Kwartaalmonitor luchtvaart
Nederlandse luchthavens van nationaal belang; passagiers
In het derde kwartaal van 2018 vlogen er bijna 22,8 miljoen passagiers van en naar Nederland, 2,6 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2017. Net zoals vorig kwartaal, lieten alle vijf de nationale luchthavens positieve cijfers zien. Amsterdam Schiphol verwerkte 1,1 procent meer passagiers dan in het derde kwartaal van 2017. In Eindhoven lag het aantal passagiers 10,4 procent hoger. Rotterdam The Hague en Groningen Eelde kregen respectievelijk 18,9 en 16,8 procent meer passagiers te verwerken. De relatief kleine luchthaven Maastricht Aachen liet in dezelfde periode een verdubbeling zien van het aantal passagiers.
Jaar | Kwartaal | Verandering (% verandering t.o.v. jaar eerder) |
---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 5,4 |
2014 | 2e kwartaal | 4,6 |
2014 | 3e kwartaal | 4,5 |
2014 | 4e kwartaal | 5,7 |
2015 | 1e kwartaal | 4,1 |
2015 | 2e kwartaal | 6,2 |
2015 | 3e kwartaal | 6,4 |
2015 | 4e kwartaal | 7,2 |
2016 | 1e kwartaal | 12,2 |
2016 | 2e kwartaal | 6,3 |
2016 | 3e kwartaal | 7,6 |
2016 | 4e kwartaal | 10 |
2017 | 1e kwartaal | 9 |
2017 | 2e kwartaal | 10,7 |
2017 | 3e kwartaal | 6,8 |
2017 | 4e kwartaal | 7,4 |
2018 | 1e kwartaal | 8,2 |
2018 | 2e kwartaal | 4 |
2018 | 3e kwartaal | 2,6 |
Groei passagiers Schiphol vlakt verder af
Al sinds het derde kwartaal van 2010 groeit het aantal aangekomen en vertrokken passagiers op Schiphol. Sinds het tweede kwartaal van dit jaar lijkt deze groei echter af te vlakken. In het derde kwartaal vlogen er 20 miljoen reizigers van en naar Amsterdam, 1,1 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De afvlakking van het aantal aangekomen en vertrokken passagiers heeft te maken met de wettelijke bovengrens van het aantal vliegtuigbewegingen, maximaal 500 duizend per jaar tot 2020, waar Schiphol vorig jaar al mee te maken kreeg. Het aantal vliegtuigbewegingen werd dan ook minder in de afgelopen twee kwartalen. In het derde kwartaal ging het om een daling van 1,4 procent, waardoor het aantal vluchten uitkwam op 140 duizend.
Jaar | Kwartaal | Verandering (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 3,5 |
2014 | 2e kwartaal | 1,8 |
2014 | 3e kwartaal | 3 |
2014 | 4e kwartaal | 3,3 |
2015 | 1e kwartaal | 2,2 |
2015 | 2e kwartaal | 3,2 |
2015 | 3e kwartaal | 2,6 |
2015 | 4e kwartaal | 3,3 |
2016 | 1e kwartaal | 6,6 |
2016 | 2e kwartaal | 6,5 |
2016 | 3e kwartaal | 7,5 |
2016 | 4e kwartaal | 6,1 |
2017 | 1e kwartaal | 5 |
2017 | 2e kwartaal | 4,1 |
2017 | 3e kwartaal | 2,4 |
2017 | 4e kwartaal | 3 |
2018 | 1e kwartaal | 3,6 |
2018 | 2e kwartaal | -0,8 |
2018 | 3e kwartaal | -1,4 |
Maastricht Aachen profiteert van uitbreiding bestemmingen
Op Maastricht Aachen verdubbelde het aantal passagiers in het derde kwartaal, naar 135 duizend reizigers. Maastricht profiteert onder andere van de uitbreiding van het aanbod van bestemmingen van de luchtvaartmaatschappij Corendon. Op luchthaven Eindhoven, de tweede luchthaven van Nederland, stijgt het aantal passagiers al sinds het derde kwartaal van 2009 elk kwartaal, met uitzondering van het tweede kwartaal in 2016, toen er werkzaamheden aan de start- en landingsbaan plaatsvonden. In het derde kwartaal van 2018 vlogen er bijna 1,9 miljoen passagiers via Eindhoven, ruim 10 procent meer dan een jaar eerder. Via Rotterdam The Hague en Groningen Eelde vlogen respectievelijk 686 duizend en 79 duizend reizigers.
