Monitor horeca derde kwartaal 2006

Omzetvolume horeca opnieuw toegenomen

De verkopen in de horeca zijn in het derde kwartaal van 2006 met 2,5 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit is het zesde kwartaal op rij dat het omzetvolume in de horeca is toegenomen, maar de groei was iets lager dan in het tweede kwartaal. De omzet nam met 4,5 procent toe. Het weer kende in het derde kwartaal een grote verscheidenheid: juli was erg heet, augustus overwegend nat en september was een prachtige nazomermaand.

Omzet- en volumeontwikkeling horeca

Omzet- en volumeontwikkeling horeca

Horecaprijzen blijven stijgen

In het derde kwartaal van 2006 stegen de prijzen in de horeca met 1,9 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De prijsstijging kwam hiermee op hetzelfde niveau uit als in het tweede kwartaal. Vooral specifieke horecaproducten als groenten en vis werden in het derde kwartaal duurder. Over de eerste drie kwartalen van 2006 lag de prijsontwikkeling in de horeca ongeveer een halve procentpunt hoger dan de ontwikkeling van de algemene inflatie.

Prijsontwikkeling

Prijsontwikkeling

Opnieuw hoogste omzetgroei bij hotels

De omzet van de hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, is in het derde kwartaal 6 procent hoger uitgekomen dan in dezelfde periode in 2005. De omzettoename was lager dan in het tweede kwartaal toen deze bijna 9 procent bedroeg. Desondanks hebben de hotels van alle branches in de horeca opnieuw de hoogste omzetgroei gerealiseerd.

Omzetindex en -ontwikkeling hotels

Omzetindex en -ontwikkeling hotels

Ook restaurants deden goede zaken

De restaurants hebben met een omzetgroei van bijna 5 procent in het derde kwartaal ook goede zaken gedaan. De prijzen bij de restaurants lagen in het derde kwartaal gemiddeld 2,1 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2005. De prijsstijging kwam hiermee een halve procentpunt hoger uit dan in het tweede kwartaal. Gecorrigeerd voor prijsstijgingen nam het omzetvolume met 2,7 procent toe in vergelijking met het derde kwartaal vorig jaar.

Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants

Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants

Omzet cafetaria’s flink toegenomen

Met een omzetgroei van 4,3 procent hebben de cafetaria’s de hoogste kwartaalgroei sinds lange tijd gerealiseerd. Rekening houdend met de prijsstijging van 1,8 procent namen de verkopen in het derde kwartaal met 2,4 procent toe. Vorig kwartaal namen de verkopen nog met bijna 1 procent af. De cafetaria’s hebben vooral in september, met mooi nazomerweer, flink meer omzet geboekt. In vergelijking met september 2005 nam de omzet met  zo’n 7 procent toe.

Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s

Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s

Omzetgroei cafés het laagst

De omzet van de cafés is in het derde kwartaal met 2,5 procent toegenomen ten opzichte van het derde kwartaal van 2005. Hiermee werd van alle horecabranches de laagste omzetgroei gerealiseerd. De cafés hebben niet echt kunnen profiteren van het warme weer in juli, de omzetgroei bedroeg die maand slechts 2 procent. Omdat de prijzen in het derde kwartaal met bijna 2 procent stegen bleef de groei van de bestedingen in de cafés beperkt tot 0,8 procent in vergelijking met het derde kwartaal van 2005.

Omzetindex en volumeontwikkeling cafés

Omzetindex en volumeontwikkeling cafés