Monitor horeca vierde kwartaal 2006

Omzet horeca flink toegenomen

De omzet in de horeca is in het vierde kwartaal van 2006 met 5,3 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De prijzen stegen met 2,4 procent. De verkopen namen met 2,8 procent toe in vergelijking met het vierde kwartaal van 2005. Over het gehele jaar nam de omzet met 5 procent toe. Dat is bijna een verdubbeling van de groei ten opzichte van een jaar eerder. Vooral de hotels en restaurants hebben in 2006 een grote omzetgroei gerealiseerd. Ook de verkopen zijn met een stijging van 3 procent in 2006 verder toegenomen. Een jaar eerder bedroeg de toename van de verkopen nog maar 1 procent.

Omzet- en volumeontwikkeling horeca

Omzet- en volumeontwikkeling horeca

Horecaprijzen iets meer gestegen

De prijzen in de horeca waren in het vierde kwartaal 2,4 procent hoger in vergelijking met dezelfde periode in 2005. De prijsstijging was hoger dan in de eerdere kwartalen van 2006. Specifieke horecaproducten als groenten, vlees en vis werden duurder. Hierdoor stegen de prijzen in de horeca meer dan de algemene inflatie. Met een gemiddelde prijsstijging van 2 procent over heel 2006 stegen de prijzen iets meer dan een jaar eerder.

Prijsontwikkeling

Prijsontwikkeling

Hotels deden goede zaken

De hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, hebben in het vierde kwartaal van 2006 fors meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet nam met ruim 6 procent toe. Hiermee realiseerden de hotels de hoogste omzetgroei van alle onderscheiden branches in de horeca. Ook het hele jaar 2006 werd afgesloten met het hoogste groeipercentage. De omzet steeg, mede als gevolg van toenemende zakelijke bestedingen, met 6,3 procent in vergelijking met het jaar daarvoor.

Omzetindex en -ontwikkeling hotels

Omzetindex en -ontwikkeling hotels

Ook restaurants flink in de plus

De omzet van de restaurants is in het vierde kwartaal met 5 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkopen namen in deze periode met 2,5 procent toe. Over heel 2006 namen de verkopen met 3,5 procent toe, een verdubbeling van de groei ten opzichte van 2005. Omdat de prijzen in genoemde periode met 2 procent stegen kwam de omzettoename in 2006 uit op 5,5 procent.

Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants

Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants

Cafetaria’s verkopen meer

De cafetaria’s hebben in het vierde kwartaal van 2006 fors meer verkocht. De omslag begon in het derde kwartaal toen de verkopen met 2,5 procent toenamen. In het vierde kwartaal namen de verkopen verder toe met een verdubbeling van de groei tot bijna 5 procent. De omzet van de cafetaria’s steeg flink door de toegenomen consumentenbestedingen.  Na vijf jaren van dalende verkopen hebben de cafetaria’s 2006 afgesloten met een volumetoename van bijna 2 procent. De prijzen stegen in 2006 met 1,9 procent. Hierdoor nam de omzet met bijna 4 procent toe.

Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s

Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s

Omzetgroei cafés onveranderd

Met een omzetgroei van 3,5 procent in het vierde kwartaal is de omzet bij de cafés bijna net zoveel gestegen als in de overige kwartalen van 2006. Omdat de prijzen in het vierde kwartaal met meer dan 2 procent stegen bleef de groei van de bestedingen in de cafés beperkt tot 1,3 procent in vergelijking met het vierde kwartaal van 2005. Over heel 2006 nam de omzet toe met 3,7 procent. De prijzen stegen met 2 procent zodat de verkopen in vergelijking met voorgaand jaar met 1,7 procent toenamen.

Omzetindex en volumeontwikkeling cafés

Omzetindex en volumeontwikkeling cafés