Auto-industrie goed voor 32 duizend arbeidsjaren

De Nederlandse auto-industrie is goed voor 32 duizend arbeidsjaren (vte’s). Dit is een half procent van de totale Nederlandse werkgelegenheid. Hiervan worden 19 duizend arbeidsjaren ingezet bij de carrosseriebouw, het maken van aanhangwagens, opleggers, auto’s en auto-onderdelen. De resterende werkgelegenheid is te vinden bij toeleverende bedrijfstakken, zoals de metaalindustrie en de uitzendbranche.

Werkgelegenheid auto-industrie (inclusief toeleveranciers)
2012-auto-g1 

Werkgelegenheid auto-industrie daalt al jaren

De totale werkgelegenheid door de auto-industrie daalde van 47 duizend arbeidsjaren in 2000 naar 32 duizend in 2010. In de auto-industrie zelf gingen 8 duizend arbeidsjaren verloren. In de toeleverende bedrijfstakken daalde de werkgelegenheid met 7 duizend arbeidsjaren.

Banen auto-industrie , december 2009

2012-auto-g2

Minderheid auto-industrie maakt auto’s

De meeste banen in de auto-industrie zijn te vinden bij bedrijven die niet zelf auto’s maken. Er werken 7 duizend mensen in de carrosseriebouw en de vervaardiging van aanhangwagens en opleggers. Daarnaast maken 4 duizend mensen auto-onderdelen en accessoires van auto’s, zoals remmen, wielen en veiligheidsgordels. De bedrijven die auto’s maken zijn goed voor 8,5 duizend banen.

Werkgelegenheid toeleveranciers auto-industrie, 2010

2012-auto-g3

Werkgelegenheid toeleveranciers afhankelijk van auto-industrie

In 2010 zorgde de auto-industrie voor een werkgelegenheid van 13 duizend arbeidsjaren bij toeleveranciers. De toeleveranciers leveren direct aan de auto-industrie, zoals de metaalproductenindustrie, of indirect, zoals de staalindustrie. De staalindustrie is een schakel in een keten van toeleveranciers en levert via de metaalproductenindustrie aan de auto-industrie. Bij de uitzendbureaus was de auto-industrie goed voor bijna 3,5 duizend arbeidsjaren en bij de metaal waren dat ruim 2,5 duizend arbeidsjaren.

Lico Hoekema en Oscar Lemmers

Bron: Maatwerktabel: Werkgelegenheid auto-industrie