Monitor horeca tweede kwartaal 2014
In het tweede kwartaal van 2014 heeft de horecasector, net als in het eerste kwartaal veel meer omgezet dan een jaar eerder. Het relatief warme voorjaar heeft de horeca aan een forse omzet- én volumegroei geholpen. Consumenten gaven in het eerste halfjaar beduidend meer uit in de horeca.
Door het gunstige voorjaar nam ook de werkgelegenheid in de branche toe en groeide het aantal ontstane en vervulde vacatures. Verder nam het aantal faillissementen af. De verwachtingen van horecaondernemers voor het derde kwartaal van 2014 zijn optimistisch. Zo wordt er meer werkgelegenheid voorzien.
Omzetontwikkeling horeca
Alle horecabranches boekten omzetgroei
De horeca heeft in het tweede kwartaal ruim 5 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet groeit nu al een jaar lang. De groei was in de eerste helft van 2014 bovendien veel sterker dan in de tweede helft van 2013. Over heel 2013 boekte de horeca een omzetgroei van 1 procent.
Alle deelbranches in de horeca realiseerden omzetgroei in het tweede kwartaal.Kantines en cateringbedrijven deden het met ruim 6 procent groei het beste. Ook snackbars en ijssalons, restaurants en hotels boekten een solide groei. Cafés zetten 4 procent meer om en beleefden zo een sterke eerste helft van 2014.
Omzetontwikkeling horeca, tweede kwartaal 2014
Horeca blijft optimistisch
De horecaondernemers zijn positief over hun verwachtingen voor het derde kwartaal, maar het optimisme is wel iets minder groot dan vorig kwartaal. Zo zal het economisch klimaat voor hun bedrijf verbeteren, maar wel in iets mindere mate dan in het vorige kwartaal. Ze voorzien meer omzet, maar een minder sterke groei dan vorig kwartaal. De verkoopprijzen zullen naar verwachting niet veranderen. Over de werkgelegenheid zijn de ondernemers wederom positief. Zij voorzien een uitbreiding van de personeelsomvang.
Verwachtingen voor het 3e kwartaal 2014
Met ingang van 2014 verschijnt de volledige kwartaalmonitor horeca in PDF. Hierin komen ook nog de volgende onderwerpen aan bod:
- Prijzen, vacatures en faillissementen: minder faillissementen
- Hotels: omzetgroei zet door
- Eet-en drinkgelegenheden: omzet- en volumegroei
- Bestedingen huishoudens en consumentenvertrouwen: koopbereidheid neemt niet verder toe
Downloads
- PDF - 2014-k2-ho-pdf