Monitor horeca derde kwartaal 2005
Omzet horeca toegenomen in derde kwartaal 2005
In het derde kwartaal van 2005 heeft de horeca 3,8 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar.
De prijzen in de horeca waren in het derde kwartaal gemiddeld 1,8 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2004. Rekening houdend met deze prijsstijging nam het omzetvolume in het derde kwartaal van 2005 met 1,9 procent toe. In het tweede kwartaal bleef de volumeontwikkeling nagenoeg gelijk en een lange reeks van kwartalen daarvoor kende de horeca steeds volumedalingen.
Omzet- en volumeontwikkeling horeca
Gemiddelde prijsstijging in de horeca
De prijzen in de horeca zijn in het derde kwartaal van 2005 met 1,8 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In de eerste drie kwartalen van 2005 stegen de prijzen in de horeca gemiddeld met 1,6 procent ten opzichte van vergelijkbare periode van vorig jaar. Vanaf 2003 loopt de prijsontwikkeling van de horeca in de pas met de algemene inflatie in Nederland.
Prijsontwikkeling 1e kwartaal 2001 – 3e kwartaal 2005
Grootste omzetgroei bij hotels
Bij de hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, nam de omzet in het derde kwartaal van 2005 met 4,8 procent toe. De groei van de omzet kwam hiermee net als voorgaand kwartaal 1 procentpunt hoger uit dan de kwartaal- ontwikkeling van de totale horecabranche. Vanaf het vierde kwartaal 2004 is de omzet van de hotels steeds toegenomen.
Omzetindex en -ontwikkeling hotels
Ook hogere omzetgroei bij restaurants
De omzet van restaurants nam in het derde kwartaal van 2005 met 4,2 procent toe in vergelijking met een jaar eerder. Vooral september, met mooi nazomerweer, heeft bijgedragen aan deze kwartaalontwikkeling. De omzet nam in deze maand met 6 procent toe. De prijzen in de restaurants stegen in het derde kwartaal van 2005 met 2 procent. Hierdoor kwam het omzetvolume 2,2 procent hoger uit dan in het derde kwartaal van 2004.
Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants
Omzet cafetaria’s in de plus
De omzet van de cafetaria’s nam in het derde kwartaal van 2005 met 2 procent toe in vergelijking met dezelfde periode in 2004. In tegenstelling tot de andere branches in de horeca, waar de omzet vanaf het vierde kwartaal van 2004 al licht toenam, is dit voor de cafetaria’s het eerste kwartaal waarin een omzetstijging wordt waargenomen. Omdat de prijzen in het derde kwartaal van 2005 minder snel stegen, realiseerden de cafetaria’s zelfs een kleine volumegroei van 0,2 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2004.
Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s
Ook hogere omzet voor cafés
De omzet van cafés nam in het derde kwartaal van 2005 met 3,5 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De prijzen waren in het derde kwartaal 2,1 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Rekening houdend met deze prijsstijging nam het omzetvolume met 1,4 procent toe. Na een lange reeks van kwartalen met volumedalingen neemt het omzetvolume vanaf het tweede kwartaal 2005 weer licht toe.