Frequente aankopen stijgen harder in prijs dan niet-frequente
Producten die de consument frequent koopt zijn de afgelopen vijf jaar bijna twee maal zo hard in prijs gestegen als producten die niet frequent worden gekocht. Sinds juli 2006 zijn producten zoals levensmiddelen en autobrandstoffen gemiddeld 13,3 procent duurder geworden. Producten die veel minder frequent worden gekocht, zoals elektronica, werden gemiddeld 7,5 procent duurder.
Prijsstijging in juli 2011 t.o.v. juli 2006
Een derde van de inflatie bestaat uit frequente aankopen
Omdat consumenten vaker te maken hebben met frequente aankopen dan met niet-frequente, hebben zij hogere prijsstijgingen ervaren dan het officiële inflatiecijfer. Frequente aankopen bestaan voor 33 procent uit levensmiddelen. Eten en drinken in horecagelegenheden en autobrandstoffen beslaan elk 12 procent.
Frequente aankopen naar soort besteding
Prijsstijging frequente aankopen doorgaans hoger dan inflatie
Eind 2007 werden frequente aankopen een stuk duurder, waardoor zij sterker in prijs stegen dan de inflatie. Dit kwam vooral door stijgende prijzen van levensmiddelen en autobrandstoffen, als gevolg van de hogere prijzen op de wereldmarkt. In de zomer van 2008 liep het verschil met de inflatie op tot bijna 3 procentpunt. Sinds eind 2009 stijgt de benzineprijs op jaarbasis opnieuw sterker dan de inflatie, waardoor ook nu de prijsstijging van vaak gekochte producten hoger is.
Prijsontwikkeling frequente aankopen en inflatie
Koen Link