Monitor reclamebranche vierde kwartaal 2011
In het vierde kwartaal daalde de omzet in de reclamebranche. Over geheel 2011 was er eveneens sprake van een omzetdaling. Uit de conjunctuurenquête van januari 2012 blijkt dat de ondernemers in de reclamebranche pessimistisch waren gestemd over het economische klimaat in het vierde kwartaal van 2011. Verder verwachten de reclamebureaus hogere tarieven aan hun klanten in rekening te brengen en een verslechtering van de werkgelegenheid in hun branche.
Omzetdaling houdt aan
Voor het derde kwartaal op rij laat de reclamebranche een forse omzetdaling zien. In het vierde kwartaal kwam de daling uit op 5,3 procent. Dit is fors meer dan de daling van 0,6 procent van de totale zakelijke dienstverlening. Ook over het gehele jaar 2011 presteert de reclamebranche aanzienlijk minder goed. De omzet van deze branche kromp in 2011 met 4 procent. Desondanks werd bij de totale zakelijke dienstverlening een lichte omzetstijging van 1,5 procent gemeten.
Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode het jaar ervoor
Economisch klimaat verder verslechterd
Ondernemers in de reclamebranche zijn negatief over het economische klimaat in het vierde kwartaal van 2011. Per saldo vond 6 procent van de ondernemers dat ten opzichte van het derde kwartaal het slechter was gesteld met het economische klimaat.
Oordeel over economisch klimaat reclamebranche
Lagere omzet met minder personeel verwacht
In het eerste kwartaal van 2012 verwachten ondernemers in de reclamebranche minder omzet te boeken dan in het laatste kwartaal van 2011. Per saldo denkt 4 procent van hen personeel te moeten afstoten. De tarieven zullen naar verwachting stijgen.
Verwachting voor het eerste kwartaal 2012
Meer cijfers staan op de themapagina Financiële en zakelijke diensten.