Feestdagen goed voor 9 procent extra omzet in de detailhandel
De feestmaand december zorgt in de periode november-december doorgaans voor 9 procent extra omzet in de detailhandel. Dit meldt CBS op basis van een analyse van de detailhandelsomzetten in de periode 2012-2014. Vooral de speelgoedwinkels in de non-foodsector en de slijters in de foodsector beleven hoogtijdagen. Webwinkels draaien eveneens overuren.
Veel extra omzet bij food-speciaalzaken
Consumenten besteden in aanloop naar de feestdagen 8 procent extra in de foodsector van de detailhandel. Vooral speciaalzaken profiteren met ruim 20 procent extra omzet in november en december. Koplopers zijn de slijters die in deze periode meer dan 45 procent boven hun normale omzet uitstijgen. De supermarkten, met ruim 85 procent van de omzet veruit de grootste branche binnen de foodsector, zetten in november en december ruim 5 procent extra om. Het feestdageneffect is bij supermarkten duidelijk minder groot dan bij de speciaalzaken.
Cadeaumaand december pakt goed uit voor de non-food detailhandel
De extra uitgaven aan sinterklaas- en kerstcadeautjes in november en december komen vooral terecht in de kassa’s van de non-foodsector van de detailhandel. De totale extra omzet bedraagt bijna 13 procent. Er bovenuit schieten de speelgoedwinkels die hun omzet in november en december meer dan verdubbelen in vergelijking met een doorsneemaand in de rest van het jaar.
Winkels met huishoudelijke artikelen doen het ook goed en realiseren bijna 40 procent extra omzet en parfumspeciaalzaken en drogisterijen ruim 20 procent. Ook de gespecialiseerde verkopers van consumentenelektronica komen met bijna 20 procent extra omzet boven de gemiddelde extra omzet in de non-foodsector uit. Voor kleding- en schoenenwinkels zijn de feestdagen minder belangrijk, de extra omzet is hier maar 8 respectievelijk 2 procent. Voor klussen lijkt er nauwelijks belangstelling in aanloop naar de feestdagen: de doe-het-zelfbranche is namelijk een van de weinige branches die juist minder klandizie hebben tijdens de feestdagen. In de periode november-december is de omzet van deze branche gemiddeld 5 procent lager dan in de overige maanden.
Meer online shoppen rond de feestdagen
Ook het thuiswinkelen beleeft een hoogtepunt rond de feestdagen. De feestdagen zorgen voor 22 procent extra online omzet. Vooral de detaillisten die naast een winkel ook via het internet verkopen (de multi-channelers) doen tijdens de feestdagen goede zaken. Hun internetomzet is in deze periode 30 procent hoger dan anders. De pure webwinkels realiseren 16 procent extra online omzet.