Duitse auto's blijven populair in Nederland
De sjoemelsoftware-affaire rond de dieselwagens van Volkswagen lijkt vooralsnog geen grote gevolgen te hebben voor het Duitse marktaandeel in de Nederlandse autoverkopen. Na drie jaar van dalende verkopen van nieuwe personenauto’s nam het aantal verkochte auto’s in 2015 met 16 procent toe ten opzichte van 2014. Het aantal verkochte Duitse auto’s nam met bijna een kwart toe. Ook Franse en Japanse auto’s zagen een bovengemiddelde groei in 2015, met respectievelijk 22 en 20 procent. Merken uit andere landen werden minder verkocht; zo daalde de verkoop van Tsjechische en Spaanse automerken met meer dan twintig procent. Dit meldt CBS.
Ruim een op de drie nieuw gekochte personenauto’s in 2015 is van een Duits merk. Van de bijna 450 duizend verkochte nieuwe personenauto’s in Nederland, waren er bijna 164 duizend van Duitse origine. Samen met Franse en Japanse auto’s bepalen zij voor drie kwart het wagenpark in Nederland. Toedeling naar land van herkomst wordt onder meer bepaald door waar het hoofdkantoor van een merk is gevestigd. Dit hoeft dus niet het land te zijn waar het betreffende merk is geproduceerd.
De hogere verkoopaantallen in 2015 komen vooral door het laatste kwartaal. Zo werden in december bijna 70 duizend nieuwe personenauto’s verkocht. Nog nooit werden er in deze maand zoveel nieuwe personenauto’s verkocht. De groeiende verkoop gaat vooraf aan de invoering van nieuwe belastingregels voor 2016.
Duitse, Franse en Japanse auto’s goed voor drie kwart van de verkopen
Onder de nieuw verkochte personenauto’s bepalen de Duitse merken, samen met Franse en Japanse merken, voor ruim drie kwart het straatbeeld. Hun marktaandeel vergrootte in 2015 iets. Deze merken domineren al langer de Nederlandse markt, ook in 2007 maakten deze landen al circa drie kwart van de markt uit.
De Duitse automerken zijn al jaren veruit het populairst in Nederland. In 2015 hadden deze een marktaandeel van ruim 36 procent, wat vergelijkbaar is met het marktaandeel van 2007. In 2007 werden er iets meer Japanse dan Franse nieuwe auto’s gekocht, in 2015 werden er beduidend meer Franse dan Japanse auto’s gekocht. In deze periode verloren de Japanse merken 3 procentpunt marktaandeel, terwijl de Franse merken 5 procentpunt marktaandeel wonnen.
Achter deze drie grote autolanden strijdt een aantal landen om het resterende kwart van de Nederlandse automarkt. Zuid-Korea volgt op gepaste afstand van de ‘grote drie’. Wel is hun marktaandeel kleiner dan in 2007. Ook Spanje en Italië hebben hun marktaandeel op de Nederlandse markt zien afnemen. Zweden, Tsjechië en Engeland zagen hun aandeel toenemen. Alle overige landen maken samen nog geen 2 procent van de verkopen uit, dit aandeel is nagenoeg gelijk gebleven.