196 | 147 | 24 | 123 | 2.767 | 90 | 1.395 | 650 | 745 | 1.282 | 603 | 679 |
1991 | 395 | 4 | 258 | 55 | 203 | 133 | 26 | 107 | 2.840 | 97 | 1.484 | 672 | 812 | 1.259 | 616 | 643 |
1992 | 393 | 4 | 265 | 57 | 208 | 124 | 30 | 94 | 2.856 | 97 | 1.507 | 676 | 831 | 1.252 | 718 | 534 |
1993 | 397 | 6 | 272 | 50 | 222 | 119 | 34 | 85 | 2.864 | 120 | 1.424 | 638 | 786 | 1.320 | 890 | 430 |
1994 | 368 | 6 | 254 | 50 | 204 | 108 | 40 | 68 | 2.653 | 136 | 1.180 | 646 | 534 | 1.337 | 1.003 | 334 |
1995 | 383 | 6 | 253 | 50 | 203 | 124 | 45 | 79 | 2.881 | 147 | 1.177 | 614 | 563 | 1.557 | 1.186 | 371 |
1996 | 383 | 6 | 153 | 50 | 103 | 224 | 41 | 183 | 2.828 | 147 | 932 | 591 | 341 | 1.749 | 1.120 | 629 |
1997 | 439 | 12 | 181 | 63 | 118 | 246 | 48 | 198 | 3.425 | 453 | 1.093 | 744 | 349 | 1.879 | 1.223 | 656 |
1998 | 481 | 12 | 196 | 57 | 139 | 273 | 53 | 220 | 3.329 | 462 | 855 | 432 | 423 | 2.012 | 1.251 | 761 |
1999 | 524 | 12 | 214 | 59 | 155 | 298 | 64 | 234 | 3.644 | 462 | 962 | 458 | 504 | 2.220 | 1.399 | 821 |
2000 | 558 | 13 | 222 | 56 | 166 | 323 | 75 | 248 | 3.971 | 523 | 1.027 | 481 | 546 | 2.421 | 1.516 | 905 |
2001 | 591 | 15 | 220 | 61 | 159 | 356 | 80 | 276 | 4.393 | 644 | 1.033 | 518 | 515 | 2.716 | 1.588 | 1.128 |
2002 | 607 | 17 | 231 | 59 | 172 | 359 | 81 | 278 | 4.760 | 733 | 1.157 | 510 | 647 | 2.870 | 1.655 | 1.215 |
2003 | 619 | 15 | 253 | 59 | 194 | 351 | 80 | 271 | 4.780 | 653 | 1.237 | 491 | 746 | 2.890 | 1.659 | 1.231 |
2004 | 622 | 17 | 262 | 61 | 201 | 343 | 87 | 256 | 4.755 | 619 | 1.275 | 497 | 778 | 2.861 | 1.671 | 1.190 |
2005 | 600 | 19 | 269 | 60 | 209 | 312 | 81 | 231 | 4.934 | 943 | 1.339 | 481 | 858 | 2.652 | 1.559 | 1.093 |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
Omvang en samenstelling van de Nederlandse koopvaardijvloot op
peildatum 1 januari van elk jaar, naar type schip.
Jaarcijfers vanaf 1900 tot en met 2005.
Verschijningsfrequentie: PUBLICATIE STOPGEZET.
De publicatie stopgezet (met ingang van 2006) in verband met waarnemings-
en verwerkingsproblemen.
Infoservice:
http://www.cbs.nl/infoservice
Copyright (c) Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen 2005
Bronvermelding is verplicht, verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern
gebruik is toegestaan.
peildatum 1 januari van elk jaar, naar type schip.
Jaarcijfers vanaf 1900 tot en met 2005.
Verschijningsfrequentie: PUBLICATIE STOPGEZET.
De publicatie stopgezet (met ingang van 2006) in verband met waarnemings-
en verwerkingsproblemen.
Infoservice:
http://www.cbs.nl/infoservice
Copyright (c) Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen 2005
Bronvermelding is verplicht, verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern
gebruik is toegestaan.
Toelichting onderwerpen
- Aantal schepen
- Aantal schepen van de koopvaardijvloot onder Nederlandse vlag, per 1
januari van elk kalenderjaar, zoals opgenomen in de officiële registratie
van scheepsgegevens bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat,
Directoraat-Generaal Goederenvervoer.- Totaal aantal zeeschepen
- Naar scheepstype
- Passagiersschepen
- Massagoedschepen
- Zeeschepen ingericht voor het bulkvervoer van los gestorte vaste
goederen, vloeistoffen en gassen.- Totaal aantal bulkgoedschepen
- Tankschepen
- Schepen speciaal ingericht voor het vervoer van bulklading in vloeibare
of gasvormige toestand.
- Overige bulkschepen
- Stukgoedschepen
- Totaal aantal stukgoedschepen
- Eenheidslading
- In hoofdzaak containerschepen en roroschepen (voor roll-on roll-off
vervoer, waarbij wegvoertuigen, al dan niet met lading, aan boord rijden).
- Overige stukgoedschepen
- Gross Tonnage
- Inhoudscapaciteit van de koopvaardijvloot van schepen onder Nederlandse
vlag, per 1 januari van elk kalenderjaar.
Deze wordt uitgedrukt in Gross Tonnage, de maateenheid voor de
totale inhoud van een schip.
Deze (inhouds)maat voor de totale grootte van een schip is bepaald
overeenkomstig het Internationaal Verdrag betreffende de meting van
schepen uit 1969.
Het bruto tonnage wordt berekend met een formule waarin is opgenomen het
scheepsvolume onder het bovendek en de ingesloten ruimten boven het
bovendek. Het verkregen volume wordt vermenigvuldigd met een logaritmische
factor waarna het gevonden getal onbenoemd is (dus geen "ton" of m3 achter
het getal plaatsen).- Totale GT-inhoud
- Naar scheepstype
- GT-inhoud passagiersschepen
- Massagoedschepen
- Zeeschepen ingericht voor het bulkvervoer van los gestorte vaste
goederen, vloeistoffen en gassen.- Totale GT-inhoud bulkschepen
- GT-inhoud tankschepen
- Schepen speciaal ingericht voor het vervoer van bulklading in vloeibare
of gasvormige toestand.
- GT-inhoud overige bulkschepen
- Stukgoedschepen
- Totale GT-inhoud stukgoedschepen
- GT-inhoud schepen voor eenheidslading
- In hoofdzaak containerschepen en roroschepen (voor roll-on roll-off
vervoer, waarbij wegvoertuigen, al dan niet met lading, aan boord rijden).
- GT-inhoud overige stukgoedschepen