Realisaties: transportmiddelenindustrie
De transportmiddelenindustrie heeft in augustus zowel qua waarde als qua volume meer verkocht dan vorig jaar. Ook was het productievolume groter en ontving de branche meer per product. Daar staat tegenover dat de orderontvangsten zijn gedaald. In het tweede kwartaal van 2011 was de bruto toegevoegde waarde duidelijk groter dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Omzet, orders, productie en afzetprijs (augustus 2011)
Omzet toegenomen
De omzet van de transportmiddelenindustrie was in augustus een vijfde hoger dan een jaar eerder. Vergeleken met augustus vorig jaar werden de producten duurder en was er een extra werkdag. Dit alles had een gunstig effect op de omzet.
De omzettoename kwam vrijwel geheel voor rekening van het buitenland, waar het bedrag aan verkopen in augustus 2011 bijna 35 procent hoger was. De binnenlandse omzet groeide daarentegen nauwelijks. Al bijna twee jaar zijn de resultaten op de exportmarkt beter dan in het binnenland.
Waarde ontvangen orders lager
In tegenstelling tot de omzet daalde de waarde van de ontvangen orders. De vraag nam met bijna 4 procent af in vergelijking met een jaar eerder. Buitenlandse afnemers plaatsten voor ruim 8 procent minder aan orders. Nederlandse klanten bestelden nog wel meer.
Kleine stijging afzetprijzen
Ondernemers in de transportmiddelenindustrie verhoogden hun prijzen in een jaar tijd met ruim 1,5 procent. Producten afgezet in het buitenland stegen harder in prijs dan die op de Nederlandse markt werden verkocht.
Productiegroei neemt af
In augustus 2011 heeft de transportmiddelenindustrie meer geproduceerd dan in dezelfde maand een jaar eerder. Per gemiddelde werkdag nam het productievolume met 14 procent toe. Hoewel dit van alle branches van de industrie de grootste productiegroei was, is het voor de branche de kleinste toename in ruim een jaar tijd.
Volume bruto toegevoegde waarde groter
In het tweede kwartaal van 2011 was het volume van de bruto toegevoegde waarde circa een kwart groter dan een jaar eerder. In de voorgaande vier kwartalen groeide de toegevoegde waarde ook al flink met gemiddeld ruim 30 procent op jaarbasis.