Studenten tijdens coronacrisis minder vaak naar buitenland
Dat studenten minder studiepuntmobiel waren, geldt zowel voor hbo- als wo-studenten. Door de reisbeperkingen die golden vanwege de coronapandemie, was het voor studenten die afstudeerden in de studiejaren 2020/’21 en 2021/’22 minder goed mogelijk om ervaring in het buitenland op te doen. Wel is het zo dat ze online lessen konden volgen, of aan digitale projecten van buitenlandse onderwijsinstellingen konden deelnemen.
Studiepuntmobiel (% van afgestudeerden) | |
---|---|
2015/'16 | 22 |
2016/'17 | 25 |
2017/'18 | 24 |
2018/'19 | 25 |
2019/'20 | 23 |
2020/'21 | 14 |
2021/'22 | 11 |
Corona belangrijkste reden om niet in buitenland te studeren
Naast de groep afgestudeerden in het hoger onderwijs die studiepuntmobiel waren (11 procent), is 4 procent in 2021/’22 weliswaar naar het buitenland geweest voor hun studie, maar was niet studiepuntmobiel omdat het om een periode korter dan drie maanden ging. De overige studenten zijn niet naar het buitenland geweest: 47 procent van alle afgestudeerden heeft het ook niet overwogen, 35 procent wel. Voor deze laatste groep was corona de belangrijkste reden (60 procent) om toch niet in het buitenland te gaan studeren.
17 procent van studenten nam deel aan online of digitale activiteiten buitenland
Gedurende de coronapandemie gingen de afgestudeerden minder vaak voor hun studie naar het buitenland. Sommige studenten namen wel deel aan digitale projecten, waarin zij samenwerkten met studenten van een buitenlandse school of universiteit (12 procent). Daarnaast volgde 8 procent online lessen aan een buitenlandse onderwijsinstelling. Studenten konden deelnemen aan meerdere activiteiten: 17 procent nam deel aan online of digitale activiteiten.
Buitenlandervaring naar eigen zeggen goed voor ontwikkeling studenten
In totaal deed 29 procent van de afgestudeerden in 2021/’22 op enige wijze buitenlandervaring op, en was studiepuntmobiel, reisde kortere tijd (minder dan drie maanden) voor hun studie naar het buitenland, volgde online lessen aan een buitenlandse onderwijsinstelling of nam deel aan een digitaal project. 81 procent van deze studenten gaf desgevraagd aan dat dit volgens hen goed is voor hun persoonlijke of maatschappelijke ontwikkeling. Anderen gaven aan dat het goed op het CV staat, of dat hun vakgebied internationaal georiënteerd is (respectievelijk 56 en 61 procent). Volgens 46 procent van de deelnemers was een verblijf in het buitenland of digitale deelname aan een buitenlandse activiteit verplicht. Dat laatste gold vaker voor hbo’ers (56 procent) dan voor wo’ers (35 procent). Van de horecastudenten - allemaal hbo’ers - gaf 71 procent aan dat ‘buitenlandse’ activiteiten verplicht waren.
Totaal (% van afgestudeerden met verblijf of online activiteit in buitenland) | Hbo (% van afgestudeerden met verblijf of online activiteit in buitenland) | Wo (% van afgestudeerden met verblijf of online activiteit in buitenland) | |
---|---|---|---|
Belangrijk voor persoonlijke of maatschappelijke ontwikkeling | 81 | 80 | 83 |
Vakgebied is internationaal georiënteerd | 61 | 58 | 64 |
Staat goed op CV of helpt bij vinden werk | 56 | 50 | 63 |
Verplicht voor opleiding | 46 | 56 | 35 |
Bijdragen aan aanpak maatschappelijk probleem | 28 | 27 | 29 |
Kwaliteit onderwijs buitenland beter | 6 | 6 | 6 |
Geen passende onderzoek- of stageplekken in Nederland | 5 | 4 | 5 |
Onbekend | 2 | 2 | 2 |
Buitenlandreis of online deelname vergroot kennis over vakgebied
Een verblijf in het buitenland, of deelname aan online activiteiten in het buitenland, vergroot volgens afgestudeerde studenten met buitenlandervaring hun kennis over het vakgebied (44 procent noemt dit). Ook kennis van eigen en andere culturen (40 procent) en taalvaardigheden (36 procent) werden naar eigen zeggen beter. Dat laatste geldt meer voor hbo-studenten dan voor wo-studenten: 40 procent tegen 31 procent. Ook gaven de studenten aan zelfstandiger te worden door buitenlandervaring (32 procent).
Totaal (% van afgestudeerden met verblijf of online activiteit in buitenland) | Hbo (% van afgestudeerden met verblijf of online activiteit in buitenland) | Wo (% van afgestudeerden met verblijf of online activiteit in buitenland) | |
---|---|---|---|
Kennis over vakgebied, inzicht in buitenlandse methodes of werkwijzen | 44 | 45 | 42 |
Kennis van eigen en andere culturen | 40 | 43 | 35 |
Taalvaardigheden | 36 | 40 | 31 |
Zelfstandigheid | 32 | 29 | 35 |
Verschillende perspectieven kunnen innemen | 31 | 31 | 30 |
Kritisch kijken eigen sociale positie en positie anderen | 20 | 21 | 19 |
Zelfvertrouwen | 18 | 18 | 19 |
Ruimdenkendheid | 18 | 16 | 20 |
Flexibiliteit | 15 | 14 | 16 |
Doorzettingsvermogen | 11 | 10 | 12 |
Kennis over wereldpolitiek en mondiale vraagstukken | 12 | 11 | 13 |
Iets anders | 3 | 2 | 5 |
Onbekend | 2 | 2 | 1 |