Luchthaven | Passagiersontwikkeling (% t.o.v. derde kwartaal 2017) |
---|---|
Maastricht Aachen Airport | 100,2 |
Rotterdam The Hague Airport | 18,9 |
Groningen Airport Eelde | 16,8 |
Eindhoven Airport | 10,4 |
Amsterdam Schiphol | 1,1 |
Nederlandse luchthavens van nationaal belang; goederen
De hoeveelheid verwerkte vracht op de Nederlandse luchthavens daalde in het derde kwartaal met 1,8 procent tot 459 duizend ton. Deze daling kwam voor rekening van Amsterdam Schiphol. Op deze luchthaven werd in het derde kwartaal van 2018 ruim 436 duizend ton vrachtvolume afgehandeld, 2 procent minder dan in hetzelfde kwartaal in 2017.
Op Maastricht, waar de overige vracht werd verwerkt, steeg de overslag met 3,1 procent tot bijna 23 duizend ton.
Jaar | Kwartaal | Verandering (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 7,1 |
2014 | 2e kwartaal | 10,8 |
2014 | 3e kwartaal | 6,5 |
2014 | 4e kwartaal | 2,5 |
2015 | 1e kwartaal | -2,3 |
2015 | 2e kwartaal | -3,2 |
2015 | 3e kwartaal | -0,2 |
2015 | 4e kwartaal | 2,6 |
2016 | 1e kwartaal | 4 |
2016 | 2e kwartaal | 1,8 |
2016 | 3e kwartaal | 0,6 |
2016 | 4e kwartaal | 4,3 |
2017 | 1e kwartaal | 5,1 |
2017 | 2e kwartaal | 10,5 |
2017 | 3e kwartaal | 10,7 |
2017 | 4e kwartaal | 1,4 |
2018 | 1e kwartaal | 1,3 |
2018 | 2e kwartaal | -1,3 |
2018 | 3e kwartaal | -1,8 |
Minder luchtvracht van en naar Europa en Azië
Vooral de hoeveelheid luchtvracht afkomstig uit en bestemd voor andere Europese landen is in het derde kwartaal van 2018 flink minder geworden. In vergelijking met een jaar eerder verminderde deze stroom van goederen met 10,3 procent. Ook de hoeveelheid luchtvracht van en naar Azië laat een werd kleiner (-4 procent). Hierbij gaat het voornamelijk om goederen vanuit en bestemd voor West-Azië, waar onder andere de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië en Kazachstan onder vallen.
De aan- en afvoer van en naar Afrika groeide met ruim 17 procent het sterkst. De hoeveelheid goederen die tussen Amerika en Nederland vervoerd worden werd 2,5 procent groter. Deze groei komt voornamelijk op rekening van Zuid-Amerikaanse landen.
Jaar | Kwartaal | Azië (x 1 000 ton) | Noord-Amerika (x 1 000 ton) | Midden- en Zuid-Amerika (x 1 000 ton) | Afrika (x 1 000 ton) | Europa (x 1 000 ton) |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 201,9 | 70,8 | 45,7 | 47 | 42,4 |
2014 | 2e kwartaal | 215,8 | 74,8 | 41,4 | 47,6 | 45,9 |
2014 | 3e kwartaal | 216,4 | 78,1 | 42 | 40,9 | 43,6 |
2014 | 4e kwartaal | 221,7 | 71,1 | 50,3 | 47,3 | 45,4 |
2015 | 1e kwartaal | 196,7 | 74,2 | 45 | 45,5 | 37,1 |
2015 | 2e kwartaal | 205,5 | 78,7 | 43,7 | 44,1 | 39,6 |
2015 | 3e kwartaal | 211,6 | 80,6 | 45,9 | 41,8 | 40,3 |
2015 | 4e kwartaal | 223,9 | 78,4 | 49,6 | 53,4 | 41,6 |
2016 | 1e kwartaal | 191 | 74,7 | 44 | 58 | 46,8 |
2016 | 2e kwartaal | 196,5 | 80,8 | 41,5 | 44,9 | 55,4 |
2016 | 3e kwartaal | 200,3 | 81,2 | 40,7 | 38,4 | 62,1 |
