Monitor zakelijke diensten derde kwartaal 2010
Na vijf kwartalen van omzetkrimp, hebben de zakelijke dienstverleners in het derde kwartaal van 2010 iets meer omgezet in vergelijking met een jaar eerder. De ondernemers in de zakelijke dienstverlening zijn positief gestemd over het economische klimaat. Voor het vierde kwartaal van 2010 voorzien zij een omzetstijging. Verder verwachten zij een stijging van de prijzen en een groei van de werkgelegenheid.
Bescheiden omzetgroei zakelijke dienstverleners
In de zakelijke dienstverlening nam de omzet licht toe in het derde kwartaal van 2010. De zakelijke dienstverleners behaalden 0,4 procent meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzetgroei volgt op vijf kwartalen van omzetverlies. De hoogste groeicijfers werden gemeten in de keuring en controle, reclamebureaus, markt- en opinieonderzoeksbureaus en reisbranche. De omzet van bedrijven in de reisbranche groeide het sterkst. Hun omzet nam met bijna 12 procent toe in vergelijking met het derde kwartaal van 2009. Architecten zagen hun omzet dalen met ruim 12 procent in vergelijking met een jaar eerder. Daarmee waren de architecten ook in het derde kwartaal de minst presterende binnen de zakelijke dienstverlening.
Omzetontwikkeling zakelijke dienstverleners t.o.v. dezelfde periode het jaar ervoor
Onveranderd licht positief gestemd
Uit de conjunctuurtest van oktober 2010 blijkt dat de ondernemers in de zakelijke dienstverlening licht positief zijn gestemd over het economische klimaat. Dit is het derde kwartaal op rij dat ondernemers positief oordelen over het economische klimaat. In het begin van 2009 bereikte het oordeel over het economische klimaat een dieptepunt, waarna het herstel inzette.
Oordeel over economisch klimaat
Hogere omzet verwacht
De ondernemers verwachten voor het vierde kwartaal van 2010 een toename van zowel de omzet, de prijzen als de personeelssterkte. Per saldo verwacht vier van de tien ondernemers een toename van de omzet te behalen. Ook verwacht per saldo 5 procent van de ondernemers hogere prijzen te kunnen doorbereken aan hun klanten en een toename van de werkgelegenheid.