Nederlanders behoren tot meest positieve Europeanen
Na de Finnen, de Zweden en de Denen zijn de Nederlanders de meest optimistische consumenten van Europa. Het relatief grote Nederlandse consumentenvertrouwen komt vooral doordat Nederlanders positief zijn over sparen in het komend jaar. Al vijfentwintig jaar zijn de Nederlandse consumenten vrijwel onafgebroken positiever dan de gemiddelde EU-burger.
Vertrouwen laag in Griekenland en Roemenië
In januari 2010 kwam de indicator van het Europees consumentenvertrouwen in Nederland uit op 1. Het aantal optimisten overtrof net het aantal pessimisten. In Europa zijn de pessimisten echter in de meerderheid. Het gemiddelde van de 27 EU-landen stond op –13.
De consumenten in Finland, Zweden en Denemarken zijn verreweg het meest positief. Op enige afstand volgt de Nederlandse consument. In de andere landen van de Europese Unie overheersen de pessimisten. Vooral de Roemenen en de Grieken zijn negatief, maar ook in Hongarije, Bulgarije en Litouwen is de stemming zeer somber.
Consumentenvertrouwen EU-landen, januari 2010
Nederlander denkt komend jaar te kunnen sparen
Op meerdere fronten waren de Nederlandse consumenten begin dit jaar optimistischer dan de gemiddelde EU-burger. Ze dachten zowel positiever over hun eigen financiële situatie in de komende 12 maanden als over het economisch klimaat in het komend jaar. De angst voor stijgende werkloosheid was in Nederland bovendien minder groot dan gemiddeld in de EU.
Het meest onderscheiden Nederlanders zich echter met hun optimisme over de mogelijkheid het komend jaar geld te kunnen sparen. Vooral hierdoor is het Nederlandse consumentenvertrouwen relatief hoog in vergelijking met het EU-gemiddelde.
Onderdelen van het consumentenvertrouwen, januari 2010
Karin van der Ven
Bron: Economische indicatoren Europese Unie (5e indicator in rolmenu)