Monitor reclamebranche tweede kwartaal 2010
De omzet in de reclamebranche is in het tweede kwartaal van 2010 licht gedaald. Na een lange periode van fors negatieve groeicijfers doen zij het nu minder slecht. De stemming onder de ondernemers in de reclamebranche is nog steeds somber voor wat betreft het economische klimaat. Voor het komende kwartaal zijn de verwachtingen over de omzet, de afzetprijzen en de werkgelegenheid negatief.
Lichte omzetdaling
Bij de reclamebureaus bleef in het tweede kwartaal van 2010 de omzetkrimp beperkt tot 0,4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De krimp is nu beduidend lager dan de voorgaande kwartalen toen de omzet van de reclamebureaus forse klappen kreeg. De reclame-uitgaven van bedrijven zijn door het wk-voetbal fors toegenomen. Hierdoor hebben de reclamebureaus het dit kwartaal beter gedaan dan de zakelijke dienstverlening als geheel.
Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode het jaar ervoor
Nog steeds negatief over economisch klimaat
Uit de conjunctuurtest van juli 2010 blijkt dat de ondernemers in de reclamebranche iets minder negatief gestemd zijn over het economische klimaat dan in de voorgaande periode. Per saldo is het oordeel over het economische klimaat gestegen van -29 naar -10.
Oordeelover economisch klimaat
Verwachting over derde kwartaal negatief
Per saldo verwacht een kwart van de ondernemers een omzetdaling in het derde kwartaal van 2010. De ondernemers zijn eveneens somber gestemd over de prijzen die zij in rekening brengen aan de afnemers van hun diensten. Over de werkgelegenheid in hun branche zijn zij ook licht pessimistisch gestemd; per saldo verwacht 5 procent een daling van de personeelssterkte.