Monitor horeca eerste kwartaal 2008
De omzet van de horeca was in het eerste kwartaal 3,5 procent hoger dan in dezelfde periode van 2007. De groei is iets lager dan vorig kwartaal. Ook de stemming onder de ondernemers is iets afgezwakt in het eerste kwartaal. Wel is er nog sprake van positieve oordelen. De ondernemers hebben optimistische verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2008.
Hoogste omzetgroei voor cateraars
Met een omzettoename van bijna 8 procent hebben de cateraars in het eerste kwartaal de hoogste omzetgroei gerealiseerd. Ook de laatste drie kwartalen van 2007 behaalden de cateraars telkens de hoogste omzetgroei van alle branches in de horeca. De omzet van de traditionele horeca was in het eerste kwartaal 2,7 procent hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. Hier waren het de hotels die veruit de beste zaken deden.
Omzetontwikkeling horeca
Vraag naar personeel blijft hoog
Ondanks de afvlakkende omzetgroei van de laatste drie kwartalen blijft de vraag naar personeel hoog. In het eerste kwartaal ontstonden 21 duizend nieuwe vacatures. Een jaar eerder kwamen er 22 duizend nieuwe banen bij in dezelfde periode. Tegelijkertijd werden 18 duizend vacatures vervuld. Aan het eind van het eerste kwartaal waren er 14 700 openstaande vacatures, een lichte daling ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007.
Aantal openstaande en ontstane vacatures
Minder positieve oordelen
Uit de conjunctuurtest van april blijkt dat de goede stemming onder de ondernemers in de horeca verder aan het afzwakken is. De ondernemers zagen gedurende het eerste kwartaal 2008 de orderontvangsten toenemen. De tevredenheid over de orderontvangsten is echter afgenomen. In het eerste kwartaal zijn de afzetprijzen gestegen. De personeelssterkte is gedurende het eerste kwartaal wat toegenomen, wat echter normaal is door het seizoensverloop. Het oordeel over het huidige economisch klimaat is nog altijd positief, maar is wel verder afgenomen.
Oordeel over orderontvangsten en economisch klimaat
Ondernemers optimistisch in hun verwachtingen
De ondernemers zijn optimistisch in hun verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2008. Per saldo verwacht meer dan 50 procent een stijging van de orders en opdrachten. De afzetprijzen zullen naar verwachting in het tweede kwartaal verder stijgen. De ondernemers verwachten dan ook een toename van de omzet in het tweede kwartaal. Verder verwacht per saldo ongeveer de helft van de ondernemers een toename van de personeelssterkte komend kwartaal. Deze optimistische verwachtingen zijn voor een deel te verklaren doordat het tweede kwartaal traditioneel het begin van het “horecaseizoen” is.
Verwachting voor het tweede kwartaal 2008
Prijzen 3 procent gestegen
De prijzen in de traditionele horeca zijn in het eerste kwartaal met 3,1 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Het verschil met de algemene inflatie is dit kwartaal minder groot dan in de tweede helft van 2007. De algemene inflatie bedroeg in het eerste kwartaal 2,1 procent. De grootste prijsstijging werd gemeten bij de cafetaria’s, snackbars en fastfoodrestaurants. Mede door fors gestegen inkoopprijzen kwam de prijsstijging hier een 0,5 procentpunt hoger uit dan gemiddeld in de horeca.
De prijsstijging in de traditionele horeca lag hoger dan de groei van de omzet. Hierdoor daalde het volume van de omzet in het eerste kwartaal met 0,4 procent.
Prijsontwikkeling
Hoogste omzetgroei bij hotels
De hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, hebben in het eerste kwartaal de grootste bijdrage geleverd aan de totale omzetgroei in de traditionele horeca. Door het gunstige economische klimaat blijven de zakelijke bestedingen hoog. De omzet nam met ruim 6 procent toe in vergelijking met een jaar eerder. Vanaf het derde kwartaal van 2007 is de omzetgroei van de hotels steeds hoger geweest dan in de overige branches van de traditionele horeca.
Omzetontwikkeling hotels
Restaurants verkochten minder
De restaurants hebben in het eerste kwartaal minder verkocht dan een jaar eerder. Het omzetvolume nam met 2,3 procent af. Omdat de prijzen met 3,2 procent stegen, realiseerden de restaurants toch een omzetgroei van bijna 1 procent. Na twee jaar van stijgende verkopen is dit het tweede opeenvolgende kwartaal dat het omzetvolume lager is uitgekomen.
Omzetontwikkeling restaurants
Ook cafetaria’s in de min
Ook de cafetaria’s, inclusief snackbars, lunchrooms en fastfoodbedrijven, verkochten in het eerste kwartaal minder dan verleden jaar. Het omzetvolume was 1,4 procent lager. Sinds het derde kwartaal van 2007 is het volume steeds afgenomen. De prijzen stegen in het eerste kwartaal met 3,6 procent. Cafetaria’s werden geconfronteerd met fors hogere inkoopprijzen die ze doorberekenden aan hun klanten. Door de gestegen prijzen nam de omzet van de cafetaria’s, ondanks de daling van het volume, toch met 2,1 procent toe. In het eerste twee kwartalen van 2007 noteerden de cafetaria’s nog een omzetgroei van 11 procent. Vanaf het derde kwartaal liep deze groei fors terug.
Omzetontwikkeling cafetaria’s
Cafés verkopen opnieuw minder
De cafés hebben in het eerste kwartaal voor de derde keer op rij minder verkocht. De daling van 1 procent was wel kleiner dan in voorgaande kwartalen. De prijzen stegen in het eerste kwartaal met 3,2 procent. Hierdoor realiseerden de cafés toch een omzetgroei van 2 procent. De omzetgroei ligt hiermee op hetzelfde niveau als over heel 2007.
Omzetontwikkeling cafés
Meer cijfers staan op de themapagina Handel en horeca.