2016 | 4e kwartaal | 219,3 | 84,1 | 43,7 | 43,9 | 75,1 |
2017 | 1e kwartaal | 201,5 | 80,3 | 41,6 | 43,3 | 69 |
2017 | 2e kwartaal | 214,1 | 85,2 | 43,2 | 42,1 | 78,1 |
2017 | 3e kwartaal | 214,5 | 85,3 | 44,1 | 35,4 | 88,2 |
2017 | 4e kwartaal | 220,4 | 75,2 | 51,5 | 47,1 | 78,6 |
2018 | 1e kwartaal | 198,8 | 75,3 | 50,8 | 48,6 | 68,1 |
2018 | 2e kwartaal | 212 | 80,5 | 48,3 | 44,2 | 71,7 |
2018 | 3e kwartaal | 205,9 | 85,8 | 47,1 | 41,5 | 79,1 |
Rotterdam The Hague in beeld; populaire bestemmingen
Voor reizigers die via Rotterdam The Hague vliegen zijn Faro en Malaga de populairste bestemmingen. In het derde kwartaal van 2018 vlogen ruim 54 duizend passagiers tussen Faro en Rotterdam en bijna 52 duizend passagiers tussen Malaga en Rotterdam. De top 5 van populairste bestemmingen wordt compleet gemaakt door Alicante, Palma de Mallorca en luchthaven Londen City.
In het derde kwartaal van 2017 stond Barcelona nog op de tweede plaats. Doordat er nu ruim 23 procent passagiers minder zijn, staat deze bestemming in het derde kwartaal van 2018 op de achtste plaats.
Luchthaven | Aantal passagiers (1 000 passagiers) |
---|---|
Faro | 54,2 |
Malaga | 52,0 |
Alicante | 47,4 |
Palma de Mallorca | 39,1 |
Londen City | 38,3 |
Iraklion | 35,8 |
Ibiza | 35,1 |
Barcelona | 35,0 |
Girona | 33,9 |
Antalya | 27,2 |
Luchthavens van Iraklion en Antalya grootste groeiers
Van de luchthavens die reizigers op Rotterdam The Hague het vaakst als bestemming of herkomst hebben, groeide het passagiersvervoer van en naar Iraklion (Kreta) en Antalya het sterkst. In het derde kwartaal van 2018 vlogen 7,5 keer zoveel passagiers tussen Rotterdam en Iraklion en bijna 5 keer zoveel passagiers tussen Rotterdam en Antalya in vergelijking met het derde kwartaal van 2017.
De enige luchthaven in de top 10 die een afname van het aantal passagiers noteerde was de luchthaven Barcelona El Prat (-23,4 procent).
Luchthaven | Aantal passagiers (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
---|---|
Iraklion | 651,9 |
Antalya | 387,5 |
Girona | 20 |
Faro | 16,6 |
Malaga | 15,6 |
Londen City | 13,2 |
Alicante | 12,2 |
Ibiza | 0,9 |
Palma de Mallorca | 0,5 |
Barcelona | -23,4 |
Omzet en conjunctuur; omzetgroei voor zowel luchtvaartmaatschappijen als dienstverlenende bedrijven binnen de luchtvaart
In vergelijking met het derde kwartaal van 2017 werd er in het derde kwartaal van 2018 4,5 procent meer omgezet door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Zowel in het passagiers- als in het goederenvervoer lag de omzet hoger.
Bij de dienstverlenende bedrijven voor de luchtvaartbranche (voornamelijk luchthavens, luchtverkeersleiding en afhandelaars) lag de omzet 5,6 procent hoger vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Vooral de toename van het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de luchthavens heeft hieraan bijgedragen.
