Monitor reclamebranche eerste kwartaal 2010
De omzet in de reclamebranche is in het eerste kwartaal van 2010 opnieuw lager uitgekomen ten opzichte van een jaar eerder. De omzetdaling was nu wel kleiner dan in de drie voorgaande kwartalen. De stemming onder de ondernemers in de reclamebranche is onveranderd somber voor wat betreft het economische klimaat. Voor het komende kwartaal zijn de verwachtingen over de omzet positief, maar nog steeds negatief voor wat betreft de afzetprijzen en de werkgelegenheid.
Omzet opnieuw gedaald
De omzet van reclamebureaus is in het eerste kwartaal met bijna 10 procent gedaald in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzetkrimp was dit kwartaal wel kleiner dan de drie voorgaande kwartalen. Toen daalde de omzet nog met gemiddeld 16 procent. In het eerste kwartaal van 2009 daalde de omzet ook al met 8 procent. In vergelijking met de zakelijke dienstverlening als geheel hebben de reclamebureaus het ook in het eerste kwartaal van 2010 slechter gedaan. Het verschil was echter kleiner.
Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode het jaar ervoor
Onveranderd negatief over economisch klimaat
Uit de conjunctuurtest van april 2010 blijkt dat de ondernemers in de reclamebranche iets negatiever gestemd zijn over het economische klimaat dan in de voorgaande periode. De stemming is echter niet zo negatief als tijdens het dieptepunt een jaar geleden.
Oordeelover economisch klimaat
Omzetgroei verwacht
De ondernemers in de reclamebranche voorzien een omzetgroei in het tweede kwartaal van 2010. Over de afzetprijzen zijn de ondernemers somber gestemd. Per saldo verwacht ruim eenvijfde procent van de ondernemers een daling van de prijzen. Tachtig procent van de ondernemers verwacht dat de personeelssterkte gelijk zal blijven.