Tekenen van herstel voor detailhandel
In het eerste kwartaal van 2014 was de omzet van de detailhandel 0,2 procent lager dan een jaar eerder. Dit was de kleinste omzetdaling in twee jaar tijd. De verbetering was vooral toe te schrijven aan aantrekkende verkopen bij de non-foodwinkels, die toenamen met 0,8 procent. Een jaar eerder krompen de verkopen van de non-foodwinkels nog met ruim 9 procent.
Nederland Europees gezien minder slecht
De Nederlandse detailhandel presteert in Europees opzicht minder slecht dan in 2013. Het verschil tussen de volumegroei van de Nederlandse detailhandel en het EU-gemiddelde is in het eerste kwartaal van dit jaar geslonken naar zo’n 1,5 procentpunt. In het vierde kwartaal van 2013 was dit gat nog 3 procent, een kwartaal dáárvoor zelfs 4,5 procent.
De Nederlandse winkeliers presteren ondanks deze tekenen van herstel nog steeds minder goed dan hun Europese collega’s. In slechts zeven van de 28 EU-lidstaten was de volume-ontwikkeling lager. Bij de winkels in zowel voedings- en genotmiddelen als non-foodartikelen blijft de groei ten opzichte van andere EU-lidstaten achter.
Volume-ontwikkeling detailhandel
Nederlandse consument minder pessimistisch
Ondanks de achterblijvende verkopen was de Nederlandse consument minder pessimistisch dan de meeste andere Europeanen. Per saldo was het consumentenvertrouwen van de Nederlander nog wel negatief (-2,7), maar beduidend minder negatief dan dat van de gemiddelde Europeaan (-8,2). In de loop van 2013 is het consumentenvertrouwen in Nederland sterk verbeterd. In het eerste kwartaal van 2013 kwam het saldo nog uit op -25,6.
Consumentenvertrouwen
Derk van Wijk
Bronnen: