Monitor reclamebranche tweede kwartaal 2008
De omzet van de reclamebureaus is in het tweede kwartaal licht gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Hiermee zette deze branche voorzichtig de opwaarste tendens door die het vorige kwartaal al werd ingezet. De stemming onder ondernemers is echter iets verslechterd, zo blijkt uit de conjunctuurtest van juli 2008. De oordelen zijn negatiever, maar de ondernemers zijn wel optimistisch in hun verwachtingen voor het derde kwartaal.
Omzet stijgt licht door
Na een eerste aanzet tot herstel in het vorige kwartaal werd deze opwaartse lijn behoedzaam doorgezet in het tweede kwartaal. De omzetgroei ten opzichte van het tweede kwartaal van 2007 bedroeg 1 procent. De reclamebranche kwam daarmee voor het eerst in een jaar tijd weer uit op een positieve omzetontwikkeling maar bevindt zich nog steeds in een onstabiele situatie met sterke schommelingen. Mogelijk heeft het EK van juni bijgedragen aan de lichte opleving van omzetcijfers.
Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode het jaar ervoor
Afname orderontvangsten, iets negatievere oordelen
Uit de conjunctuurtest van juli 2008 blijkt dat de stemming onder de ondernemers in de reclamebranche verder is afgezwakt. De orderontvangsten zijn in het tweede kwartaal volgens de ondernemers gelijk gebleven ten opzichte van die in het voorgaande kwartaal. Het oordeel over deze orderontvangsten is echter iets verslechterd. De aan afnemers berekende afzetprijzen zijn onveranderd en de personeelssterkte is iets toegenomen in het tweede kwartaal. Het oordeel over het huidige economisch klimaat voor de onderneming is verder verslechterd.
Oordeel over orderontvangsten en economisch klimaat
Optimistische verwachtingen
De ondernemers zijn optimistisch in hun verwachtingen voor het derde kwartaal. De ondernemers die een toename van de orders en omzet verwachten zijn in de meerderheid. In de afzetprijzen worden geen veranderingen voorzien. De verwachting betreffende de toekomstige personeelssterkte is wat verbeterd, per saldo verwacht nu 21 procent van de ondernemers een toename.