Jaar | Kwartaal | Luchtvaartmaatschappijen (% verandering t.o.v. een jaar eerder) | Dienstverlening voor de luchtvaart (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
---|---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | -2,1 | 1 |
2014 | 2e kwartaal | 0,5 | 4 |
2014 | 3e kwartaal | 0,2 | 5 |
2014 | 4e kwartaal | 1,3 | 3,6 |
2015 | 1e kwartaal | 0,7 | 5,5 |
2015 | 2e kwartaal | 2 | 2,8 |
2015 | 3e kwartaal | 3,9 | 3,4 |
2015 | 4e kwartaal | 3,5 | 7,8 |
2016 | 1e kwartaal | 1,7 | 6 |
2016 | 2e kwartaal | -3,2 | -0,7 |
2016 | 3e kwartaal | -3,3 | -1 |
2016 | 4e kwartaal | -3,7 | -0,3 |
2017 | 1e kwartaal | 3,6 | 2 |
2017 | 2e kwartaal | 5,3 | 2,3 |
2017 | 3e kwartaal | 1,2 | 2,1 |
2017 | 4e kwartaal | 5,5 | -1,3 |
2018 | 1e kwartaal | 5,3 | -1 |
2018 | 2e kwartaal | 4,3 | 5,7 |
2018 | 3e kwartaal | 4,5 | 5,6 |
Vliegtuigbewegingen op kleine luchthavens
In het derde kwartaal lag het totaal aantal vliegbewegingen op de kleine luchthavens 7,4 procent hoger dan een jaar eerder. Deze stijging komt voor rekening van de niet-commerciële vluchten (90 procent van alle vliegbewegingen op de kleine luchthavens). Deze vluchten namen in het derde kwartaal toe met 10,2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. De niet-commerciële vluchten hebben geen winstoogmerk en bestaan voornamelijk uit les- en oefenvluchten (46,6 duizend) en privévluchten (39,8 duizend).
De commerciële vluchten op kleine luchthavens namen af met 7,2 procent. Commerciële vluchten, vluchten met een winstoogmerk, bestonden in het derde kwartaal van 2018 voor 81 procent uit rondvluchten (8,7 duizend).
Jaar | Kwartaal | Les- en oefenvluchten (x 1 000 ) | Privé-vluchten (x 1 000 ) | Valschermvluchten (x 1 000 ) | Overige vluchten (x 1 000 ) |
---|---|---|---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 44,5 | 23,5 | 1,2 | 3,3 |
2014 | 2e kwartaal | 50,9 | 34,5 | 6,2 | 6,6 |
2014 | 3e kwartaal | 44,6 | 36,2 | 7,5 | 6,9 |
2014 | 4e kwartaal | 30,7 | 22,6 | 2,1 | 3 |
2015 | 1e kwartaal | 31,1 | 22,5 | 0,8 | 2,7 |
2015 | 2e kwartaal | 42,8 | 39,3 | 6 | 5,9 |
2015 | 3e kwartaal | 43,5 | 39,5 | 8,7 | 6,1 |
2015 | 4e kwartaal | 30,4 | 22,5 | 2,2 | 3,1 |
2016 | 1e kwartaal | 30,8 | 20,3 | 1 | 2,7 |
2016 | 2e kwartaal | 39,8 | 36 | 6 | 6,3 |
2016 | 3e kwartaal | 43,9 | 47,1 | 8,5 | 5,6 |
2016 | 4e kwartaal | 28,2 | 24,3 | 1,9 | 2,7 |
2017 | 1e kwartaal | 31,3 | 23,7 | 1 | 3 |
2017 | 2e kwartaal | 42,1 | 39,7 | 5,7 | 6,5 |
2017 | 3e kwartaal | 38,9 | 40 | 8,3 | 4,7 |
2017 | 4e kwartaal | 24,7 | 17,5 | 1,4 | 2,3 |
2018 | 1e kwartaal | 34,7 | 23,7 | 0,9 | 2,9 |
2018 | 2e kwartaal | 49,6 | 40,4 | 5,8 | 6,8 |
2018 | 3e kwartaal | 46,6 | 39,8 | 8,4 | 6,4 |
Hoogeveen groeit het sterkst
In het derde kwartaal van 2018 was het aantal vliegbewegingen op bijna alle kleine luchthavens hoger. Alleen op Hilversum (gebaseerd op cijfers van juli en augustus) was het aantal vliegbewegingen lager dan een jaar eerder.
Op de vliegvelden van Hoogeveen en Lelystad groeide het aantal vliegtuigbewegingen het sterkst met respectievelijk 39 en 25 procent. Op vliegveld Hoogeveen vinden voornamelijk privévluchten en zweefsleepvluchten plaats. Vliegveld Lelystad richt zich voornamelijk op les- en oefenvluchten.
