Transportmiddelenindustrie
Uit de Conjunctuurtest van juli 2011 blijkt dat de ondernemers in de transportmiddelenindustrie optimistisch gestemd zijn over de verwachte productie en de afzetprijzen voor de komende drie maanden. Verder verwachten zij in diezelfde periode meer personeel aan te kunnen trekken. De concurrentiepositie op de buitenlandse markt is de afgelopen drie maanden verbeterd. De ondernemers verwachten voor de komende drie maanden een toename van de export .
Orderportefeuille gegroeid
In de periode van april tot en met juni zijn er meer orders ontvangen. De werkvoorraad is gegroeid en de index orderpositie kwam uit op 118,5 (juli 2000=100). Dat is 2,4 procentpunt hoger dan in juni. Ondanks de toename van de werkvoorraad vindt per saldo 35 procent van de ondernemers dat hun orderpositie te klein is.
Orderpositie, oordeel 1) en index 2)
1) oordeel orderpositie = saldo van het percentage ondernemers dat positief of negatief oordeelt
2) index orderpositie = ontvangen orders uitgedrukt in maanden werk, geïndexeerd
Productiegroei bij stijgende afzetprijzen verwacht
Voor de periode juli tot en met september voorziet één op de twintig ondernemers in de transportmiddelenindustrie een toename van de productie. Verder verwacht één op de tien ondernemers dat zij hogere afzetprijzen in rekening gaan brengen aan hun klanten. De ondernemers zijn optimistisch gestemd over de werkgelegenheid. Per saldo meent 8 procent van de ondernemers dat er in de komende periode meer personeel nodig zal zijn voor het productieproces.
Verwachting voor juli tot en met september 2011
Concurrentiepositie buitenlandse markt verbeterd
Volgens de ondernemers is de concurrentiepositie op de binnenlandse markt nagenoeg onveranderd gebleven. De concurrentiepositie op de buitenlandse markt is verbeterd. Er wordt voor de komende maanden een toename van de buitenlandse afzet verwacht. De bezettingsgraad van de productie-installaties is uitgekomen op 69,3 procent; dit is bijna 1 procentpunt hoger ten opzichte van april. Per saldo ondervindt thans nog 34 procent van de ondernemers productiebelemmeringen als gevolg van onvoldoende vraag naar hun producten.