Monitor detailhandel vierde kwartaal 2013: ontwikkelingen in deelbranches
In het vierde kwartaal van 2013 nam de omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen door een beperkte groei bij de supermarkten minder sterk toe dan een kwartaal eerder. De omzet van de non-foodbranche liep nog steeds terug, maar er was wel sprake van een verbetering ten opzichte van het derde kwartaal. Deze verbetering was terug te zien in bijna alle non-foodbranches. Postorderbedrijven en internetwinkels behaalden de grootste omzetgroei sinds het laatste kwartaal van 2010.
Foodsector
Omzet minder sterk gestegen
Na een opleving in de omzet in het derde kwartaal van 2013 zagen de winkels in voedings- en genotmiddelen de omzet in het vierde kwartaal minder sterk toenemen dan een kwartaal eerder. Vergeleken met vorig jaar was de omzet 0,2 procent hoger. Deze geringe stijging was voornamelijk toe te schrijven aan een slechte decembermaand. In oktober en november was nog sprake van omzetgroei, in december werd bijna 2 procent minder omzet geboekt dan het jaar ervoor.
Op jaarbasis viel de omzetstijging van de winkels in voedings- en genotmiddelen ook iets minder sterk uit dan in het voorgaande jaar. Zo werd in 2013 bijna 1,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder, terwijl dit in 2012 nog 2 procent was. Dit hangt samen met een sterke volumekrimp van bijna 2 procent in 2013. Het aantal faillissementen in deze branche viel dit jaar iets lager uit dan in 2012. In totaal moesten 68 bedrijven hun deuren sluiten.
Omzetontwikkeling foodsector
Beperkte groei supermarkten, verbetering speciaalzaken
De kleinere omzetstijging bij de winkels in voedings- en genotmiddelen was toe te schrijven aan de supermarkten, die maar een half procent meer omzetten dan een jaar geleden. Een kwartaal eerder kwam de omzetgroei ten opzichte van vorig jaar nog ruim 2 procent hoger uit.
Bij de speciaalzaken was de omzet bijna 1 procent lager dan in het vierde kwartaal van 2012. Het omzetverlies was daarmee opnieuw kleiner dan een kwartaal eerder. Ook de volumekrimp (3 procent) viel lager uit dan in het derde kwartaal. Speciaalzaken hadden echter wel te maken met een slechte decembermaand, net als de supermarkten.
Non-foodsector
Omzet non-foodwinkels minder sterk gedaald
De non-foodwinkels noteerden in het vierde kwartaal opnieuw een omzetdaling. Met ruim 3 procent was deze krimp echter wel kleiner dan in het voorgaande kwartaal. Dit kwam voornamelijk doordat het volume in november minder hard terugliep (bijna 1 procent). In de overige twee maanden van het vierde kwartaal was de volumekrimp beduidend sterker.
Voor heel 2013 viel de omzet in deze branche bijna 5 procent lager uit dan het jaar ervoor. Hiermee beleefden de winkels in de non-foodbranche de grootste omzetdaling sinds 2009, toen de omzet met bijna 8 procent afnam. Dit was met name te wijten aan de sterke omzetdaling (bijna 8 procent) in het eerste kwartaal van 2013. In de overige kwartalen van 2013 pakte de krimp lager uit. In totaal gingen er in de non-foodbranche 737 winkeliers failliet, een toename van ruim 20 procent ten opzichte van 2012.
Omzetontwikkeling non-foodsector
In bijna alle non-foodbranches viel de omzetdaling in het vierde kwartaal minder sterk uit. Bij de winkels in consumentenelektronica en doe-het-zelfartikelen was de krimp echter nog steeds fors. De winkels in persoonlijke verzorging noteerden een kleine omzetstijging.
Omzetontwikkeling enkele deelbranches non-foodsector vierde kwartaal
Verbetering voor winkels in consumentenelektronica
Vooral de winkels in consumentenelektronica presteerden minder slecht. In het vierde kwartaal van 2013 lag hun omzet ruim 4 procent lager dan het jaar ervoor. Een kwartaal eerder kwam de omzetkrimp nog uit op bijna 13 procent. De minder sterke krimp kwam voornamelijk doordat het volume minder hard terugliep.
Vergeleken met het jaar ervoor zagen de winkeliers in computers en software hun omzet teruglopen met ruim 3 procent. De winkeliers in wit- en bruingoed hadden te maken met een omzetdaling van 2,5 procent. In het derde kwartaal van 2013 bedroeg de krimp voor beide deelbranches nog ruim 12 procent.
Omzetontwikkeling winkels in consumentenelektronica
Kleiner omzetverlies voor woonwinkels
In het vierde kwartaal van 2013 daalde de omzet van de woonwinkels met 2,5 procent. Hiermee was de omzetdaling kleiner dan het kwartaal ervoor. De prijzen waren bijna 2 procent lager dan een jaar eerder.
Bijna alle subbranches wisten zich te verbeteren ten opzichte van het derde kwartaal. Bij de winkels in meubels en woninginrichtingartikelen kwam de omzet bijna 3 procent lager uit dan in het laatste kwartaal van 2012. De winkels in keukens noteerden zelfs een omzetstijging van 9,5 procent. Alleen voor de winkels in huishoudelijke artikelen was de omzetkrimp (bijna 6 procent) in het vierde kwartaal groter dan een kwartaal eerder.
Omzetontwikkeling woonwinkels
Minder krimp omzet kleding- en schoenenbranche
De winkels in kleding, schoeisel en textiel zagen hun omzet in het vierde kwartaal met ruim 2 procent teruglopen. De omzetdaling was daarmee minder sterk dan het kwartaal ervoor. Deze verbetering was met name toe te schrijven aan een kleinere krimp van het volume (ruim 1 procent). Daarbij boekten deze winkels in november zelfs een omzet- en volumegroei.
De afzonderlijke kleding- en schoenenbranches lieten een divers beeld zien. De winkels in schoenen en lederwaren leverden ten opzichte van het vierde kwartaal van vorig jaar nog wel omzet in (ruim 5 procent), maar het verlies was kleiner dan een kwartaal eerder. Naast de textielsupermarkten (ruim 3 procent) noteerden de winkels in bovenkleding algemeen (bijna een half procent) ditmaal ook een omzetstijging. Met een daling van ruim 8 procent hadden de winkels in dameskleding te maken met een grotere krimp dan in het derde kwartaal.
Omzetontwikkeling winkels in kleding, schoeisel en textiel
Postorderbedrijven en internetwinkels sluiten 2013 sterk af
Ook de postorderbedrijven en internetwinkels wisten zich te verbeteren ten opzichte van het voorgaande kwartaal. In het vierde kwartaal van 2013 kwam de omzet bijna 13 procent hoger uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit was met name te danken aan een flinke omzetgroei in december (20 procent).
Over heel 2013 heeft deze branche ruim 10 procent meer omgezet dan het jaar ervoor. Hiermee noteerden de postorderbedrijven en internetwinkels de grootste omzetstijging in drie jaar tijd.
Omzetontwikkeling postorderbedrijven, internetwinkels
Meer detailgegevens beschikbaar in de tabel omzet detailhandel op StatLine.
Meer cijfers over de detailhandel staan op de themapagina’s Handel en horeca en Inkomen en bestedingen.