Monitor horeca eerste kwartaal 2007
In vergelijking met het eerste kwartaal van 2006 hebben de horecabedrijven flink meer omgezet. De omzet nam met 9 procent toe. De laatste tien jaren was de omzetgroei nog nooit zo hoog. Vooral de hotels en cafetaria’s hebben bijgedragen aan de hoge omzetgroei. De prijzen in de horeca stegen meer dan gemiddeld.
Omzet- en volumeontwikkeling horeca
Horecaprijzen gestegen
De prijzen in de horeca stegen in het eerste kwartaal met 3,4 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2006. Ten opzichte van het vorige kwartaal lagen de prijzen in de horeca 1 procentpunt hoger. De prijsstijging in de horeca komt hiermee tweemaal zo hoog uit dan de algemene inflatie in Nederland. De horeca werd geconfronteerd met gestegen prijzen van onder meer vis en aardappelproducten.
Prijsontwikkeling
Omzet hotels groeit fors
De hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, kunnen terugkijken op een bijzonder goed eerste kwartaal. Van alle onderscheiden horecabranches realiseerden de hotels de hoogste omzetgroei. Door de aantrekkende economie nemen de zakelijke bestedingen toe. De omzet nam met bijna 12 procent toe in vergelijking met het eerste kwartaal van 2006. De laatste keer dat de groei van de kwartaalomzet zoveel toenam was in 2000.
Omzetindex en -ontwikkeling hotels
Ook hoge omzetgroei restaurants
Ook de restaurants profiteren van het gunstige economische klimaat waardoor zowel de zakelijke als de particuliere bestedingen toenemen. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2006 is de omzet van de restaurants met 9,5 procent toegenomen. Er werd flink meer verkocht. Het omzetvolume nam met 6,4 procent toe. De prijzen stegen met 2,8 procent.
Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants
Cafetaria’s verkopen meer
De toegenomen consumentenbestedingen hebben bij de cafetaria’s voor een flinke omzetgroei gezorgd. De stijgende lijn vanaf het tweede kwartaal van 2006 werd in het eerste kwartaal versterkt doorgezet. De omzet nam met ruim 11 procent toe. De prijzen stegen met 3,7 procent. Cafetaria’s werden geconfronteerd met sterk gestegen prijzen van aardappelen en aardappelproducten. Rekening houdend met deze prijsstijging nam het omzetvolume met ruim 7 procent toe.
Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s
Cafés doen het minder goed
In vergelijking met de overige branches in de horeca hebben de cafés het een stuk minder goed gedaan. De omzet nam met iets meer dan 4 procent toe in vergelijking met het eerste kwartaal van 2006. De omzettoename bleef hiermee op hetzelfde niveau als in 2006. Maart was de beste maand voor de cafés. Ondanks het mooie weer bleef ook hier de groei beperkt tot 4,8 procent. De prijzen zijn in het eerste kwartaal met 3,6 procent gestegen. Hierdoor resteerde voor de cafés slechts een bescheiden volumegroei.