Monitor horeca derde kwartaal 2006
Omzetvolume horeca opnieuw toegenomen
De verkopen in de horeca zijn in het derde kwartaal van 2006 met 2,5 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit is het zesde kwartaal op rij dat het omzetvolume in de horeca is toegenomen, maar de groei was iets lager dan in het tweede kwartaal. De omzet nam met 4,5 procent toe. Het weer kende in het derde kwartaal een grote verscheidenheid: juli was erg heet, augustus overwegend nat en september was een prachtige nazomermaand.
Omzet- en volumeontwikkeling horeca
Horecaprijzen blijven stijgen
In het derde kwartaal van 2006 stegen de prijzen in de horeca met 1,9 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De prijsstijging kwam hiermee op hetzelfde niveau uit als in het tweede kwartaal. Vooral specifieke horecaproducten als groenten en vis werden in het derde kwartaal duurder. Over de eerste drie kwartalen van 2006 lag de prijsontwikkeling in de horeca ongeveer een halve procentpunt hoger dan de ontwikkeling van de algemene inflatie.
Prijsontwikkeling
Opnieuw hoogste omzetgroei bij hotels
De omzet van de hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, is in het derde kwartaal 6 procent hoger uitgekomen dan in dezelfde periode in 2005. De omzettoename was lager dan in het tweede kwartaal toen deze bijna 9 procent bedroeg. Desondanks hebben de hotels van alle branches in de horeca opnieuw de hoogste omzetgroei gerealiseerd.
Omzetindex en -ontwikkeling hotels
Ook restaurants deden goede zaken
De restaurants hebben met een omzetgroei van bijna 5 procent in het derde kwartaal ook goede zaken gedaan. De prijzen bij de restaurants lagen in het derde kwartaal gemiddeld 2,1 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2005. De prijsstijging kwam hiermee een halve procentpunt hoger uit dan in het tweede kwartaal. Gecorrigeerd voor prijsstijgingen nam het omzetvolume met 2,7 procent toe in vergelijking met het derde kwartaal vorig jaar.
Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants
Omzet cafetaria’s flink toegenomen
Met een omzetgroei van 4,3 procent hebben de cafetaria’s de hoogste kwartaalgroei sinds lange tijd gerealiseerd. Rekening houdend met de prijsstijging van 1,8 procent namen de verkopen in het derde kwartaal met 2,4 procent toe. Vorig kwartaal namen de verkopen nog met bijna 1 procent af. De cafetaria’s hebben vooral in september, met mooi nazomerweer, flink meer omzet geboekt. In vergelijking met september 2005 nam de omzet met zo’n 7 procent toe.
Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s
Omzetgroei cafés het laagst
De omzet van de cafés is in het derde kwartaal met 2,5 procent toegenomen ten opzichte van het derde kwartaal van 2005. Hiermee werd van alle horecabranches de laagste omzetgroei gerealiseerd. De cafés hebben niet echt kunnen profiteren van het warme weer in juli, de omzetgroei bedroeg die maand slechts 2 procent. Omdat de prijzen in het derde kwartaal met bijna 2 procent stegen bleef de groei van de bestedingen in de cafés beperkt tot 0,8 procent in vergelijking met het derde kwartaal van 2005.