Luchthaven | Verandering (% verandering t.o.v. jaar eerder) |
---|---|
Hoogeveen | 39 |
Lelystad | 24,5 |
Teuge | 10,8 |
Midden-Zeeland | 9,9 |
Ameland | 4,8 |
Seppe | 4,3 |
Drachten | 4,1 |
Budel | 2 |
Oostwold | 1,6 |
Texel | 0,7 |
Hilversum | -20,3 |
Caribisch Nederland
In het derde kwartaal van 2018 vlogen vliegtuigen ruim 5,7 duizend keer van en naar de drie eilanden van Caribisch Nederland. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2017 is dit ruim 13 procent meer. Op alle drie de eilanden nam het aantal aankomende en vertrekkende vluchten toe. Op Bonaire was het aantal vluchten ruim 6,7 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2018; 3,4 duizend bewegingen. Op Saba was het aantal vliegtuigbewegingen 660, 24,5 procent hoger dan een jaar eerder en op Sint Eustatius was het aantal vliegbewegingen 1,7 duizend, ruim 24 procent hoger.
jaar | kwartaal | Bonaire (x 1 000) | Sint Eustatius (x 1 000) | Saba (x 1 000) |
---|---|---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 2,9 | 1,4 | 0,8 |
2014 | 2e kwartaal | 2,5 | 1,5 | 0,8 |
2014 | 3e kwartaal | 2,7 | 1,4 | 0,8 |
2014 | 4e kwartaal | 3,2 | 1,5 | 0,8 |
2015 | 1e kwartaal | 3 | 1,5 | 0,8 |
2015 | 2e kwartaal | 3 | 1,4 | 0,8 |
2015 | 3e kwartaal | 3,2 | 1,3 | 0,7 |
2015 | 4e kwartaal | 3,2 | 1,4 | 0,8 |
2016 | 1e kwartaal | 2,9 | 1,4 | 0,8 |
2016 | 2e kwartaal | 2,8 | 1,4 | 0,8 |
2016 | 3e kwartaal | 2,8 | 1,5 | 0,8 |
2016 | 4e kwartaal | 2,7 | 1,5 | 0,8 |
2017 | 1e kwartaal | 2,9 | 1,5 | 0,7 |
2017 | 2e kwartaal | 3 | 1,5 | 0,7 |
2017 | 3e kwartaal | 3,1 | 1,4 | 0,5 |
2017 | 4e kwartaal | 3,2 | 1,8 | 0,6 |
2018 | 1e kwartaal | 3,2 | 1,8 | 0,7 |
2018 | 2e kwartaal | 3,2 | 1,7 | 0,8 |
2018 | 3e kwartaal | 3,4 | 1,7 | 0,7 |
Meer passagiers voor alle eilanden
Het aantal passagiers dat van en naar Caribisch Nederland vloog, was in het derde kwartaal van 2018 hoger dan een jaar eerder. Bonaire kreeg 86,1 duizend reizigers te verwerken, 15,3 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Op de kleinere eilanden Sint Eustatius en Saba stegen het aantal aankomende en vertrekkende passagiers met respectievelijk 18,1 en 7,6 procent.
De waarde van de via de lucht ingevoerde goederen van en naar Caribisch Nederland bedroeg in het derde kwartaal 6,6 miljoen Amerikaanse dollars, 3,6 procent minder dan in hetzelfde kwartaal in 2017. Dit is sinds het vierde kwartaal van 2015 de eerste afname van meer dan 1 procent.
jaar | Kwartaal | Aantal passagiers (1 000 passagiers) |
---|---|---|
2014 | 1e kwartaal | 104 |
2014 | 2e kwartaal | 97 |
2014 | 3e kwartaal | 98 |
2014 | 4e kwartaal | 102 |
2015 | 1e kwartaal | 105 |
2015 | 2e kwartaal | 101 |
2015 | 3e kwartaal | 101 |
2015 | 4e kwartaal | 106 |
2016 | 1e kwartaal | 107 |
2016 | 2e kwartaal | 99 |
2016 | 3e kwartaal | 103 |
2016 | 4e kwartaal | 104 |
2017 | 1e kwartaal | 104 |
2017 | 2e kwartaal | 95 |
2017 | 3e kwartaal | 89 |
2017 | 4e kwartaal | 100 |
2018 | 1e kwartaal | 110 |
2018 | 2e kwartaal | 108 |
2018 | 3e kwartaal | 103 |